Passat B6 - Montera dimljus

Sava93
23 maj 2013 · 40 Inlägg

Hej alla,

Har sökt i forumet men verkar som att frågan funnits men inga svar!
Har köpt dimljuset och grillen och nu är det dags att montera. Monterat av gamla grillen och tog en titt men hittade inga socket/sladdar att koppla in dimljuset!

Är det så att man måste dra kablar själv eller? I så fall behöver man också byta "headlight switch"?
Nån som har erfarenhet?
Tackar

Jorsten
23 maj 2013 · 376 Inlägg

Det är svårare än vad man tror. Dels måste dimljus + sargar dit, Ljuspåslaget måste bytas, Kablar mårste dras från elsystemstyrdonet, samt bilen måste kodas om vilket görs på en VAG verkstad.. Enklast är om du kopplar dom med relä och knapp i bilen.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Sava93
23 maj 2013 · 40 Inlägg

Jorsten skrev:
Det är svårare än vad man tror. Dels måste dimljus + sargar dit, Ljuspåslaget måste bytas, Kablar mårste dras från elsystemstyrdonet, samt bilen måste kodas om vilket görs på en VAG verkstad.. Enklast är om du kopplar dom med relä och knapp i bilen.

Tja Jorsten, tack för snabb svar, undrar om du känner till ett snyggt sätt att montera knappen då? Har t.ex vid växellådan "antisladd knapp" och resten är typ "covers" inga riktiga knappar. Kan man byta ut en mot en riktig knapp? Finns det sådana till salu?

Rekommenderar du något special vad gäller relän? Kan inte så mycket om sådana grejer och uppskattar mer info
smile

Jorsten
23 maj 2013 · 376 Inlägg

Där du beskriver är ju ett bra alternativ, du bör kunna köpa en lös knapp, till exempel knapp för p-sensor. Dock så måste du köpa till tillhörande kontakt stycke plus kabel med rätt stift. Denna knapp kopplar du till ett vanligt relä, samma som extra ljus som du monterar lämpligt i mororutrymmet. Passa även på att köpa kontakter med tillhörande stift till di ljusen också då dessa är tätade och du slipper framtida oxidationsproblem

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Sava93
27 maj 2013 · 40 Inlägg

Tack för all hjälp Jorsten, som du sa så är det inte lika lätt som det låter eller ser ut!
Jag tror jag behöver en kunnig att hjälpa mig istället! Får se om nån i närheten kan fixa eller en kompis till mig har lite tid över till min bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang