Här kommer en guide för byte av servicebatteri Peugeot 607

Kjeld
30 maj 2013 · 30 Inlägg

Byta servicebatteri på Peugeot 607. Det finns på höger sida av bagagerummet under förvaringsfacket höger hjulhus.
Ta ut bagagerummets matta, då ser man den ena polen av batteriet dra loss klädseln höger hjulhus då kommer man åt hela batteriet.
12 Volt 40 AH storlek L: 215 B: 170 H: 195
Peugeot vill ha 2000:- för ett sådant batteri, rena rövarpriset.
Biltema har ett batteri på 44 AH med måtten L: 208 B: 174 H: 190 som passar alldeles utmärkt,
Pris 599:- Artnr. 802607
Biltemas batteri är alltså 4mm bredare än originalbatteriet men det får plats.
Tänk på att om du bryter strömmen från batteriet måste du efteråt ställa in lite grejer som matas från detta batteri bl.a. till radion. Har du inte koden till radion så gör såhär: Anslut sladdar från ett annat batteri till batterikablarna på originalbatteriet innan du tar loss anslutningarna på batteriet, 1 sladd till – bulten på hjulhuset, 1 sladd till kabeln som går till + polen på servicebatteriet låt dem sitta kvar tills du har monterat det nya batteriet och anslutet kablarna igen.
Klart och du har sparat 1400 kronor.

Kjeld Steffensen

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2013 · 14 007 Inlägg

Kjeld skrev:
Byta servicebatteri på Peugeot 607. Det finns på höger sida av bagagerummet under förvaringsfacket höger hjulhus.
Ta ut bagagerummets matta, då ser man den ena polen av batteriet dra loss klädseln höger hjulhus då kommer man åt hela batteriet.
12 Volt 40 AH storlek L: 215 B: 170 H: 195
Peugeot vill ha 2000:- för ett sådant batteri, rena rövarpriset.
Biltema har ett batteri på 44 AH med måtten L: 208 B: 174 H: 190 som passar alldeles utmärkt,
Pris 599:- Artnr. 802607
Biltemas batteri är alltså 4mm bredare än originalbatteriet men det får plats.
Tänk på att om du bryter strömmen från batteriet måste du efteråt ställa in lite grejer som matas från detta batteri bl.a. till radion. Har du inte koden till radion så gör såhär: Anslut sladdar från ett annat batteri till batterikablarna på originalbatteriet innan du tar loss anslutningarna på batteriet, 1 sladd till – bulten på hjulhuset, 1 sladd till kabeln som går till + polen på servicebatteriet låt dem sitta kvar tills du har monterat det nya batteriet och anslutet kablarna igen.
Klart och du har sparat 1400 kronor.

Kjeld Steffensen

En liten fråga.....vad är ett servicebatteri???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Drönirettab
30 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Verkar handla om ett extra batteri som sitter i de flesta 607 och batteriet har troligen till uppgift att försörja diverse minnen/sensorer som hör till bilens dator. En del 607 har tydligen inte ett extra batteri och då är startbatteriet istället extra stort.

Det är min tolkning av litegrann info på nätet iaf, men jag är inte insatt i Peugeot. smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2013 · 14 007 Inlägg

Drönirettab skrev:
Verkar handla om ett extra batteri som sitter i de flesta 607 och batteriet har troligen till uppgift att försörja diverse minnen/sensorer som hör till bilens dator. En del 607 har tydligen inte ett extra batteri och då är startbatteriet istället extra stort.

Det är min tolkning av litegrann info på nätet iaf, men jag är inte insatt i Peugeot. smile

Okay, kanske är det så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Kjeld
30 maj 2013 · 30 Inlägg

Det är helt riktigt alla 607or har inte detta extra batteri. Det försörjer radio, minne för elstol, backspeglar mm.
Det är enkelt att konstatera om det finns 2 batterier då det i så fall står på det stora batteriet i motorrummet med en ritning över lokaliseringen. I mitt fall visade den att servicebatteriet satt på vänster sida men det satt på höger sida. Ler.
Inte mycket man kan lita på nu för tiden!!!

Kjeld

Senast redigerat av Kjeld (31 maj 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang