Tutan hänger sig och låter hela tiden!

vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Har precis monterat ett nytt signalhorn med dubbla horn från Biltema på min bil. När jag slår på tänningen tutar det konstant! Artikelnummer 43190 på Biltema. Pris 149 kr. Innan hade jag ett vanligt signalhorn från Bosch som lät så mesig.

Mack Forum- och sitemoderator
24 maj 2013 · 26 136 Inlägg

Vad har du för bil?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Volvo 745. Har lagt upp en bild på hur jag har kopplat, syns den?

Mack Forum- och sitemoderator
24 maj 2013 · 26 136 Inlägg

vanilj10 skrev:
Volvo 745. Har lagt upp en bild på hur jag har kopplat, syns den?

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176427/176427-b3a6454095ee419c0bcc5d230b360f41.jpg

Hjälper dig lite..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Tack! Hur kan det bli så att tutan hänger sig?

Mack Forum- och sitemoderator
24 maj 2013 · 26 136 Inlägg

vanilj10 skrev:
Tack! Hur kan det bli så att tutan hänger sig?

Jordfel?
Krypström?
Felkopplat så strömmen ligger på hela tiden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Jag slipade rent innan jag jordade. Vad är krypström? Är det viktigt hur kablarna är anslutna till signalhornen? Står liksom ingen beskrivning om det. Innan när det vanliga hornet var monterat fungerade allt bra. Det blev problem nu när jag monterade ett signalhornen med dubbla horn.

JonasPLind
24 maj 2013 · 820 Inlägg

vanilj10 skrev:
Har precis monterat ett nytt signalhorn med dubbla horn från Biltema på min bil. När jag slår på tänningen tutar det konstant! Artikelnummer 43190 på Biltema. Pris 149 kr. Innan hade jag ett vanligt signalhorn från Bosch som lät så mesig.

Jag förstår inte problemet?
Du ville att den skulle låta mer för den förra lät mesigt.
Nu låter den mer! Somliga blir ju för fan aldrig nöjda... lol
Kollade du noga hur det gamla var kopplat då? Ett hett tips är att alltid fota hur saker är kopplade även innan man tar loss dem om det finns olika alternativ. smile

vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Haha nej verkligen inte tongue!
Nu låter det definitivt kan man lugnt säga.
Nej, något foto innan blev det ju inte. Två kablar bara tänkte jag.
Det står typ så här i beskrivningen: har du ett signalhorn sedan tidigare ska du jorda varje horn för sig och sedan koppla in det ena hornet med det andra som i sin tur är kopplat till strömmen. Antar att jag gjort så?

namcon
24 maj 2013 · 242 Inlägg

Du vet väl att på 740 är tut knappen jorden!? Och du har kopplat jorden precis brevid hornen, med andra ord har du kopplat så det ska tuta hela tiden. wink Och så du har kopplat nu så lär det bara vara 1 tuta som låter för den andra lär ju ha 2 jord kablar.


För att lösa problemet så kopplar du jorden på kabeln som går upp till ratten, precis som det var med orginal tutan med andra ord.

Senast redigerat av namcon (24 maj 2013)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Oj, herregud! Ja grannarna tittar surt när jag försöker lösa detta! tongue
Var hittar jag den jordkabeln mån tro!? Den kabelklump som satt på originaltutan består av två kablar, en röd och en röd/svart...

Bara en tuta som låter.... Hmmm, hur ska jag göra så att båda ljuder?

Senast redigerat av vanilj10 (24 maj 2013)

sterge
24 maj 2013 · 484 Inlägg

Paralellkoppla tutorna.

Såhär ska det se ut.
http://hem.bredband.net/b237096/signalhorn/image004.jpg

Föddes till att älska Volvo.
vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Ser ju bra ut men var är din jord? Ska inte jorden vara kopplad på själva signalhornen? Om jag kopplar mina två signalhorn (se bilden ovan), hur får jag då ström och jord?

namcon
24 maj 2013 · 242 Inlägg

Det får du mäta dig till, om du har en testmejsel till exempel, då sätter du klämman på jord och sen går du in och vrider på tändningen och sedan petar du på varje kabel med mejseln, på den kabeln mejseln lyser upp det är + och på den det inte händer någonting med är jorden. På gamla bilar kan man inte säga exakt för tidigare ägare kan ha ändrat på det mesta.

Annars kan du väl ta bort kåpan över blinkers/torkar spaken och kolla vilken färg kabeln som går till ringen bakom ratten har. Jag har för mig det räcker med att ta av övre delen av den kåpan för att man ska se den kabeln.

Bilden "sterge" fixa är att + går in i en tuta och från jorden på samma tuta går sedan till + på tuta 2 så att säga
kortfattat + går in i 1 tuta och jorden är från tuta nr 2 du ser ju på bilden hur dem är kopplade, och det gör så strömmen går igenom båda. Kablarna som går ur bilden är ena + och den andra jord då kanske du förstår?

Senast redigerat av namcon (24 maj 2013)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Okej så den översta tutan har enbart jord anslutet till sig kan man säga? Jag sammanfattar för att checka så att jag är med på banan:
Två kablar finns till förfogande, en röd och en röd/svart.
Anta att röd är +. Denna ska kopplas in i tuta 1. Från tuta 1 går en jord till tuta 2. Från tuta 2 ansluts den röd/svarta kabeln. Ute och cyklar?

namcon
24 maj 2013 · 242 Inlägg

Japp du är helt med, + går in i första tutan och från stiftet som normalt sätt är jord drar du vidare till + på nästa tuta, sedan kopplar du jorden på den tutan.

Men jag rekommenderar ändå att du mäter på kablarna från bilen vilken som är + och jord ibland är dem tvärt om mot vad färgkoden säger.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
vanilj10
24 maj 2013 · 102 Inlägg

Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang