Bilsterio slår ifrån

oppe_tallbarr
17 juli 2013 · 435 Inlägg

dragit en direkt plus från batteriet och jord från karossen.. funkar hur bra som hälst när bilen är av men direkt man startar den så börjar sterion slå ifrån och börjar om och går ca 10sec för att sedan slå ifrån och börja om. provade med en annan sterio funkade en hel kväll men nu gör den samma sak
har 12,xx volt in i sterion hela tiden och även jord hela tiden
båda strömkablarna går på samma plus så den har direktström
vad kan va fel?

EvilKalle
17 juli 2013 · 47 Inlägg

Provat att byta jordpunkt? Spänning verkar ju vara ok enligt mätningen, funderar på om det av någon anledning inte kommer fram tillräckligt med ström (ampere). Om kablarna är tillräckligt grova så skulle iaf jag börja med att testa andra jordpunkter. Du kan också prova att ta jorden direkt från batteriet.

Mvh/Henrik
Expoze
17 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Glappande säkring som reagerar på motorns vibrationer?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
oppe_tallbarr
17 juli 2013 · 435 Inlägg

får prova med direkt jord från batteriet men kupefläkten får samma jord och funkar som den ska(samma jordpunkt) men mäter jag på batteriet så äre 12,xx V men när bilen går så flimmrar tästmätaren mellan 12-17v men inne i bilen så  ligger det på 12v och ökar till 14v vid högre varv (slak fläkträmm och nymonterad gen.pga den gammla ladda ej) så där fins inget flimmer och nytt batteri

oppe_tallbarr
17 juli 2013 · 435 Inlägg

Expoze skrev:
Glappande säkring som reagerar på motorns vibrationer?

direktström utan  säkring.rejäla kabelskor så inget plusglapp(endast säkring i sterio som jag provat byta)
även jord riktigt fastsatt

sterion har även setat i andra bilar med samma eldragning utan problem

Expoze
17 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Sätt då dit en säkring så du är skyddad från onödiga olyckor! Så nära batteriet som möjligt.
Du skriver testmätare, är det en multimeter eller bara en spänningsprovare med ett par lysdioder på?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
oppe_tallbarr
17 juli 2013 · 435 Inlägg

Expoze skrev:
Sätt då dit en säkring så du är skyddad från onödiga olyckor! Så nära batteriet som möjligt.
Du skriver testmätare, är det en multimeter eller bara en spänningsprovare med ett par lysdioder på?

multimeter sån med siffror. får koppka in  en säkring

Expoze
17 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Låter skumt, säker på att spänningen inte sticker upp för högt ibland inne vid stereon?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
oppe_tallbarr
17 juli 2013 · 435 Inlägg

Expoze skrev:
Låter skumt, säker på att spänningen inte sticker upp för högt ibland inne vid stereon?

jo koppla in multimetern på sterio plus och minus och starta bilen hadde den på ca 5min utan spänningsfall eller för mycket ström låg på mellan 12-13V

Expoze
17 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Om du kopplar ur högtalarna, beter den sig likadant då?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Aerodynamik ...
17 juli 2013 · 7 120 Inlägg

Helst
Stereo
Sekunder
Fläktrem
Testmätare
Suttit


Tack för min tid!

oppe_tallbarr
17 juli 2013 · 435 Inlägg

Expoze skrev:
Om du kopplar ur högtalarna, beter den sig likadant då?

plocksade ur ison för högtalar. samma fel går ca 10-15sec inan  den dör blir helt stendöd för att efter ca 15sec börja om

oppe_tallbarr
17 juli 2013 · 435 Inlägg

felet är löst. böt nya generator mot en från golf 2 så nu laddar den 13,xxV och drog minus från batteriet och kasstade ut biltema sterion. nu  slår den endast ifrån vid start och börjar där den slutar men går inte att mäta kaddning på batteri eller generator vad beror de på går endast att mäta inbe i bilen på plus

oppe_tallbarr
18 juli 2013 · 435 Inlägg

finns det nått störningsfilter att köpa? med bil avstängd så funkar de som de ska högtalare och bas men slår man igång bilen så hackar musiken i högtalarna och kopplar man ur lågnivån så slutar de kan även hacka om man rör sterion och flyttar den.även om man rör lågnivån med bil avstängd så knäpper det i basen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang