Peugeot 307 SW -03, med okänt elfel: Säkring pajar konstant

Daige
22 april 2013 · 6 Inlägg

Ställde denna fråga i det generella felsökningsforumet men efter flera dagar utan svar på inlägget börjar jag ana att jag kanske postade frågan i fel forum, så nu försöker jag i denna kategori istället (och är det fortfarande felpostat får ni gärna upplysa mig om det).

(Bilen har gått 15.500 mil)

Jag hade startat och stängt av bilen flera gånger inom kort tid (dels pga strulig parkering, dels pga lathet) så till slut ville bilen inte starta igen, pga sura tändstift i kombination med gammalt och trött batteri. Vi försökte med starthjälp från annan bil men det gick inte. Lite senare försökte vi ge starthjälp igen och då gick bilen igång men gick inte på alla cylindrar. Jag försökte då köra den till en verkstad nära hemmet men bilen stannade på vägen dit och vid nytt startförsök uppdagades att säkring nr 15 gått (30 ampere, en "multisäkring" som styr bland annat tändspole, lambdasond, egr och en massa annat) och när vi försökte starta bilen gick säkringen direkt. Ny säkring, nytt startförsök, och säkringen gick direkt igen.

Bilen bogserades till en "hobbyverkstad" där vi bytte tändstift och tändspole, samt laddade batteriet över natten. Trots detta kvarstod startproblemen, och säkringen fortsatte gå i parti och minut. Vid ett tillfälle testade vi att koppla bort tändspolen och vrida om tändningsnyckeln (fråga mig inte varför, jag kan inget om bilar men jag fick detta råd av en bekant som jobbat som bilmekaniker). Resultatet av detta var att jag fick en sjujäkla stöt när jag tog i bildörren! Efter detta kopplade in tändspolen igen och bilen startade då som den skulle, dock gick den fortfarande inte på alla cylindrar. Nästa steg var bränslespridarna men eftersom det kunde vara fel i kontakterna till spridarna valde jag att lämna in bilen till märkesverkstaden så att de fick göra en ordentlig felsökning. Spridarna byttes och jag bad dem även att byta batteriet.

Efter detta startade bilen som den skulle och vi hann köra ca 15 mil med den, innan den utan förvarning tvärdog mitt på E18. Startförsök utan framgång. Säkringen kontrollerades och visade sig vara trasig. Ny säkring, nytt startförsök, trasig säkring. Ny säkring, nytt startförsök, trasig säkring. Ny säkring sattes ändå i, men utan att fler startförsök gjordes.

Bilen bogserades till märkesverkstaden, och under färden gjordes ett nytt startförsök varpå bilen startade igen (tillfälligt överhettad komponent som nu blivit nerkyld och inte längre hindrade bilen att starta?). Vi ställde ändå bilen hos verkstaden för jag vägrar köra med en bil som plötsligt kan lägga av och inte går att starta igen. Vi gjorde ett nytt startförsök och bilen startade igen men fick bli kvar på verkstaden.

Verkstaden har nu kollat elsystemet men hittar inga märkligheter. De säger även att bilen stått på tomgång hos dem en hel dag utan att felet dykt upp. Felet kan således inte framkallas, såvida vi inte ger oss ut och kör en längre sträcka med den igen så motorn får jobba lite och blir ordentligt varm. Verkstaden anser nu att det enda som återstår är att börja byta alla delar som styrs av den nämnda säkringen, vilket kommer att kosta otaliga tusen kronor men hur ska det kunna lösa något när felet inte dyker upp på kommando?

Brorsan nämnde att det kunde vara jordningsfel i systemet. Oavsett vad problemet är så borde väl den vanliga felsökningen eller felsökning av elsystemet visa NÅGONTING? Om inget visas borde det inte finnas några fel? Eller kan elfel ligga "dolda"? Som sagt, jag vet inget om detta men hoppas att någon här har större kunskap och kan ge mig lite hjälp och rådgivning. I nuläget vågar jag inte lita på att felet inte uppkommer igen, så något måste ju göras med bilen, men vad? Att byta del för del känns verkligen helt tröstlöst (och ekonomiskt oförsvarbart).

Felet finns inte nu och kan inte framkallas enkelt men vi vet ju inte om felet någonsin dyker upp igen och isåfall när och under vilka omständigheter, och vi vet heller inte vad felet beror på. När inga felkoder finns och felet inte kan återskapas, hur ska man ens kunna byta del för del och veta om den bytta delen har avhjälpt problemet?

Senast redigerat av Daige (22 april 2013)

pv-rules kung
4 januari 2021 · 52 Inlägg

Hej jag har oxå el problem med en 307:a rattlåskontaktens säkring går ibland. Generellt kan man mäta belastning på jordledningen med en tångamperemätare så man slipper koppla bort saker för att testa!! Detta funkar ju bara om felet är konstant men är ett bättre sätt än "felsökning" med felkodsläsare.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2021 · 14 007 Inlägg

pv-rules skrev:
Hej jag har oxå el problem med en 307:a rattlåskontaktens säkring går ibland. Generellt kan man mäta belastning på jordledningen med en tångamperemätare så man slipper koppla bort saker för att testa!! Detta funkar ju bara om felet är konstant men är ett bättre sätt än "felsökning" med felkodsläsare.

Trådskaparen har inte återkopplat om han/hon fått ordning på felet. Tråden skapades för snart 8 år sedan och det är inte säkert att TS har bilen kvar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
4 januari 2021 · 26 113 Inlägg

Vettemannen skrev:

pv-rules skrev:
Hej jag har oxå el problem med en 307:a rattlåskontaktens säkring går ibland. Generellt kan man mäta belastning på jordledningen med en tångamperemätare så man slipper koppla bort saker för att testa!! Detta funkar ju bara om felet är konstant men är ett bättre sätt än "felsökning" med felkodsläsare.

Trådskaparen har inte återkopplat om han/hon fått ordning på felet. Tråden skapades för snart 8 år sedan och det är inte säkert att TS har bilen kvar.

/Benny

..Fast det kan ju avhjälpa andra som har snarlik bil och kanske samma bekymmer Benny..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

pv-rules skrev:
Hej jag har oxå el problem med en 307:a rattlåskontaktens säkring går ibland. Generellt kan man mäta belastning på jordledningen med en tångamperemätare så man slipper koppla bort saker för att testa!! Detta funkar ju bara om felet är konstant men är ett bättre sätt än "felsökning" med felkodsläsare.

Trådskaparen har inte återkopplat om han/hon fått ordning på felet. Tråden skapades för snart 8 år sedan och det är inte säkert att TS har bilen kvar.

/Benny

..Fast det kan ju avhjälpa andra som har snarlik bil och kanske samma bekymmer Benny..

Du kan ha rätt men det var ju inte samma fel som TS hade. Ursäkta mig Lars.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang