Besiktiga medd lysande abs-lampa

galle
8 maj 2013 · 28 Inlägg

Har läst att om man har en audi med abs-knappen så behöver inte absen fungera. Är det sant eller skitsnack?
Och om det är sant, måste lampan vara släckt eller får den lysa?

Mvh galle

saab_sonett Handledare
8 maj 2013 · 1 481 Inlägg

ABS-lampan får inte lysa. Det blir en 2:a

galle
8 maj 2013 · 28 Inlägg

saab_sonett skrev:
ABS-lampan får inte lysa. Det blir en 2:a

ja jag vet, men det finns en knapp på gamla audis där man kan inaktivera absen om jag har förstått det rätt. Och då är det flera som har skrivit att absen måste inte fungera vid besiktning. Och nu ä jag i drömstadiet då jag har felsökt det mesta utan några resultat så jag hoppas detta stämmer smile

ValP2k
8 maj 2013 · 1 122 Inlägg

galle skrev:

saab_sonett skrev:
ABS-lampan får inte lysa. Det blir en 2:a

ja jag vet, men det finns en knapp på gamla audis där man kan inaktivera absen om jag har förstått det rätt. Och då är det flera som har skrivit att absen måste inte fungera vid besiktning. Och nu ä jag i drömstadiet då jag har felsökt det mesta utan några resultat så jag hoppas detta stämmer smile

Däremot kan du koppla bort abs givarna så lampan/släcks tänds normalt. Sitter kontakter under baksätet 2 st och 2 st i motorutrymmet då kan du ha tur å ta dig igenom. Självklart ska du låta abs boxen vara ikopplad.Har gjort likadant på min



Självklart beroende på vilken modell du har

Senast redigerat av ValP2k (8 maj 2013)

gasa nu foer faen!
galle
8 maj 2013 · 28 Inlägg

ValP2k skrev:

galle skrev:

saab_sonett skrev:
ABS-lampan får inte lysa. Det blir en 2:a

ja jag vet, men det finns en knapp på gamla audis där man kan inaktivera absen om jag har förstått det rätt. Och då är det flera som har skrivit att absen måste inte fungera vid besiktning. Och nu ä jag i drömstadiet då jag har felsökt det mesta utan några resultat så jag hoppas detta stämmer smile

Däremot kan du koppla bort abs givarna så lampan/släcks tänds normalt. Sitter kontakter under baksätet 2 st och 2 st i motorutrymmet då kan du ha tur å ta dig igenom. Självklart ska du låta abs boxen vara ikopplad.Har gjort likadant på min



Självklart beroende på vilken modell du har

tack det ska provas! smile

AVC
8 maj 2013 · 401 Inlägg

Kan varit att jag hade tur men med min Passat för några år sedan så åkte ja rätt igenom med en blinkande ABS lampa dom frågade inte ens om det..

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
ValP2k
8 maj 2013 · 1 122 Inlägg

galle skrev:

ValP2k skrev:

galle skrev:

ja jag vet, men det finns en knapp på gamla audis där man kan inaktivera absen om jag har förstått det rätt. Och då är det flera som har skrivit att absen måste inte fungera vid besiktning. Och nu ä jag i drömstadiet då jag har felsökt det mesta utan några resultat så jag hoppas detta stämmer smile

Däremot kan du koppla bort abs givarna så lampan/släcks tänds normalt. Sitter kontakter under baksätet 2 st och 2 st i motorutrymmet då kan du ha tur å ta dig igenom. Självklart ska du låta abs boxen vara ikopplad.Har gjort likadant på min



Självklart beroende på vilken modell du har

tack det ska provas! smile

Varsågod men d är ju ingen garanti d funkade för mig iaf

gasa nu foer faen!
it_mutt Avstängd
8 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Har du avstängbar abs behöver inte abs:en fungera alls - helt riktigt.

Lampan lyser också när man stänger av ABS:en (eller "ska göra").

Och yes, den knappen fanns bl.a. på min gamla 100

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Putteliten
9 maj 2013 · 9 068 Inlägg

Kan det vara en Audi 80 det handlar om? Om du tar bort plasten ovan pedalerna så sitter det ett relä med 1 säkring i, sen sitter det 2 säkringar jämte där också. Kolla dom får du se!

galle
9 maj 2013 · 28 Inlägg

ValP2k skrev:

galle skrev:

ValP2k skrev:

Däremot kan du koppla bort abs givarna så lampan/släcks tänds normalt. Sitter kontakter under baksätet 2 st och 2 st i motorutrymmet då kan du ha tur å ta dig igenom. Självklart ska du låta abs boxen vara ikopplad.Har gjort likadant på min



Självklart beroende på vilken modell du har

tack det ska provas! smile

Varsågod men d är ju ingen garanti d funkade för mig iaf

tyvärr fungerade det ej hmm

galle
9 maj 2013 · 28 Inlägg

it_mutt skrev:
Har du avstängbar abs behöver inte abs:en fungera alls - helt riktigt.

Lampan lyser också när man stänger av ABS:en (eller "ska göra").

Och yes, den knappen fanns bl.a. på min gamla 100

är du helt 100 på att man kan säga det till besiktningsmannen? smile

galle
9 maj 2013 · 28 Inlägg

Putteliten skrev:
Kan det vara en Audi 80 det handlar om? Om du tar bort plasten ovan pedalerna så sitter det ett relä med 1 säkring i, sen sitter det 2 säkringar jämte där också. Kolla dom får du se!

har en coupe quattro, -89. har kollat där och relät med 1 säkring i har jag bytt och funkar ej. sen finns det inga säkringar bredvid utan bara relän

it_mutt Avstängd
9 maj 2013 · 10 388 Inlägg

galle skrev:

it_mutt skrev:
Har du avstängbar abs behöver inte abs:en fungera alls - helt riktigt.

Lampan lyser också när man stänger av ABS:en (eller "ska göra").

Och yes, den knappen fanns bl.a. på min gamla 100

är du helt 100 på att man kan säga det till besiktningsmannen? smile

Min gamla 100 har jag besiktigat 4 gånger (iofs bara 1 i min ägo), 2 av dessa var det käftande om abs:en, och båda gångerna gick dessa och kollade upp, kom tillbaka och ville inte prata mer om det.

Om detta på något vis skulle ha ändrats sen senaste besiktningen (ifjol) vågar jag dock inte säga något om

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 maj 2013 · 14 007 Inlägg

Varför ska man försöka fuska sig igenom besiktningen? Det är väl bättre att fixa felen så hjälpsystemen fungerar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
9 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:
Varför ska man försöka fuska sig igenom besiktningen? Det är väl bättre att fixa felen så hjälpsystemen fungerar.

/Benny

Fast, är det avstängbart, så är det (eller har det iaf inte varit tidigare får jag väl gardera mig med) ju inte heller att fuska (sen kan jag väl tycka att det kan vara bra om abs:en fungerar, men ja)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
galle
9 maj 2013 · 28 Inlägg

Vettemannen skrev:
Varför ska man försöka fuska sig igenom besiktningen? Det är väl bättre att fixa felen så hjälpsystemen fungerar.

/Benny

för jag behöver bilen till jobbet, tjänar lite mer än 1 timmas resväg till jobbet med bil. och under tiden fixar man absen. Har också felsökt att all kransar är hela och rena, alla givare är hela. alla relän hydraldornet är också kollat. så jag vill bara få i genom skiten...

galle
9 maj 2013 · 28 Inlägg

it_mutt skrev:

Vettemannen skrev:
Varför ska man försöka fuska sig igenom besiktningen? Det är väl bättre att fixa felen så hjälpsystemen fungerar.

/Benny

Fast, är det avstängbart, så är det (eller har det iaf inte varit tidigare får jag väl gardera mig med) ju inte heller att fuska (sen kan jag väl tycka att det kan vara bra om abs:en fungerar, men ja)

okej, får väll stå och mun käfta lite med han dårå

galle
9 maj 2013 · 28 Inlägg

sådär, började rycka lite i relät och slog i frustration men knytnävarna i den 100 gradiga värmen på abs-enheten sen startade jag bilen och nu lyser inte lampan, såklart lyser den på tändning big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 maj 2013 · 14 007 Inlägg

galle skrev:
sådär, började rycka lite i relät och slog i frustration men knytnävarna i den 100 gradiga värmen på abs-enheten sen startade jag bilen och nu lyser inte lampan, såklart lyser den på tändning big_smile

Där hade du lite tur då!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang