Hejsan! Motorlampa lyser..

KhrisTakashi
28 juli 2013 · 1 Inlägg

Jag är helt ny på detta forum, så detta kan vara helt fel som jag har gjort nu!!

Men jag har ett problem med min Ford Focus.


Vi hade bilen inne på generator byte, kamrem, kamhjul osv...

Men nu efteråt här har motorlampan börjat lysa på bilen, och det skramlar just i gaspådraget? Misstänker katten, men börjar motorlampan lysa pga det?

Vad kan det vara för mer fel?

Tack i förhand Christian

Crille88
28 juli 2013 · 1 353 Inlägg

innan du misstänker något så åker du till en verkstad som läser ur felkoderna så får du veta exakt vad som är felet.
förslagsvis samma som bytte generator, om de nu skulle visa sig att dom fått dit nånting lite tokigt.
generellt så tänds lampan om det finns något fel i motorns bränle/tändningssystem
OM de sitter en lambdasond efter katten så finns de möjlighet att den tänds pga det..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Negern3000
28 juli 2013 · 36 Inlägg

De kan ju ha lagt kamremmen fel. Då kan motorn börja knacka och paja helt. När min farsa lämnade in sin nya megane (diesel), på storservice så flög kamremmen av. Detta resulterade i att motorlampan började lysa. Dock var det nog för att nån kolv hade tänds vid fel tillfälle eller något

MEn som Crille sa, lämna in den där du lämna in den sist och be dom felsöka den då detr don som skapat felet. Du ska för övrigt inte betala en krona! Kolla upp med konsumentverket i så fall.

Mvh.

ajonasson
30 juli 2013 · 583 Inlägg

Negern3000 skrev:
När min farsa lämnade in sin nya megane (diesel), på storservice så flög kamremmen av. Detta resulterade i att motorlampan började lysa. Dock var det nog för att nån kolv hade tänds vid fel tillfälle eller något.

Detta är inte trådrelaterat, men det lät minst sagt roligt formulerat.

Ifall kamremmen "flugit av" borde det bli sallad utav minst ett par ventiler och skadade kolvar, kanske rent ut sagt skrot av topplockett? Såvida det inte var sådan tur att motorn i fråga hade såpass säkerhetsmarginal att ventilerna i max slagläge ej träffar någon kolv i TDC.

"Lät lite som att kamremmen flög av och det tändes en röd lampa", borde blivit en del motorskador big_smile.
Ifall det inte blev det så är jag helt klart intresserad av vilken motor det var!

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang