Generator prestandards frågor

offfroad Män med stil kör dieselbil
4 juni 2013 · 595 Inlägg

hejsan..,
jag har som vanligt en ovanlig bygg-ide i bak-huved.. ,
iden kräver en bra strömförsörjning..,

och min ide är att använda en gammal 4takts motor( från typ cementblandare, gräsklippare ( har motorn redan )
med kilremmar koppla en till en vanlig bilgenerator , och ha en bibatteri också påkopplad som en kondensator i stort sett..

och det jag har lite frågor kring är egenskaper hos en VANLIG bilgenerator..,
jag vet att man kopplar den stora kontakten bak rakt till batteriets + sida.., och den lille kontakten kopplas genom en 2w glödlampa , och på/av knapp till + sida.., , och chassit tar hela - sidan..,

sedan om vi nu förmodar att min lille 4 taktsmotor har max-varv 3000varv.., ( ska kolla upp detta noggrant senare )
och en arbetsvarv-omfång på ca 700-2500..,

då är frågan vilket skillnad i remskivor ska jag ha mellan motorn och generatorn..,
( ska jag ha dubbelt så stor remskiva på motorn , än den på generator, eller ??? )

sedan också.., om jag går till en självplockskrot och rotar runt lite och hittar " det där är en fin liten rackare " generator.., under huven på en vanlig bil..,
och det står på den att den levererar 100A ( säger vi)

vid vilket generator varvtal gör den 100A om den alls gör 100A
och vid vilken varvtal börjar den att leverera ström
och vilken varvtal ska man inte överskrida..,
och vilken varvtal gillar generatorn som mest att arbeta på ? ( inte överhetta eller flyga i småbitar, men ändå leverera )

annat bra att veta?

( ska gå och handla in saker imon så snabba svar uppskattas !)

Senast redigerat av offfroad (4 juni 2013)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Drönirettab
4 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Man får nog räkna med att generatorn behöver snurra minst 2000 varv för att den ska komma i närheten av sin maximala ström, men det kan skilja mellan olika generatorer.

I min bil sitter en 100 A universalgenerator från Biltema och det följde med en mätspecifikation för just den generatorn, där kan man åtminstone få en fingervisning för hur en vanlig bilgenerator kan tänkas fungera vid olika generatorvarvtal:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/1015615_y3facb.jpg

Jag har inte mätt diametern på generatorns remskiva eller vevaxelns remskiva, men omkring 1:2 eller aningen högre är nog en inte helt ovanlig utväxling på en bil med bensinmotor. Jag läste någonstans på nätet att en generator från Bosch kan klara av 12000 varv som mest och med tanke på att din motor har 3000 varv som max så kan du nog ha lite högre utväxling, tex 1:3, utan större bekymmer. smile

Runn WS7 Avstängd
6 juni 2013 · 1 031 Inlägg

Tänk på att om du plockar ut effekt så blir generatorn tyngre att driva så motorn inte får problem att driva den vid hög utväxling.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
henke_99 Offroad Racing
6 juni 2013 · 3 122 Inlägg

Fick med en sån där dyno-lapp till generatorn jag har i blazern, den ger max amp vid 7000 rpm vill jag minnas. Och dröniettabs generator verkar kurvan plana ut på vid 5000-6000 rpm ungefär. Så jag skulle nog satsa på att få så generatorn varvar runt 5000-5500 rpm vid fullgas på motorn. Om nu maxvarv på motorn är 3000 så ska du ju då ha knappt dubbelt så stor remskiva på motorn som på generatorn. Detta då dom där motorerna brukar vara tänkta att köras på maxvarv och troligen ger mest effekt där.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang