Bil dör samt batteri är helt slut

simlar
18 maj 2013 · 5 516 Inlägg

Låter som att det antingen är B+kabeln eller generatorns jordkabel som inte sitter fast ordentligt.

Jag skulle verkligen inte rekommendera att köra med bilen innan alla kablar sitter ordentligt, det är stor risk för brand för hör du det där "blixtrande" ljudet så slår det gnistor mellan kabeln och någon stans där det kan jorda, gnistor inne i ett motorrum = farligt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tonii-Xpro
18 maj 2013 · 62 Inlägg

Det är den tjocka svarta kablen, den sitter med en kabelsko på generatorn och det är där det glappar, hur ska det kunna brinna där ?

Kan man dra en egen kabel från det stället på generatorn till minus på batteriet eller måste den sitta som den sitter?

tror den sitter in i säkrings boxen, men ja e ej säker

simlar
18 maj 2013 · 5 516 Inlägg

Tonii-Xpro skrev:
Det är den tjocka svarta kablen, den sitter med en kabelsko på generatorn och det är där det glappar, hur ska det kunna brinna där ?

Kan man dra en egen kabel från det stället på generatorn till minus på batteriet eller måste den sitta som den sitter?

tror den sitter in i säkrings boxen, men ja e ej säker

Bensinångor, oljerester m.m. Mycket oljebaserad smuts inne i ett motorrum som kan fatta eld. Risken är inte allt för stor men det är ändå en risk.

Var går den tjocka svarta kabeln?
Vad heter anslutningen på generatorn där kabeln sitter? (brukar stå vid anslutningen, t.ex B+ om det är anslutningen som kabeln mellan batteriets pluspol och generatorn)

Om det är en jordkabel så är det bara att dra en kabel som är minst lika grov till närmsta bra jordpunkt, och se till att det är en bra jordpunkt. Gärna tjock plåt och mycket ren metallyta som kontakten kan jorda på.

Är det B+kabeln så drar du en minst lika grov kabel från anslutningen på generatorn direkt till batteriets pluspol. (Om det nu inte är någon speciell anledning som kabeln nu möjligtvis skulle vara kopplad direkt till säkringsboxen, i värsta fall blir du även tvungen att dra en grov kabel från batteriets pluspol till säkringsboxen där den gamla kabeln gick. Om du förstår hur jag menar?)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tonii-Xpro
18 maj 2013 · 62 Inlägg

Märkte nu att batteri lampan inte lyser alls i bilen, inte ens när man startar bilen liksom på tänning som de ska liksom tändas och sen slockna men det gör den inte, kan jag då utesluta att det är generatorn ?

simlar
18 maj 2013 · 5 516 Inlägg

Tonii-Xpro skrev:
Märkte nu att batteri lampan inte lyser alls i bilen, inte ens när man startar bilen liksom på tänning som de ska liksom tändas och sen slockna men det gör den inte, kan jag då utesluta att det är generatorn ?

Kan vara själva lampan som brunnit. Och då har du ingen startström som når fram till D+ för att magnetisera generatorn = ingen laddning men lampan lyser ändå inte (då den är trasig).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tonii-Xpro
18 maj 2013 · 62 Inlägg

Okej, så det kan vara att bara lampan är trasig ??

Drönirettab
19 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Det kan vara lampan, men det kan även vara plusmatningen till lampan som inte fungerar. smile

Tonii-Xpro
19 maj 2013 · 62 Inlägg

Men då kollar jag lampan och sladden/sladdarna till den imorgon ist för att behöva riva halva v6 motorn .. smile

Tonii-Xpro
19 maj 2013 · 62 Inlägg

Men då kollar jag lampan och sladden/sladdarna till den imorgon ist för att behöva riva halva v6 motorn för att byta generator .. smile

Senast redigerat av Tonii-Xpro (19 maj 2013)

Drönirettab
19 maj 2013 · 21 761 Inlägg

För att kolla om felet verkar ligga hos generatorn eller omkring lampan så kan du plocka loss den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ och sätta kabeln mot jord (tex generatorhöljet), vrid sedan på tändningen och se om batterilampan lyser.

Lyser batterilampan i detta läge så ligger felet vid generatorn (typ dåliga kol eller så), men om lampan inte lyser så kan felet ligga både vid generatorn och batterilampan. I så fall blir det till att plocka fram multimetern och mäta dig fram. smile

Tonii-Xpro
19 maj 2013 · 62 Inlägg

Har ej nån sån mätare, finns det på biltema ? pris ? smile

Drönirettab
19 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Det finns bla en multimeter som kostar 99:90 och den har alla funktioner för att mäta diverse saker i bilen. Minns inte artikelnumret och det verkar inte gå att komma åt numret för tillfället. smile

Förresten, kan vara 15-133.

Senast redigerat av Drönirettab (19 maj 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang