Hur använder man regnsensor?

Reborn-swe
13 maj 2013 · 62 Inlägg

Tja!

Köpte en ny bil, en Audi A4 quattro 2.0 TS 2007
Bilen har regnsensor men jag vet inte hur man gör det att vara påslagen.
Jag har kört i regn men inget händer och har inte hittat någon knapp till det häller.
Hur vet jag om det fungerar eller hur man gör det påslagen? hmm

scorpan6662
13 maj 2013 · 177 Inlägg

Bör stå ganska utförande i bilens instruktionsbok.

valle22 Smidd i rostigt stål
14 maj 2013 · 933 Inlägg

Reborn-swe skrev:
Tja!

Köpte en ny bil, en Audi A4 quattro 2.0 TS 2007
Bilen har regnsensor men jag vet inte hur man gör det att vara påslagen.
Jag har kört i regn men inget händer och har inte hittat någon knapp till det häller.
Hur vet jag om det fungerar eller hur man gör det påslagen? hmm

Skulle tro att det är som på Passat:erna man har torkarspaken på "intervalltorkning" och sedan styrs tiden mellan intervallerna med att den räknar antalet vattendroppar som finns på "linsen" som du ser där backspegeln sitter i vindrutan.

Du kan lätt kolla detta med att ha torkaren igång i intervallläget och sprutar lite vatten på linsen med hjälp av en vattenspruta/sprayflaska typ... så skall du se det sköter sig själv beroende på hur mycket vatten finns på linsen

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
_DamnIt R1 driver!
14 maj 2013 · 5 128 Inlägg

På min Caddy så är det intervalläget som är för regnsensorn. Sen har jag den klassiska "intervalltisspaken" som då styr känsligheten på sensorn. smile)

rickylicious Webbutvecklare
14 maj 2013 · 2 369 Inlägg

På tjejens Passat -08 så är nedersta läget helt av, ett snäpp upp är regnsensor, ett snäpp till är intervall, sen är det snabb och nästa snabbast smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Reborn-swe
19 maj 2013 · 62 Inlägg

Nu jag hittade det!

Ett steg upp med torkarnasspaken då blir regnsensor aktiverad
Andra upp blir det halv automatisk internval som man kan justerar manuellt
Tredje uppåt helt manuellt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang