svårt att byta fjädrar?

_471-David_
16 april 2007 · 111 Inlägg

hejsan!

jag hade tänkt att byta fjädrar på min bil till sportfjädrar. Jag undrar om det är svårt att byta? något ni rekomenderar? (har alrig gjort detta förrut) 

tacksam för svar

MVH David

// David Jonsson
JeyKay Allvetande uppfinnare
16 april 2007 · 377 Inlägg

bak = superlätt, fram = ganska lätt, men du måste skaffa fjäderkompressor för å trycka ihop fjädrarna då du tar dän dom.. finns på biltema billigt

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
mois_
16 april 2007 · 49 Inlägg

körde mega budget o kapade på min 740-vinterbil.cool men måste va samma sak drygt. ibak lyfte jag bara i bakaxeln o vips är fjädrarna knappt i spänn, men använd fjäderspännare för jag bara kapade bort o hissa ner. i fram var det bara o hissa upp o lossa på skruvarna i fjäderbenskålen o sen bända ut stötdämapren ut genom framskärmen o ta bort fjädern.tongue

~wrooooom psssscchhhtttt~
Subaru Impreza WRX "surbarbro" (2002)
_471-David_
17 april 2007 · 111 Inlägg

okej det verkar vara ganska simpelt då? big_smile men de blir nog bra tongue

// David Jonsson
Tigerofsweden
17 april 2007 · 1 231 Inlägg

men det är väl lite klurigare fram på framhjulsdrivna bilar ... ? ellööö ?
speciellt om man sänker den typ .. lite mer ... tongue asså 40-45mm+

Raggarn84
17 april 2007 · 387 Inlägg

Bak är det ju bara att palla upp bilen på en balk (så bakaxeln åker ner så långt det går) sen tar man bort skruven i mitten av fjädern och rycker ut den... Sen är det ju bara att plasera en ny fjäder och dra dit skruven igen...

Fram måsta man ha fjäderklämma eller vad det heter...

niclas_swe bitter besserwisser
17 april 2007 · 644 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
men det är väl lite klurigare fram på framhjulsdrivna bilar ... ? ellööö ?
speciellt om man sänker den typ .. lite mer ... tongue asså 40-45mm+

varför skulle det vara mer komplicerat att byta fjärdrar på en framhjulsdriven bil?
det är ju inte direkt så att fjädern och dämparen sitter fast i drivaxlarna.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Team-Adolfsson Gödseldräng
17 april 2007 · 4 529 Inlägg

JeyKay skrev:
bak = superlätt, fram = ganska lätt, men du måste skaffa fjäderkompressor för å trycka ihop fjädrarna då du tar dän dom.. finns på biltema billigt

varför köpa en sådan kompressor
jag lossade länkarmarna bara lossa 2 eller 4 bultar sen böja ner den ungefär som ett gångjärn
sen är det bara rycka bort fjärderna sätta dit den nya ta domkraft sätta under och pumpa upp skruva dit bultarna sen klart bytte alla 4 på min bmw och gorde det på 40Min

Tigerofsweden
18 april 2007 · 1 231 Inlägg

niclas_swe skrev:

Tigerofsweden skrev:
men det är väl lite klurigare fram på framhjulsdrivna bilar ... ? ellööö ?
speciellt om man sänker den typ .. lite mer ... tongue asså 40-45mm+

varför skulle det vara mer komplicerat att byta fjärdrar på en framhjulsdriven bil?
det är ju inte direkt så att fjädern och dämparen sitter fast i drivaxlarna.

ingen aning faktiskt , har bara fått för mig det smile
men då hade jag fel smile

mois_
18 april 2007 · 49 Inlägg

Tigerofsweden skrev:

niclas_swe skrev:

Tigerofsweden skrev:
men det är väl lite klurigare fram på framhjulsdrivna bilar ... ? ellööö ?
speciellt om man sänker den typ .. lite mer ... tongue asså 40-45mm+

varför skulle det vara mer komplicerat att byta fjärdrar på en framhjulsdriven bil?
det är ju inte direkt så att fjädern och dämparen sitter fast i drivaxlarna.

ingen aning faktiskt , har bara fått för mig det smile
men då hade jag fel smile

enda jobbigare på polon var att man fick ta bort hela stötdämparen, men det var snabbt fixat. senså är det bra om man gör hjulinställning efter sänkning med för i slippa bli stamkund hos däcknasarn :]

~wrooooom psssscchhhtttt~
Subaru Impreza WRX "surbarbro" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang