offfroad
Män med stil kör dieselbil
4 juni 2013
· 595 Inlägg
hejsan..,
jag har som vanligt en ovanlig bygg-ide i bak-huved.. ,
iden kräver en bra strömförsörjning..,
och min ide är att använda en gammal 4takts motor( från typ cementblandare, gräsklippare ( har motorn redan )
med kilremmar koppla en till en vanlig bilgenerator , och ha en bibatteri också påkopplad som en kondensator i stort sett..
och det jag har lite frågor kring är egenskaper hos en VANLIG bilgenerator..,
jag vet att man kopplar den stora kontakten bak rakt till batteriets + sida.., och den lille kontakten kopplas genom en 2w glödlampa , och på/av knapp till + sida.., , och chassit tar hela - sidan..,
sedan om vi nu förmodar att min lille 4 taktsmotor har max-varv 3000varv.., ( ska kolla upp detta noggrant senare )
och en arbetsvarv-omfång på ca 700-2500..,
då är frågan vilket skillnad i remskivor ska jag ha mellan motorn och generatorn..,
( ska jag ha dubbelt så stor remskiva på motorn , än den på generator, eller ??? )
sedan också.., om jag går till en självplockskrot och rotar runt lite och hittar " det där är en fin liten rackare " generator.., under huven på en vanlig bil..,
och det står på den att den levererar 100A ( säger vi)
vid vilket generator varvtal gör den 100A om den alls gör 100A
och vid vilken varvtal börjar den att leverera ström
och vilken varvtal ska man inte överskrida..,
och vilken varvtal gillar generatorn som mest att arbeta på ? ( inte överhetta eller flyga i småbitar, men ändå leverera )
annat bra att veta?
( ska gå och handla in saker imon så snabba svar uppskattas !)
Senast redigerat av offfroad (4 juni 2013)
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a