Volvo 240 - V Bakljus lyser ej ... Lätt fråga kanske.

werd
16 april 2013 · 349 Inlägg

Hejsan!
Helt dum i huvve när det gäller el men:

Volvo 240 -87, Vänster bak lyser ej.
Säkring hela, lampor hela och fungerar(testa på höger sida)
Bromsljus på vänster fungerar inte heller.
Blinkers på vänster fungerar. Vet ej om backljuset, ej testat.

Det finns ström mellan säkringsbläcken/hållaren. Dock blev jag lite osäker om det va otroligt svag ohm.
Kontaktstycket/dornet är otroligt ärgigt och lite rost inuti.

Bromljuset fungerar i rutan och på höger sida, liksom lyset där.

Testade mäta i kontaktstycket men osäker på ...vad jag gör. tongue Vissa sladdar där i ger utslag på mätaren...

Därför då: Visst måste det vara det som är det mest troliga felet? Att det är ärgigt. Geggat på 5-56 i drivor, men det biter ju inget...
Testat att gnugga kontakterna emot varande men inget händer. Kanske ska hitta en ny lyckta då den inte ser så fräsch ut i "elmattan" eller vad det heter.

Är jag på rätt spår eller tänker jag fel?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
16 april 2013 · 26 114 Inlägg

Jag tror personligen du är på rätt väg.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Drönirettab
16 april 2013 · 21 761 Inlägg

De där jäkla kopparbanorna har en förmåga att glappa och ibland nötas sönder, kolla upp hur det ser ut precis där kontakten sätts fast i kretskortet. Fast en annan lykta är väl kanske bättre än att bråka med nuvarande.

På min -86 är det nästan söndernött kopparbana på ena sidan vid kontakten och jag har tidigare haft lite problem. smile

werd
17 april 2013 · 349 Inlägg

Drönirettab skrev:
De där jäkla kopparbanorna har en förmåga att glappa och ibland nötas sönder, kolla upp hur det ser ut precis där kontakten sätts fast i kretskortet. Fast en annan lykta är väl kanske bättre än att bråka med nuvarande.

På min -86 är det nästan söndernött kopparbana på ena sidan vid kontakten och jag har tidigare haft lite problem. smile

Mycket riktigt, dom ser inte så glada ut. Dock ser "el ledarna" inuti den vita kontakten gröna ut. Alltså det nästan lyser grönt tongue Har köpt något fint kontaktspray. Vill ju inte klippa kablar i onödan.

Tackar för era bådas svar! smile

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
LilleLindgren
17 april 2013 · 123 Inlägg

Visst äre så att du sätter fast lampan i en lamphållare som du sedan vrider in i lyktan så att säga, testa att byt den, så vare på min 745a smile

Volvo 855 t5 "Kaaren" (1994)
werd
17 april 2013 · 349 Inlägg

ticjohan skrev:
Visst äre så att du sätter fast lampan i en lamphållare som du sedan vrider in i lyktan så att säga, testa att byt den, så vare på min 745a smile

Det har jag testat nu, alltså det två/tre lamphållarna i höger och det funka... Så sån tur kan man ju inte ha tongue

Inspekterade nu och den gröna ärgen syntes ännu bättre när den blivit dränkt i kontaktspray. Den flöt ihop så fint på kretskortet... Så jag testa plugga in en baklykta jag hittade som såg lite nött ut, men den ville inte lysa alls. Inte ens på höger sida när jag testa den där...

Kan ju inte gnugga ur ärgen ur kontakten heller. Blir och byta kanske hela alltet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang