Dodge B250 Nomad Van -87, instrumentering lyser ej? hjälp

meklek
2 juni 2013 · 1 Inlägg

Hejsan!
Jag har en van som instrumentbelysningen för hastighet och oljetryck samt motortemp ej lyser.

Jag är inte speciellt kunnig på området så jag söker hjälp från er vad som kan vara fel.

Lite bakgrundsinfo är att belysning verkar glappat tidigare för det har hänt att belysningen för hastigheten släckts men då har det hjälpt att slå lite lätt på instrumentbrädan. Nu hjälper inte detta.

Har försökt hitta "trådar" med liknande problem och förstått att det första att kika över är säkringarna, då jag kollat  handboken står det att första säkringen är för instrumentbelysning . Testat byta denna men utan resultat, men när jag tar bort denna säkring så lyser inte AC:n vilket bevisar att säkring borde vara intakt. (så länge luftkond.belysning och hastighetsbelysning går på samma ? )

På min van sitter det ett reglage (som heter reostat om jag förstått rätt) , det är när jag drar ut detta ett snäpp som belysningen ska tändas. Men detta händer inte ,utan bara ac belysningen tänds. Även testat vrida denna ratt åt olika håll men det händer inget.

Jag har tagit bort instrumentbrädan för att komma åt reostaten men upptäckte snabbt att jag ändå inte vet vad jag ska kolla efter, därför jag frågar er.

Kanske någon av er att ett liknande problem och har något tips.

har en handbok på engelska och en på svenska men de säger lite olika om vilken säkring som hör till vad, vilket gör mig förvirrad om jag verkligen kollat över rätt säkring.

Jag har bilder på handböckernas säkringar och reostaten i mitt album, vet inte hur jag bifogar dessa.

Hoppas någon kan hjälpa mig !
Tack på förhand

Senast redigerat av meklek (2 juni 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang