Koppla in ampermätare i Volvo 240

Marli32
15 juni 2013 · 29 Inlägg

har hört att generatorer tar skada om man kopplar in ampermätaren fel därför undrar jag hur den ska kopplas. Jag har hört att en sladd ska kopplas med generatorer men vart det vet jag inte. och en i jorden. är det så man ska göra för jag vill inte skada generatorn alla svar uppskatas.
MvH Marli

Drönirettab
15 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Nu blir det inte ett svar på din fråga, men jag föreslår att du istället sätter in en voltmätare. En sån ger enligt mig mer värdefull information än en amperemätare, dessutom är det ingen risk för eventuellt spänningsfall (som riskerar att uppstå när en enklare modell av amperemätare används). smile

Marli32
16 juni 2013 · 29 Inlägg

jag har redan en voltmätare ikopplad men vill ha en ampermätare också eftersom jag vill veta exakt hur mycket den laddar voltmätare ser man bara om batterier börjar ta slut medans ampermätarn kan man se om den laddar eller inte
tack

Mack Forum- och sitemoderator
16 juni 2013 · 26 136 Inlägg

Marli32 skrev:
jag har redan en voltmätare ikopplad men vill ha en ampermätare också eftersom jag vill veta exakt hur mycket den laddar voltmätare ser man bara om batterier börjar ta slut medans ampermätarn kan man se om den laddar eller inte
tack

Med en voltmätare kan man se om den laddar också..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TireSlayer Tvivlare
16 juni 2013 · 2 266 Inlägg

Marli32 skrev:
jag har redan en voltmätare ikopplad men vill ha en ampermätare också eftersom jag vill veta exakt hur mycket den laddar voltmätare ser man bara om batterier börjar ta slut medans ampermätarn kan man se om den laddar eller inte
tack

Läs på lite till om bilel du smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Marli32
16 juni 2013 · 29 Inlägg

men jag vill se exakt hur mycket den laddar eftersom jag har lagt in massa ny elektronik i bilen

TireSlayer Tvivlare
16 juni 2013 · 2 266 Inlägg

Marli32 skrev:
men jag vill se exakt hur mycket den laddar eftersom jag har lagt in massa ny elektronik i bilen

En bils laddning mäter du i Volt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
mb_pucken
16 juni 2013 · 5 087 Inlägg

TireSlayer skrev:

Marli32 skrev:
men jag vill se exakt hur mycket den laddar eftersom jag har lagt in massa ny elektronik i bilen

En bils laddning mäter du i Volt.

laddningen mäts väl i både ampere och volt. Du har ju en laddspänning på ca 14v men strömen mäts ju ampere. Dvs du kan ladda bilen med 12v och en ampere och batteriet tar slut efter ett tag om bilens förbrukning överskrider 1 ampere. Laddar du bilen med 50 ampere och 12v och har en förbrukning på 50 ampere så kommer du att förse bilen med ström nog och hålla batteriet laddat.
Volten är spänningen i systemet. Amperen är strömflödet.
Dock brukar systemspänningen sjunka om generatorn inte orkar hålla en god tillförsel utav ström.
Så läs på lite om bilel du;)

Till trådskaparen rekomenderar jag en amperetång så kan du mäta där du känner för smile och se exakt hur mycket el bilen förbrukar på vilken komponent eller från generatorns pluskabel smile

Senast redigerat av mb_pucken (16 juni 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
TireSlayer Tvivlare
16 juni 2013 · 2 266 Inlägg

mb_pucken skrev:

TireSlayer skrev:

Marli32 skrev:
men jag vill se exakt hur mycket den laddar eftersom jag har lagt in massa ny elektronik i bilen

En bils laddning mäter du i Volt.

laddningen mäts väl i både ampere och volt. Du har ju en laddspänning på ca 14v men strömen mäts ju ampere. Dvs du kan ladda bilen med 12v och en ampere och batteriet tar slut efter ett tag om bilens förbrukning överskrider 1 ampere. Laddar du bilen med 50 ampere och 12v och har en förbrukning på 50 ampere så kommer du att förse bilen med ström nog och hålla batteriet laddat.
Volten är spänningen i systemet. Amperen är strömflödet.
Dock brukar systemspänningen sjunka om generatorn inte orkar hålla en god tillförsel utav ström.
Så läs på lite om bilel du;)

Till trådskaparen rekomenderar jag en amperetång så kan du mäta där du känner för smile och se exakt hur mycket el bilen förbrukar på vilken komponent eller från generatorns pluskabel smile

Personligen har jag aldrig mätt laddning i ampere och jag har jobbat på bilverkstad i 5 år. alltså är det överkurs, ju mer du förbrukar, desto lägre sjunker volten, alltså är det fullt tillräckligt att mäta bara volten. Har man problem med att något suger slut på batteriet kan det va till fördel att mäta ampere, men bara för att övervaka så känns det överkurs.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Thullen
16 juni 2013 · 1 653 Inlägg

en A-meter mäter bara den aktuella förbrukningen, inte hur mycket generatorn laddar.
stäng av lamporna så får du lägre förbrukning, men batterit laddas ju lika mycket fortfarande för det så du vet ju ingenting från den mätaren ändå.
Helt onödig mätare imo...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Marli32
16 juni 2013 · 29 Inlägg

tackar men de e det att min bil suger tjuvström ibland och jag vill kunna se hur mycket generatorn genererar så att den inte dör under färd för jag ska åka 65 mil

Thullen
16 juni 2013 · 1 653 Inlägg

men det ser du med voltmetern...

om inte generatorn laddar så går spänningen ner.

ett friskt bilbatteri ger ca 12,5-12,8V, medans en frisk generator laddar med 14-14,4V.
och belastar du generatorn med mer än den klarar av att ge så kommer laddspänningen sjunka.
blir generatorn dålig så kommer spänningen sjunka och elsystemet får då sin kräm från batteriet istället som då börjar laddas ur.

försök hitta tjuvströmen genom att mäta över en batteripol och ryck en säkring i taget..

Senast redigerat av Thullen (16 juni 2013)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Marli32
16 juni 2013 · 29 Inlägg

okej men tack mb_pucken för ett klart svar

mb_pucken
16 juni 2013 · 5 087 Inlägg

TireSlayer skrev:

mb_pucken skrev:

TireSlayer skrev:

En bils laddning mäter du i Volt.

laddningen mäts väl i både ampere och volt. Du har ju en laddspänning på ca 14v men strömen mäts ju ampere. Dvs du kan ladda bilen med 12v och en ampere och batteriet tar slut efter ett tag om bilens förbrukning överskrider 1 ampere. Laddar du bilen med 50 ampere och 12v och har en förbrukning på 50 ampere så kommer du att förse bilen med ström nog och hålla batteriet laddat.
Volten är spänningen i systemet. Amperen är strömflödet.
Dock brukar systemspänningen sjunka om generatorn inte orkar hålla en god tillförsel utav ström.
Så läs på lite om bilel du;)

Till trådskaparen rekomenderar jag en amperetång så kan du mäta där du känner för smile och se exakt hur mycket el bilen förbrukar på vilken komponent eller från generatorns pluskabel smile

Personligen har jag aldrig mätt laddning i ampere och jag har jobbat på bilverkstad i 5 år. alltså är det överkurs, ju mer du förbrukar, desto lägre sjunker volten, alltså är det fullt tillräckligt att mäta bara volten. Har man problem med att något suger slut på batteriet kan det va till fördel att mäta ampere, men bara för att övervaka så känns det överkurs.

arbetas som mekaniker själv och använder ampertång dagligen nästan smile så smidigt och bara hänga på en förbrukare och då ser man direkt om man har förbrukning på komponenten smile
att ökad förbrukning skulle leda till lägre spänning håller ja inte helt med om. så länge du kan förse förbrukarna med en stadig ström så kommer inte spänningen sjunka om du har någon form av laddning i detta fall en generator.
om du har säg 60ah förbrukning på strömkabeln från batteriet medans du har 50ah från generatorn så kommer du säkert ha 12v+ i systemet ett tag, för att sedan sjunka ju mera batteriets spänning sjunker. detta kan ta flera timmar innan det ger utslag på en voltmeter och då kan de vara försent om man inte sänker förbrukningen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Thullen
16 juni 2013 · 1 653 Inlägg

mb_pucken skrev:

TireSlayer skrev:

mb_pucken skrev:

laddningen mäts väl i både ampere och volt. Du har ju en laddspänning på ca 14v men strömen mäts ju ampere. Dvs du kan ladda bilen med 12v och en ampere och batteriet tar slut efter ett tag om bilens förbrukning överskrider 1 ampere. Laddar du bilen med 50 ampere och 12v och har en förbrukning på 50 ampere så kommer du att förse bilen med ström nog och hålla batteriet laddat.
Volten är spänningen i systemet. Amperen är strömflödet.
Dock brukar systemspänningen sjunka om generatorn inte orkar hålla en god tillförsel utav ström.
Så läs på lite om bilel du;)

Till trådskaparen rekomenderar jag en amperetång så kan du mäta där du känner för smile och se exakt hur mycket el bilen förbrukar på vilken komponent eller från generatorns pluskabel smile

Personligen har jag aldrig mätt laddning i ampere och jag har jobbat på bilverkstad i 5 år. alltså är det överkurs, ju mer du förbrukar, desto lägre sjunker volten, alltså är det fullt tillräckligt att mäta bara volten. Har man problem med att något suger slut på batteriet kan det va till fördel att mäta ampere, men bara för att övervaka så känns det överkurs.

arbetas som mekaniker själv och använder ampertång dagligen nästan smile så smidigt och bara hänga på en förbrukare och då ser man direkt om man har förbrukning på komponenten smile
att ökad förbrukning skulle leda till lägre spänning håller ja inte helt med om. så länge du kan förse förbrukarna med en stadig ström så kommer inte spänningen sjunka om du har någon form av laddning i detta fall en generator.
om du har säg 60ah förbrukning på strömkabeln från batteriet medans du har 50ah från generatorn så kommer du säkert ha 12v+ i systemet ett tag, för att sedan sjunka ju mera batteriets spänning sjunker. detta kan ta flera timmar innan det ger utslag på en voltmeter och då kan de vara försent om man inte sänker förbrukningen.

men i det scenariot har du ju gjort fel redan från början genom att överbelasta systemet när du hängt på mer prylar än vad generatorn kan förse kräm till.
mät hur mycket systemet drar med precis alla prylar påslagna, alla lampor, helljus, stereo på max volym, kupefläkten på max osv, och mät då över batteriets plus-kabel hur mycket ström som går åt, är det högre än vad generatorn kan ge bör man byta till större generator, hellre än att montera en A-meter som egentligen ska kopplas över en shunt osv för att fungera korrekt. Men i första hand ta hand om tjuvströmen...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
mb_pucken
16 juni 2013 · 5 087 Inlägg

Thullen skrev:

mb_pucken skrev:

TireSlayer skrev:

Personligen har jag aldrig mätt laddning i ampere och jag har jobbat på bilverkstad i 5 år. alltså är det överkurs, ju mer du förbrukar, desto lägre sjunker volten, alltså är det fullt tillräckligt att mäta bara volten. Har man problem med att något suger slut på batteriet kan det va till fördel att mäta ampere, men bara för att övervaka så känns det överkurs.

arbetas som mekaniker själv och använder ampertång dagligen nästan smile så smidigt och bara hänga på en förbrukare och då ser man direkt om man har förbrukning på komponenten smile
att ökad förbrukning skulle leda till lägre spänning håller ja inte helt med om. så länge du kan förse förbrukarna med en stadig ström så kommer inte spänningen sjunka om du har någon form av laddning i detta fall en generator.
om du har säg 60ah förbrukning på strömkabeln från batteriet medans du har 50ah från generatorn så kommer du säkert ha 12v+ i systemet ett tag, för att sedan sjunka ju mera batteriets spänning sjunker. detta kan ta flera timmar innan det ger utslag på en voltmeter och då kan de vara försent om man inte sänker förbrukningen.

men i det scenariot har du ju gjort fel redan från början genom att överbelasta systemet när du hängt på mer prylar än vad generatorn kan förse kräm till.
mät hur mycket systemet drar med precis alla prylar påslagna, alla lampor, helljus, stereo på max volym, kupefläkten på max osv, och mät då över batteriets plus-kabel hur mycket ström som går åt, är det högre än vad generatorn kan ge bör man byta till större generator, hellre än att montera en A-meter som egentligen ska kopplas över en shunt osv för att fungera korrekt. Men i första hand ta hand om tjuvströmen...

Precis och för att kunna mäta hur mycket ström som förbrukas behöver man mäta ampere smile
Men som sagt så funkar en amperetång bättre än en vanlig mätare då man slipper öppna systemet med risk för spänningsfall och dåliga kontakter osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Marli32
16 juni 2013 · 29 Inlägg

tackar båda två smile tacksam för svaren

Drönirettab
16 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Som jag skrev tidigare, en voltmätare ger mer värdefull information än en amperemätare. Om någonting gör att batteriet på något sätt blir urdraget vid körning så syns det direkt på voltmätaren eftersom laddspänningen då sjunker. smile

Det viktiga är dock att voltmätaren ska sitta så nära batteripolerna som möjligt för att se vilken spänning som verkligen kommer till batteriet från generatorn.

Marli32
16 juni 2013 · 29 Inlägg

tackar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang