Skall montera dimljus & bilen har canbus

handsfree
23 juli 2013 · 19 Inlägg

Har en Golf 5a 2008a Bluemotion som saknar dimljus från fabrik.
Men ska sätta dit det på min bil, grejen är väl bara den att bilen har canbus el system.

Hur går man då till väga? Känns alldeles för dyrt att hålla på å byta ljusvred med dimljus läge för dimljus fram samt programmera om så det funkar. Så hade tänkt sätta en liten brytare inne i bilen bara.

Vars tar man enklast strömmen till dimljusen?
Hur kopplar jag för att inte få någon felkod / varning för trasig lampa när jag startar bilen och slår på dimljusen?
Går det få så att i auto läge på ljusvredet så är det enbart parkering & dimljus som lyser, eller måste jag vridra om på parkering & vrida av det varje gång jag går ur bilen?

Ljusvredet på min bil har 4 lägen, 0, auto, parkering, samt helljus läge.
Läste nånstans att på en bil med canbus system så är ljuset minusstyrt på många bilar med can-bus, alltså plus ligger där hela tiden men lampan jordas via databoxen. Är det så på golf 5an?


Tacksam för svar / Nicke

rawsezx
23 juli 2013 · 116 Inlägg

Om styrenheten har low side eller high side switchar har inget med eventuell CAN nätverk att göra. Utan oftast så har det med strömmätning att göra. Low side swichar med utgång för strömmätning (nu är vi alltså inne i styrenheten och grottar) är/var marginellt billigare och driftsäkrare än high side switchar. Dels så handlar det om arkitekturen kring kretsens uppbyggnad att göra och övriga inbyggda säkerhetsdetaljer i själva elektroniken gällande surge, load dump etc.

Du borde kunna hitta en tändningsignal relativt enkelt (+15 spänning på fordonsspråk) som styrsignal i serie med en knapp till ett relä som sedan aktiverar dina dimljus.

Då kan dimljusen bara lysa om du har tändning till och om knappen är tillslagen. Matningsspänning kan du ta från batteri eller avsedd säkringsplats runt/kring batteriet, glöm inte att säkra av dimljusen bara.

handsfree
24 juli 2013 · 19 Inlägg

Räcker det om jag tar matningen direkt ifrån en ledig plint på säkringsboxen som har ström när tändningen är påslagen?
Eller blir det massor av felmeddelanden då? & ljusen kommer slockna efter 5-10 sekunder?

Så gjorde jag när jag monterade dragkrok på denna bil, 13 polig kontakt.
Fast då hade jag ju ett avsett elkitt till dragkrok för canbus system som följde med dragkroken vid köp.

rawsezx
24 juli 2013 · 116 Inlägg

Det beror på hur mycket denna plint klarar av att leverera, rent generellt tveksamt att du får ut mer än en styrsignal från +15 spänningen, knappast 10A som du nog minst måste ha för att tända två dimljus, jag skulle rekommendera ett relä.

zleepy Trucker
24 juli 2013 · 1 391 Inlägg

Annars så drar du en kabel från batteriet avsäkrad, kopplad till relä, sen styrström från kupen som slår igång dimljusen när du fipplar på knappen....

annars så investerar du i att programmera in dom i bilens "databox" eller hur man nu gör...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
handsfree
24 juli 2013 · 19 Inlägg

zleepy skrev:
Annars så drar du en kabel från batteriet avsäkrad, kopplad till relä, sen styrström från kupen som slår igång dimljusen när du fipplar på knappen....

annars så investerar du i att programmera in dom i bilens "databox" eller hur man nu gör...

Om jag gör så kommer jag inte få något felmeddelande?
Måste jag trycka på dimljusen varje gång jag startar bilen då? (styrström från kupen på separat knapp alltså )

zleepy Trucker
25 juli 2013 · 1 391 Inlägg

handsfree skrev:

zleepy skrev:
Annars så drar du en kabel från batteriet avsäkrad, kopplad till relä, sen styrström från kupen som slår igång dimljusen när du fipplar på knappen....

annars så investerar du i att programmera in dom i bilens "databox" eller hur man nu gör...

Om jag gör så kommer jag inte få något felmeddelande?
Måste jag trycka på dimljusen varje gång jag startar bilen då? (styrström från kupen på separat knapp alltså )

Det har jag ingen aning om, men tror inte det eftersom du gör detta med ström från batteriet och styrström till relät dragen utanför "systemet"....

Det beror på vilken knapp du använder, har du en återfjädrande så måste du trycka på knappen varje gång, men använder du en med "tvåläge" (on-off) så har du den på så är dom på... men du behöver nog ta "styrströmmen" från nånstans som inte är permanent (då lyser alltid dimljusen) så tändningsström så slocknar dom när du stänger av tändningen och vrider du igång så startar dom...

eller så gör du det på riktigt som sagt, låter en verkstad programmera in dom i bilens databox så dom är "orginal" installerade....

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang