Helljus problem (glapp) Mazda 626 -98

Rydell BaM BaM
15 april 2012 · 232 Inlägg

Så här ligger det till, ibland funkar det o ibland inte (helljuset alltså)

Har precis kollat lampor, säkringar och även haft av rattspaken och allt är ok.
Någon som har någon ide om vart jag kan fortsätta min felsökning? Detta gäller en Mazda 626 -98 om någon missade det.

Mvh

Inget vara för evigt.
blink_pj
15 april 2012 · 477 Inlägg

rattomkoplarn brukar kunna vara ett vanligt fel på bilar allmänt... just när det gäller glapp är det ju svårt att felsöka tyvärr.....

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
mazdalover
15 april 2012 · 542 Inlägg

hel/halv-ljusrälät kan det vara oxå annars så brukar det vara spaken.

Rydell BaM BaM
16 april 2012 · 232 Inlägg

Testade att byt spaken idag mot en bättre begagnad o tyvärr kvarstår problemet sad var sitter hel/halv-ljusrelät?

Inget vara för evigt.
mazdalover
16 april 2012 · 542 Inlägg

antagligen under instrumentbrädan eller i motorutrumet.

Erik_Haegglund
19 juli 2012 · 2 Inlägg

Tjenare, jag har samma bil, samma årsmodell... och samma problem.
Alltså att man slår på helljuset, ibland så tänds det efter typ några minuter helt spontant, ibland när man kör ner i en håla i vägen.
Brorsan är tungmekaniker (lastbilar, bussar osv osv) och han säger att ibland kan relät "kleta"... att det blir liksom sirap i grejerna... fast det funkar ju alltid att blända ner, så jag vet inte....
Men i alla fall, så vitt jag har kunnat utröna så sitter reläerna vid batteriet, det klickar ifrån de reläer som sitter monterade på skärmen på förarsidan, kan dock inte avgöra vilket av dem som låter...
Har det löst sig förresten? Tipsa gärna om lösningen.
Relä på skroten kostar runt 500:-, man kan säkert fulkoppla med ett relä från Biltema om man är lite hemma... själv känner jag att jag inte orkar... men då vet man att man inte är den enda som har detta problem

Rydell BaM BaM
20 juli 2012 · 232 Inlägg

Vi lämnade bilen till en Mekonomen verkstad som faktiskt inte heller lyckades lösa problemet. Lösningen för oss blev att montera en separat switch för att styra helljuset och det funkar än så länge.

Inget vara för evigt.
rafraf48
4 december 2012 · 2 Inlägg

Har felsökt själv och hittade ett relä-box inne i kupen ( vänster sida i höjd med knäet--8x10 cm--svart ). Det innehåller 2 st 9v relä och det var lödfel i det ena reläet. Det skall jorda heljusreläet som sitter i motorrummet vänster sida--(längst bak i raden med relä)--näst längst bak är halvljus-reläet
Är TV-doktor sen 40 år tillbaka---därav felsökningen

Erik_Haegglund
1 juli 2013 · 2 Inlägg

Farbror TV-doktorn, tack! big_smile
Jag hittade reläboxen, demonterade och konstaterade att ett av reläerna var löst. Fram med lödpenna och "gôra runt litte"... pinnen fastnade, jag monterade tillbaka och dra på trissor om det inte funkar... det är klart, jag har ju inte varit på besiktningen ännu, men jag har goda förhoppningar!

Tack så mycket!! Du är kung! Det enda är att min box var 5x8, men det är nära nog smile

/Erik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang