Borra upp hålet för halvljuslampan Audi A4?

PatteBoy
13 juli 2013 · 55 Inlägg

Tjena!

Har en Audi A4 B6 8E 04:a med halogen halvljus som jag har tröttnat på. 55W halogen är lite klent. Skulle kunna konvertera till 35W xenon men jag är själv en av dom som blir irriterad på folk som konvertat och bländar allt & alla. Satte i en Nightbreaker 55W från Osram som skulle ge mer ljus än orginal men det var bara strunt (såg ingen skillnad när jag jämförde den med orginal 55W), så tänkte jag prova ett par 85W H7-lampor halogen men keramisk sockel baktill för värmeavledning (195:- från xenonkungen) så man inte bränner projektorlinsen. Själva lampan är på 85W men ska väl enligt tillverkaren ge 120W ..nåväl, vi får väl se.

Problemet uppstod när jag skulle föra in lampan genom hålet till linsen ...där tog det stopp, det var precis så att den inte gick in.

Min fråga är, kan man borra upp det hålet för lampan lite grann utan större åverkan? Ser inget potentiellt problem som skulle kunna uppstå då sockeln som håller lampan i rätt position förblir orörd. Kan ladda upp lite bilder sen om ni vill se hur det ser ut där lampan ska in. Det enda problemet jag kan tänka mig är att det kommer hamna metallflis i projektionslinsen som man måste "dammsuga" upp med någon slang på något sätt.

Mycket tacksam för svar!
/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
mb_pucken
13 juli 2013 · 5 087 Inlägg

Hej.
Har inte gjort något liknande ingrepp på annat än extraljus och märkt ett par saker,
Borra/slipa på så låg fart som möjligt. Risken är stor att metallspån fastnar på dom mest dumma ställen speciellt om bilen är utrustad med plastglas.
Sen hur man förhindrar att spånen hamnar i strålkastaren vet jag inte  ett sätt kan vara en stark damsugare eller blåsa med tryckluft i avluftningen för att blåsa ut spånet .
Om du har plastglas så skulle jag för säkerhets skull undvika att stå still med halvljuset på då plastglas han vara känsliga för värmen.

En annan sak dom kan vara värt att se över är strömmatningen till halvljuset. Låg spänning ger mindre lyse. En nightbreaker lampa som får jobba vid 13-14v lyser bra. Tänk även på att en 85w lampa drar mera ström. Så har du otur kan den ökade förbrukningen smälla säkringar.
Mvh pucken

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
PatteBoy
14 juli 2013 · 55 Inlägg

mb_pucken skrev:
Hej.
Har inte gjort något liknande ingrepp på annat än extraljus och märkt ett par saker,
Borra/slipa på så låg fart som möjligt. Risken är stor att metallspån fastnar på dom mest dumma ställen speciellt om bilen är utrustad med plastglas.
Sen hur man förhindrar att spånen hamnar i strålkastaren vet jag inte  ett sätt kan vara en stark damsugare eller blåsa med tryckluft i avluftningen för att blåsa ut spånet .
Om du har plastglas så skulle jag för säkerhets skull undvika att stå still med halvljuset på då plastglas han vara känsliga för värmen.

En annan sak dom kan vara värt att se över är strömmatningen till halvljuset. Låg spänning ger mindre lyse. En nightbreaker lampa som får jobba vid 13-14v lyser bra. Tänk även på att en 85w lampa drar mera ström. Så har du otur kan den ökade förbrukningen smälla säkringar.
Mvh pucken

Tack för svaret mb_pucken! Ja jag kan tänka mig att om man borrar / slipar i hög fart så blir flisorna väldigt varma och "smälter sig fast" i plast t.ex. projektorlinsen (om den nu är av plast). Men när du säger att plastglaset kan vara känsligt för värme, syftar du då på själva linsen eller plastglaset på själva lyktan i framkant?

Gällande smälla säkringar, är det risk för just säkringen för halvljusen går eller sitter alla lampor kopplade på samma säkring? Låter iförsig rimligt om så vore fallet, då slocknar hela lyktorna, mindre bra. Nåväl, tur att man inte har Canbus på bilen i allafall, då hade det varit ett h-vete.

/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
YeahBitch
14 juli 2013 · 730 Inlägg

Så dåligt är väl inte original ljus? Titta lite i ditt fotoalbum o såg en audi där så ja antar att det är den.
Lyktglasen ser väldigt suddiga o repiga ut.  De tar bort massa ljus! Börja med att polera upp dem ist för o montera starkare lampor bara!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
mb_pucken
14 juli 2013 · 5 087 Inlägg

PatteBoy skrev:

mb_pucken skrev:
Hej.
Har inte gjort något liknande ingrepp på annat än extraljus och märkt ett par saker,
Borra/slipa på så låg fart som möjligt. Risken är stor att metallspån fastnar på dom mest dumma ställen speciellt om bilen är utrustad med plastglas.
Sen hur man förhindrar att spånen hamnar i strålkastaren vet jag inte  ett sätt kan vara en stark damsugare eller blåsa med tryckluft i avluftningen för att blåsa ut spånet .
Om du har plastglas så skulle jag för säkerhets skull undvika att stå still med halvljuset på då plastglas han vara känsliga för värmen.

En annan sak dom kan vara värt att se över är strömmatningen till halvljuset. Låg spänning ger mindre lyse. En nightbreaker lampa som får jobba vid 13-14v lyser bra. Tänk även på att en 85w lampa drar mera ström. Så har du otur kan den ökade förbrukningen smälla säkringar.
Mvh pucken

Tack för svaret mb_pucken! Ja jag kan tänka mig att om man borrar / slipar i hög fart så blir flisorna väldigt varma och "smälter sig fast" i plast t.ex. projektorlinsen (om den nu är av plast). Men när du säger att plastglaset kan vara känsligt för värme, syftar du då på själva linsen eller plastglaset på själva lyktan i framkant?

Gällande smälla säkringar, är det risk för just säkringen för halvljusen går eller sitter alla lampor kopplade på samma säkring? Låter iförsig rimligt om så vore fallet, då slocknar hela lyktorna, mindre bra. Nåväl, tur att man inte har Canbus på bilen i allafall, då hade det varit ett h-vete.

/Mvh Patrik

Tänkte mest på själva lyktglasen :-) kan man smälta plastglaset på ett extraljus med 100w så...
Jodå din bil har canbus ;-) fast den har inget att göra med lampan mer än att styra lite styrdorn :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
14 juli 2013 · 5 087 Inlägg

YeahBitch skrev:
Så dåligt är väl inte original ljus? Titta lite i ditt fotoalbum o såg en audi där så ja antar att det är den.
Lyktglasen ser väldigt suddiga o repiga ut.  De tar bort massa ljus! Börja med att polera upp dem ist för o montera starkare lampor bara!

Där har du ett bra tips :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
YeahBitch
14 juli 2013 · 730 Inlägg

mb_pucken skrev:

YeahBitch skrev:
Så dåligt är väl inte original ljus? Titta lite i ditt fotoalbum o såg en audi där så ja antar att det är den.
Lyktglasen ser väldigt suddiga o repiga ut.  De tar bort massa ljus! Börja med att polera upp dem ist för o montera starkare lampor bara!

Där har du ett bra tips :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156677

Där va en liten guide smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
PatteBoy
14 juli 2013 · 55 Inlägg

YeahBitch skrev:
Så dåligt är väl inte original ljus? Titta lite i ditt fotoalbum o såg en audi där så ja antar att det är den.
Lyktglasen ser väldigt suddiga o repiga ut.  De tar bort massa ljus! Börja med att polera upp dem ist för o montera starkare lampor bara!

YeahBitch skrev:

mb_pucken skrev:

YeahBitch skrev:
Så dåligt är väl inte original ljus? Titta lite i ditt fotoalbum o såg en audi där så ja antar att det är den.
Lyktglasen ser väldigt suddiga o repiga ut.  De tar bort massa ljus! Börja med att polera upp dem ist för o montera starkare lampor bara!

Där har du ett bra tips :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156677

Där va en liten guide smile

Tackar så mycket för tipset! Bilden ljuger dock lite i mitt album, bilden togs i höstas då en var ganska skitig så stråkastarna är faktiskt inte så matta, där emot så finns det en del stenskott smile Fantastisk guide dock, ska ta och polera dom, skadar ju aldrig! (så vida man inte gör fel wink )

Anledningen till varför jag vill byta är pga. jag åker mycket uppe i Norrland och ibland när man ligger på motorvägen / landsvägen och det är bäcksvart & regnigt snöigt så ser man knappt vart vägens kant, ganska läskigt i vissa scenarion. Lånade morsans bmw med xenon och jäklar vilken skillnad! Det fick mig att börja fundera på lite starkare lampor. Som sagt, vill inte konvertera till xenon då det är risk för att det bländar allt för mycket. Men vad tror ni om 65w rally-lampor?

/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang