Obd2 Volvo 855 -96

mittonen
22 juni 2013 · 99 Inlägg

Tjenare har provat några olikA obd på min bil och i gen funkar till den:/ nån som vet någon som funkar?
Är i Örebro hela tiden om någon har så hojta till då kanske vi kan göra en deal på en felsökning

0738474467
Juhani

TheDeadDorkster Dieselgypsy
22 juni 2013 · 538 Inlägg

testa vol-fcr

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
mittonen
22 juni 2013 · 99 Inlägg

Jag har testar de utan framgång hmm dock inte betalvaran. Ville se så de funkade innan hmm

TheDeadDorkster Dieselgypsy
22 juni 2013 · 538 Inlägg

Fick du ingen kontakt med styrdonet? Vad har du för typ av kabel? Är det USB eller seriell? Om det är en seriell är det med adapter?

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
mittonen
22 juni 2013 · 99 Inlägg

Ja har en elm 237 eller vad den heter o kopplar den i datan usb. Får inte kontakt med CPU  har provat med ett antal program men inget funkar. Har provat blåtand grejen med o den får inte kontakt hmm

mittonen
22 juni 2013 · 99 Inlägg

Ver 1.5

fredriq Olika
22 juni 2013 · 907 Inlägg

Ett ELM-baserat interface kan aldrig fungera med VOL-FCR.
VOL-FCR ska användas till ett "vanligt" KKL/KL-interface som egentligen bara är en signalomvandlare mellan RS232 och RS485, datorn kommunicerar alltså direkt med bilen.

ELM kommunicerar själv med bilen, sedan kommunicerar datorn med ELM-kretsen, datorn kommunicerar alltså inte direkt med bilen utan bara med ELM-kretsen.

Det finns gott om program för ELM-baserade interface men jag tvivlar på att det funkar med en gammal Volvo, den är förmodligen inte OBD2-kompatibel som är kravet för ett ELM-kretsen ska kunna kommunicera.

Mvh
Fredrik
mittonen
23 juni 2013 · 99 Inlägg

Jo jag har obd 2. Vad rekommenderar du för något då?

TimeJudge
23 juni 2013 · 183 Inlägg

Jag hade samma problem med min.
Åkte till min svåger som jobbar på verkstad och kopplade upp bilen mot bosch stordata via odb2 uttaget men ingen kontakt.
Dä gick han och hämtade en gammal sak i förådet en låda med handtag på var sida och display i mitten, kopplade in den och vips så hade vi kontakt.
Det visar sig att -96 har både odb samt den gamla ver ( Blink ) den pratar 2 språk så därför funkar inte dom vanliga
som finns på marknaden.

Det är inte laddet som dödar.
MorganD5
23 juni 2013 · 93 Inlägg

volvo 850 har inte "OBDII" utan det är bara OBD så dom dära elm skiten funkar inte, hade samma problem med min v70 från 99, det står OBDII på locket men det är det fan inte ändå, så jag fick fixa vida dice från volvo

Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2013 · 26 149 Inlägg

Muggzorz skrev:
volvo 850 har inte "OBDII" utan det är bara OBD så dom dära elm skiten funkar inte, hade samma problem med min v70 från 99, det står OBDII på locket men det är det fan inte ändå, så jag fick fixa vida dice från volvo

Eh, på min '98:as V70 funkar den..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TimeJudge
23 juni 2013 · 183 Inlägg

Mack skrev:

Muggzorz skrev:
volvo 850 har inte "OBDII" utan det är bara OBD så dom dära elm skiten funkar inte, hade samma problem med min v70 från 99, det står OBDII på locket men det är det fan inte ändå, så jag fick fixa vida dice från volvo

Eh, på min '98:as V70 funkar den..?

Jag har för mig att det bara var -96 som hade dubbla protokoll för det var då dom gick över till OBDII.

Det är inte laddet som dödar.
Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2013 · 26 149 Inlägg

xconswe skrev:

Mack skrev:

Muggzorz skrev:
volvo 850 har inte "OBDII" utan det är bara OBD så dom dära elm skiten funkar inte, hade samma problem med min v70 från 99, det står OBDII på locket men det är det fan inte ändå, så jag fick fixa vida dice från volvo

Eh, på min '98:as V70 funkar den..?

Jag har för mig att det bara var -96 som hade dubbla protokoll för det var då dom gick över till OBDII.

Jo men tänkte mer på att det inte funkade på "99":an..
Ursäkta lite offtopic..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
mittonen
23 juni 2013 · 99 Inlägg

Kan nån länka till något som funkar? Och tack för svar

TimeJudge
23 juni 2013 · 183 Inlägg

mittonen skrev:
Kan nån länka till något som funkar? Och tack för svar

Som jag vet så är det bara volvo´s egna som kan kommunicera med -96.

Har själv letat och testat ett flertal olika läsare utan att lyckats.

Men finns det någon som vet om någon som funkar så säg till är oxå ute efter en till mig.

Det är inte laddet som dödar.
mittonen
23 juni 2013 · 99 Inlägg

Okej hmm polarens pappas verkstad funkar den till men de är ju en stor verkstad hmm får kika vidare

MorganD5
23 juni 2013 · 93 Inlägg

ok, det kan nog vara att min är en diesel oxo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang