Batteri laddar ur

FexH
25 april 2013 · 17 Inlägg

Hej!

Efter jag har dragit om hela mitt elsystem på min Volvo Duett har batteriet börjar att laddar ur sig. Det finns inget direkt mönster, utan det laddar ur någon gång då och då, ibland över en natt och ibland räcker det med 1 timme för att bilen inte ska gå att starta.

Länken nedan visar ett kopplingsschema på allt som är anslutet direkt på batteriet. Enligt mig kan man utesluta att tändningslåset kortsluter (isåfall hade säkringen gått). Kan ju också vara något tjall med att slutsteget inte slår ifrån men jag tror mer på att det är något med generatorn/laddningsregulatorn.

Jag trodde först att det var jordkabel (D-) från laddreg. som kortslöt, men efter att ha plockat bort den hände det igen (innan jag gjorde om elsystemet var jordkabel [D-] inte ansluten till jord, men elschemat sa att den skulle det och därför kopplade jag så) Men när man väl kör laddar generatorn fint.

Jag testade att mäta spänning mellan pluspolen och B+ på generatorn, och då jordade generatorn och jag mätte upp 12.20V. Tror att det har något med det att göra, men när bilen är igång jordar den inte där. Ska det vara så?

Vad skulle det kunna vara?

http://www.ladda-upp.se/bilder/eatjxbzaqatlq/

Tack på förhand för hjälpen!

/FexH

Senast redigerat av FexH (25 april 2013)

simlar
25 april 2013 · 5 525 Inlägg

Vad har du för generator?

Hur menar du med att generatorn inte jordar när bilen är igång?

Du har ingen laddlampa? Laddlampa kopplar man ju så att + från tändningslås går till lampans ena pol och från lampans andra pol går kabeln till D+. När generatorn börjar ladda så jordar inte längre lampan genom D+ för då skickar D+ ut 12V. Det går nu + på båda poler av lampan och lampar slocknar.
Har för mig det brukar bli problem att få generatorn att ladda utan laddlampa. Laddlampan behöver vara på ca 1-2W.

Har du testat ampere-mäta?
Koppla loss valfri pol på batteriet, sätt multimetern på att mäta Ampere och håll ena stickan mot batteripolen och andra mot batterikabelskon. När allt är avslaget ska du få några enstaka milliamperes förbrukning med stereon inkopplad, kopplar du ur stereon ska multimetern visa 0 eftersom du inte ska ha några andra förbrukare igång när tändningen är avslagen enligt ditt kopplingsschema.
(Min stereo drar 118mA i standby-läge, jag gissar på att din drar ungefär lika)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FexH
25 april 2013 · 17 Inlägg

simlar skrev:
Vad har du för generator?

Hur menar du med att generatorn inte jordar när bilen är igång?

Du har ingen laddlampa? Laddlampa kopplar man ju så att + från tändningslås går till lampans ena pol och från lampans andra pol går kabeln till D+. När generatorn börjar ladda så jordar inte längre lampan genom D+ för då skickar D+ ut 12V. Det går nu + på båda poler av lampan och lampar slocknar.
Har för mig det brukar bli problem att få generatorn att ladda utan laddlampa. Laddlampan behöver vara på ca 1-2W.

Har du testat ampere-mäta?
Koppla loss valfri pol på batteriet, sätt multimetern på att mäta Ampere och håll ena stickan mot batteripolen och andra mot batterikabelskon. När allt är avslaget ska du få några enstaka milliamperes förbrukning med stereon inkopplad, kopplar du ur stereon ska multimetern visa 0 eftersom du inte ska ha några andra förbrukare igång när tändningen är avslagen enligt ditt kopplingsschema.
(Min stereo drar 118mA i standby-läge, jag gissar på att din drar ungefär lika)

Vet inte exakt vad det är för generator, men det är inte original till B20 iallafall.

Ursäkta för dålig beskrivning. Mellan batteriets pluspol och B+ går det en kabel, genom den kommer ju strömmen når generatorn laddar. När motorn är avstängs finns spänning mellan batteriets pluspol och B+ på generatorn, alltså jordar B+ på generatorn så att ström går där igenom. Men när motorn är igång finns det ej någon spänning mellan batteriets pluspol och generatorn B+, alltså jordas inte generatorn B+ längre. Eller tänker jag fel?

Då bilen är från 1959 har det aldrig funnits någon laddlampa. Men generatorn laddar ju, så det är inte det som är problemet. Problemet är ju att batteriet töms när bilen står.

Tack för tipset, ska testa att ampere mäta!

simlar
25 april 2013 · 5 525 Inlägg

Hmm, så du har alltså mätt så här:
Ena stickan av multimetern på batteriets pluspol och andra stickan av multimetern på B+ på generatorn. Och när motorn är avstängd så får du ett värde på multimetern.
Men när motorn är påslagen så får du inget värde på multimetern när du mäter på samma sätt.

Det tycker jag låter konstigt iaf, det går ju en kabel mellan batteriets pluspol och B+ på generatorn. Jag tycker att det aldrig ska gå att få något värde därigenom eftersom du inte jordar multimetern någonstans. Men jag har aldrig provat mäta så.
När jag mäter så mäter jag mellan batteriets pluspol och valfri jordpunkt, då får jag ut 14V på batteriet med påslagen motor och jag mäter sedan mellan B+ på generatorn och valfri jordpunkt och får ut 14V även där.

Hur mycket ström laddar generatorn när bilen är påslagen?
Laddar det lika mycket ström på B+ som vid batteriet?

Bara att ampere-mäta, lättaste sättet att hitta vad som tjuvar ström smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FexH
26 april 2013 · 17 Inlägg

simlar skrev:
Hmm, så du har alltså mätt så här:
Ena stickan av multimetern på batteriets pluspol och andra stickan av multimetern på B+ på generatorn. Och när motorn är avstängd så får du ett värde på multimetern.
Men när motorn är påslagen så får du inget värde på multimetern när du mäter på samma sätt.

Det tycker jag låter konstigt iaf, det går ju en kabel mellan batteriets pluspol och B+ på generatorn. Jag tycker att det aldrig ska gå att få något värde därigenom eftersom du inte jordar multimetern någonstans. Men jag har aldrig provat mäta så.
När jag mäter så mäter jag mellan batteriets pluspol och valfri jordpunkt, då får jag ut 14V på batteriet med påslagen motor och jag mäter sedan mellan B+ på generatorn och valfri jordpunkt och får ut 14V även där.

Hur mycket ström laddar generatorn när bilen är påslagen?
Laddar det lika mycket ström på B+ som vid batteriet?

Bara att ampere-mäta, lättaste sättet att hitta vad som tjuvar ström smile

Precis så är det, och det är väl väldigt konstigt? För så ska det väl inte vara? Kan tilläggas att jag plockade bort kabel från B+ på generatorn och satte tillbaka den igen, och då syntes en liten gnista (motorn avstängd).

Ska testa att mäta lite mer, och återkommer!

Tack så jättemycket för hjälpen!

Drönirettab
26 april 2013 · 21 761 Inlägg

Det låter som att någon eller några dioder inuti generatorn har pajjat och att generatorn alltså drar ur batteriet med motorn avslagen, men den laddar ändå med motorn igång. Så kan det faktiskt bli i vissa fall när dioderna är trasiga, har dock inte varit med om detta själv. smile

Ta multimetern och ställe den i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare, plocka loss laddkabeln på generatorns B+ och koppla in multimetern med ena mätpinnen på B+ och andra mätpinnen på laddkabelns kabelsko. Om det visar 3-4 A tjuvström så är det någon diod som är dålig. smile

Senast redigerat av Drönirettab (26 april 2013)

FexH
26 april 2013 · 17 Inlägg

simlar skrev:
Hmm, så du har alltså mätt så här:
Ena stickan av multimetern på batteriets pluspol och andra stickan av multimetern på B+ på generatorn. Och när motorn är avstängd så får du ett värde på multimetern.
Men när motorn är påslagen så får du inget värde på multimetern när du mäter på samma sätt.

Det tycker jag låter konstigt iaf, det går ju en kabel mellan batteriets pluspol och B+ på generatorn. Jag tycker att det aldrig ska gå att få något värde därigenom eftersom du inte jordar multimetern någonstans. Men jag har aldrig provat mäta så.
När jag mäter så mäter jag mellan batteriets pluspol och valfri jordpunkt, då får jag ut 14V på batteriet med påslagen motor och jag mäter sedan mellan B+ på generatorn och valfri jordpunkt och får ut 14V även där.

Hur mycket ström laddar generatorn när bilen är påslagen?
Laddar det lika mycket ström på B+ som vid batteriet?

Bara att ampere-mäta, lättaste sättet att hitta vad som tjuvar ström smile

Drönirettab skrev:
Det låter som att någon eller några dioder inuti generatorn har pajjat och att generatorn alltså drar ur batteriet med motorn avslagen, men den laddar ändå med motorn igång. Så kan det faktiskt bli i vissa fall när dioderna är trasiga, har dock inte varit med om detta själv. smile

Ta multimetern och ställe den i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare, plocka loss laddkabeln på generatorns B+ och koppla in multimetern med ena mätpinnen på B+ och andra mätpinnen på laddkabelns kabelsko. Om det visar 3-4 A tjuvström så är det någon diod som är dålig. smile

Har mätt lika på lite olika sätt och mellan batteriets plus och generatorns B+ går det en ström på 1,5-2A vid avslagen motor. Har insett att det troligen är en diod som är trasig...

Går det att byta bara dioder eller är det ny generator som gäller?

Kan tilläggas att när jag kopplade bort kablarna från laddreg. sluttade strömmen att gå mellan batteriet och generatorns B+. Är regulatorn inblandad också? Behöver den också bytas? ( om ni kollar på kopplingsschemat förstår ni vad jag menar)

Nästa fråga är ju vad som har orsakat att dioderna gått sönder? Är det jag som gjort något fel, eller är det en ren slump att de gått sönder precis när jag gjort om elen? Det är ju inte direkt så roligt om jag skulle köpa en ny generator och den går sönder efter ett tag igen...

Tack så väldigt mycket för all hjälp!

Drönirettab
27 april 2013 · 21 761 Inlägg

Om generatorn är gammal så är det kanske bättre att sätta dit en annan/ny, men en bilelektrisk verkstad kan nog kolla upp och ge förslag på om det kostar mycket att i så fall byta dioder.

Är inte speciellt insatt i alla delar i generatorer, men det finns väl både fältdioder och effektdioder. Fältdioderna har rimligtvis med laddregulatorn att göra och om en sån diod är trasig så bör det märkas skillnad när regulatorn plockas bort.

Kan ju hända att tjuvströmmen blir litegrann lägre hos en sån diod jämfört med effektdioden, vilket i så fall stämmer med 1,5-2 A ström istället för 3-4 A som jag skrev. smile

Har jag skrivit helt galet så får väl folk hojta till.

FexH
27 april 2013 · 17 Inlägg

Okej, får nog bli ett byte av generatorn.

Behöver jag byta laddregulator också?
Behöver jag oroa mig för att den nya generatorn ska gå sönder den också?

Senast redigerat av FexH (27 april 2013)

Drönirettab
27 april 2013 · 21 761 Inlägg

Är nog ändå bäst att fråga hos en verkstad om det helt säkert är själva dioderna eller om regulatorn kan vara boven, då borde du även kunna få råd om hur du ska göra med regulatorn ifall det blir så att du måste byta generatorn. smile

Fast om man ändå byter generator så är min åsikt att man lika gärna kan sätta dit en som har inbyggd regulator, då slipper man den externa.

Senast redigerat av Drönirettab (27 april 2013)

FexH
27 april 2013 · 17 Inlägg

Sant att det är bättre med inbyggd regulator. Nån som vet någon generator med inbyggd regulator som passar till B20?

Sen är det en liten detalj som jag inte förstår. Har läst att D+ ska vara ansluten till en lampa och tändningen. Men om ni kollar på mitt kopplingschema är det inte kopplat så. Funkar det ändå?

Drönirettab
27 april 2013 · 21 761 Inlägg

Det borde sitta någon form av motstånd mellan generatorns (eller regulatorns) D+ och tändlåset/säkringsdosa, antingen en lampa eller ett effektmotstånd.

Biltema har väl iaf haft generator som passar till B18/20/30, men om de fortfarande har såna vet jag inte. En del bygger istället om fästet så att det passar till generatorer för 240/740/940. smile

FexH
27 april 2013 · 17 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det borde sitta någon form av motstånd mellan generatorns (eller regulatorns) D+ och tändlåset/säkringsdosa, antingen en lampa eller ett effektmotstånd.

Biltema har väl iaf haft generator som passar till B18/20/30, men om de fortfarande har såna vet jag inte. En del bygger istället om fästet så att det passar till generatorer för 240/740/940. smile

Ja visst ska det sitta ett motstånd mellan tändning och D+, men idag finns inget där. Om ni kollar på kopplingsschemat förstår ni. Hur har det då funkat att ladda? För det är väl D+ som ger generatorn förmagnetisering så att den ska kunna börja ladda?

Senast redigerat av FexH (27 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang