Bollplanks-tråd: Hjälp med 12v indragning i barrack

BlackLight
25 juli 2013 · 52 Inlägg

Hej alla.

(Slå mig inte. Hittade inget annat forum lämpat för detta som jag är reggad på.)

Har fått i uppdrag att koppla in 12v system i en kompis barrack som hon ska bo i året om.
Hon har en 100w solpanel med regulator och ett fritidsbatteri a'la Biltema samt att jag köpt:

-uttag (Biltema art.nr 43228)
-säkringsbox (Biltema art.nr 356001)
-"strömbrygga" (Biltema art.nr 25233)
-LED-lampa (Biltema art.nr 25942)
-och lite annat krafs.

Mellan batteriet till uttagspanelen jag byggt så är det bedömt 3,5 - 4m, och varje uttag klarar max 120 watt, dock är bara ett installerat tills vidare (3 platser finns). I panelen sitter också en 2,1W LED-lampan.
Står nu på inkopplings-stadiet och ska bestämma vilka kablar jag ska använda.
Tänkte följande FLÖDESschema:
Batteri -> Strömbrygga -> Säkring -> Förbrukare (uttag) -> Jord.
Avstånd: 3 dm            2 dm          3,5-4m                        3,5-4m

Frågor:
Hur ska jag dimensionera kablarna/steg i kedjan?
Hur ska jag dimensionera säkringen till LED-lampan? Den drar ju bara 0,18 A (enligt förpackning), och det finns ju inte såna flatstiftssäkringar.

//Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
horbybonnen
25 juli 2013 · 1 160 Inlägg

4.5 räcker o blir över artnr 84543. 3a säkring kan du ha

BlackLight
25 juli 2013 · 52 Inlägg

Är inte 4,5mm2 väldigt mycket bara för att flytta 10A någorlunda förlustfritt på en sträcka på ca. 4 meter? Låter mycket iaf, eller så är det mina snålhets-körtlar som säger ifrån... tongue
I bilar så är det ju avsevärt tunnare kablar för att flytta samma ström.

//Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
horbybonnen
25 juli 2013 · 1 160 Inlägg

BlackLight skrev:
Är inte 4,5mm2 väldigt mycket bara för att flytta 10A någorlunda förlustfritt på en sträcka på ca. 4 meter? Låter mycket iaf, eller så är det mina snålhets-körtlar som säger ifrån... tongue
I bilar så är det ju avsevärt tunnare kablar för att flytta samma ström.

//Magnus.

visst du kan ta 1.5 .men det är engångskostnad .

BlackLight
25 juli 2013 · 52 Inlägg

Hur menar du?
Är 4,5mm2 nödvändigt, eller bara rekommenderat för att slippa förluster?

Hon har tight budget, så... hmm

Har för övrigt 1,5mm kabel hemma,inte 4,5mm2 tyvärr... hmm

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
horbybonnen
25 juli 2013 · 1 160 Inlägg

ta du 1.5 det funkar

MammDiin
25 juli 2013 · 2 016 Inlägg

Tänkte du dra minuskabeln från uttaget tillbaka till batteriet? Då blir ju kabellängden runt 8m.

BlackLight
25 juli 2013 · 52 Inlägg

Med tanke på att barracken är gjord av trä så...

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
MammDiin
25 juli 2013 · 2 016 Inlägg

...kan du glömma 1,5mm² kabel, om du inte vill ha ett spänningsfall på 2 volt om 10A eventuellt tas ut...
Ska du göra det på riktigt så välj minst 6mm² till både plus och minus sida.

Drönirettab
25 juli 2013 · 21 761 Inlägg

I såna här fall får man räkna på samma sätt som i båtar, dvs jordens väg blir i princip lika lång som plusen och då blir förlusterna större än "man är van vid". Exempelvis 4 m lång plus och minuskabel (8 m totalt, som MammDiin skriver) som är på 1,5 mm2 och belastas med 10 A får nästan 1 V spänningsfall, inte acceptabelt enligt min åsikt.

Ur säkringssynpunkt (10 A maximal förbrukning) funkar det med 1,5 mm2 eftersom den arean enligt tex EMMA:s säkringstabell får ha upp till 15 A säkring, men ur förlustsynpunkt funkar det inte bra och grövre kabel är att rekommendera. smile

Senast redigerat av Drönirettab (25 juli 2013)

bronco_z
25 juli 2013 · 604 Inlägg

Kan ju alltid dra fler klena kablar och tvinna ihop om du ändå har liggande.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Drönirettab
25 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Fast då ska man säkra av varje kabel för sig. smile

bronco_z
25 juli 2013 · 604 Inlägg

Drönirettab skrev:
Fast då ska man säkra av varje kabel för sig. smile

Det får du gärna utveckla lite. Man vill ju gärna lära sig nått nytt och så står det inte i min teoribok.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Drönirettab
25 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Det som börjar brinna i kabeln är höljet. Kopplar man ihop flera kablar och avsäkrar efter den totala arean så kan det väl bli väldigt varmt om det skulle uppstå dålig kontakt och att bara någon enstaka kabel får ta hand om hela strömmen, vilket kan leda till kabelbrand trots att säkringen klarar strömmen.

Nu är jag inte helt säker på att reglerna säger avsäkring av varje kabel, har dock för mig att jag har läst det någonstans. Är det fel så får jag be om ursäkt. smile

bronco_z
25 juli 2013 · 604 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det som börjar brinna i kabeln är höljet. Kopplar man ihop flera kablar och avsäkrar efter den totala arean så kan det väl bli väldigt varmt om det skulle uppstå dålig kontakt och att bara någon enstaka kabel får ta hand om hela strömmen, vilket kan leda till kabelbrand trots att säkringen klarar strömmen.

Nu är jag inte helt säker på att reglerna säger avsäkring av varje kabel, har dock för mig att jag har läst det någonstans. Är det fel så får jag be om ursäkt. smile

Men om det blir dålig kontakt i flertalet kardeler i en grövre kabel så borde det bli samma problem? Rimligt är som du säger att avsäkra varje enskild ledare för att ha hängsle, livrem och några varv tejp runt midjan men är det ens möjligt rent praktiskt att få problemet eller rent teoretiskt?
Regler, finns det regler för svagström? Ja ja är allvarlig.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Drönirettab
25 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Säkringen för en enskild kabels area är ju anpassad för alla kardeler inom det höljet. Sätter man ihop flera kablar med egna höljen och avsäkrar för den totala arean av samtliga kablar så finns risk att en enskild kabel med hölje utsätts för högre ström än den borde vara avsäkrad för, då kan kabelbrand uppstå.

Det är skillnad att sätta ihop en massa lösa kardeler till en enda stor kabel jämfört med att sätta ihop flera kablar med egna höljen, kabelhöljena sätter alltså "gränsen" för brandrisken. smile

Säkringstabeller för installationer inom exempelvis bilstereo är ju åtminstone en "regel" inom svagström.


Fast det jag har skrivit är ju om man kopplar ihop flera mindre kablar och avsäkrar med större säkring än vad den enskilda kabeln tål, kopplar man ihop flera 1,5 mm2 kablar och säkrar av allting med 10 A så ska det inte vara några bekymmer eftersom 1,5 mm2 kabel får ha så stor säkring. Kanske var lite för ivrig där. smile

Senast redigerat av Drönirettab (25 juli 2013)

BlackLight
25 juli 2013 · 52 Inlägg

Med tanke på att det ska in i en bostad gjord av trä och som dessutom har en kamin i sig och bara en utgång så är det mycket viktigt att brand inte kan uppstå (även om brandsläckare och brandvarnare ska inrådas för införskaffning).

?
Tänkte som så, om det är smart att dra en kabel a'la skitgrov från batteriet -> huvudsäkring(ar?) -> individuella säkringar per förbrukare/uttag -> tillbaka till -.
?

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
BlackLight
26 juli 2013 · 52 Inlägg

Hittade ett annat sätt att fixa det på. smile

Kan flytta på panelen och göra avstånden till följande istället:
Batteri -> Strömbrygga -> Säkring -> Förbrukare (uttag) -> Jord.
Avstånd: 1 dm            1 dm          1,5m                          1,5m
Således blir det bara 3 meter kabel (+ och - sammanlagda).

Tycks? smile
Räcker 1,5mm2 kabel då?
Förlusten blir enligt http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php bara 0,72v, vilket i min värld är acceptabelt då bilbatterier brukar ge ca. 13 volt på en bra dag. smile

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
Drönirettab
26 juli 2013 · 21 761 Inlägg

0,36 V spänningsfall blir det med totalt 3 m kabel, räknat på 10 A förbrukning. En sån teoretisk förlust är godkänd i mitt tycke. smile

AGM-batterier kan ligga uppåt 13 V i vilospänning ifall de är i nyskick och fulladdade, men så fort man belastar ett batteri med några ampere så sjunker spänningen några snäpp och man kan då inte räkna med 13 V som driftspänning.

Kalkylatorn i den där länken räknar "fel" av någon konstig anledning, det verkar som att den räknar med dubbla kabellängden jämfört med den man har angivit. hmm

Senast redigerat av Drönirettab (26 juli 2013)

BlackLight
28 juli 2013 · 52 Inlägg

Allt inkopplat och fungerar. smile
Nu återstår att skriva en manual och sammanställa alla specs till ett och samma ställe. smile

Tack som fan för all hjälp. smile Hon blev mycket nöjd. smile
Foton kommer.

//Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang