Större generator?

Jockk3
27 juli 2013 · 1 426 Inlägg

har en volvo 854 glt -94 med en 100A generator

frågan är väl om det går att sätta i vilken generator (12v) som helst i bilen så länge jag gör eget fäste?

+ någon som satt i dubbla generatorer i en 850 elr är det på tok för lite utrymme?

//jocke

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2013 · 17 478 Inlägg

Jockk3 skrev:
har en volvo 854 glt -94 med en 100A generator

frågan är väl om det går att sätta i vilken generator (12v) som helst i bilen så länge jag gör eget fäste?

+ någon som satt i dubbla generatorer i en 850 elr är det på tok för lite utrymme?

//jocke

Givetvis kan du trycka dit en 120A men batteribanken måste ju kunna ta emot denna laddning också. Dubbla batterier är bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JFfoto
27 juli 2013 ·

Dieselsmurfen skrev:

Jockk3 skrev:
har en volvo 854 glt -94 med en 100A generator

frågan är väl om det går att sätta i vilken generator (12v) som helst i bilen så länge jag gör eget fäste?

+ någon som satt i dubbla generatorer i en 850 elr är det på tok för lite utrymme?

//jocke

Givetvis kan du trycka dit en 120A men batteribanken måste ju kunna ta emot denna laddning också. Dubbla batterier är bättre.

Eller dubbla generatorer och ett till batteri, två separata system, så har man en 100A till ljudet eller vad man nu ska ha det till. wink

Jockk3
30 juli 2013 · 1 426 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Jockk3 skrev:
har en volvo 854 glt -94 med en 100A generator

frågan är väl om det går att sätta i vilken generator (12v) som helst i bilen så länge jag gör eget fäste?

+ någon som satt i dubbla generatorer i en 850 elr är det på tok för lite utrymme?

//jocke

Givetvis kan du trycka dit en 120A men batteribanken måste ju kunna ta emot denna laddning också. Dubbla batterier är bättre.

Eller dubbla generatorer och ett till batteri, två separata system, så har man en 100A till ljudet eller vad man nu ska ha det till. wink

men hur får man plats med den andra generatorn tongue ?
någon som kanske har monterat dubbla i en 854/855 utan att ha tagit bort nästan hela vänstersidan ?

båda generatorerna ska gå på billjud ena till framsystem och den andra på basar

+ någon som vet hur mycket ström bilen tar från generatorn?

Senast redigerat av Jockk3 (30 juli 2013)

Expoze
30 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Jockk3 skrev:
har en volvo 854 glt -94 med en 100A generator

frågan är väl om det går att sätta i vilken generator (12v) som helst i bilen så länge jag gör eget fäste?

+ någon som satt i dubbla generatorer i en 850 elr är det på tok för lite utrymme?

//jocke

Givetvis kan du trycka dit en 120A men batteribanken måste ju kunna ta emot denna laddning också. Dubbla batterier är bättre.

Hur tänkte du med det? Att kablaget måste vara anpassat för strömmen antar jag för generatorn "trycker" ju inte ut 120A konstant utan den ger ifrån sig så mycket ström som behövs för stunden.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
henke_99 Offroad Racing
30 juli 2013 · 3 122 Inlägg

Precis, man kan ha ett litet gräsklipparbatteri och 300A generator om man nu känner för det.

Du ska kunna sätta dit vilken generator som helst, men se till att den har inbyggt laddningsrelä så du slipper ha ett löst sånt med. Tror dom flesta generatorer har det inbyggt idag.

Hellre en stor generator än två små, ska man ha två måste dom vara helt identiska så dom ger ut samma laddspänning. Annars kommer den ena få jobba själv ända tills den blir överbelastad o inte orkar hålla spänningen. Uppgradera laddningskabeln mellan generator och batteri om du sätter dit en större. (eller egentligen skadar det inte att byta den kabeln även till en originalgenerator då dom nästan alltid är underdimensionerade)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
JFfoto
30 juli 2013 ·

henke_99 skrev:
Precis, man kan ha ett litet gräsklipparbatteri och 300A generator om man nu känner för det.

Du ska kunna sätta dit vilken generator som helst, men se till att den har inbyggt laddningsrelä så du slipper ha ett löst sånt med. Tror dom flesta generatorer har det inbyggt idag.

Hellre en stor generator än två små, ska man ha två måste dom vara helt identiska så dom ger ut samma laddspänning. Annars kommer den ena få jobba själv ända tills den blir överbelastad o inte orkar hålla spänningen. Uppgradera laddningskabeln mellan generator och batteri om du sätter dit en större. (eller egentligen skadar det inte att byta den kabeln även till en originalgenerator då dom nästan alltid är underdimensionerade)

Bara koppla ena generatorn till ett eget batteri, och på så sätt få två system, ett till basen och orginal till framsystemet t.e.x.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2013 · 14 056 Inlägg

Jockk3 skrev:

Kalltkaffe skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Givetvis kan du trycka dit en 120A men batteribanken måste ju kunna ta emot denna laddning också. Dubbla batterier är bättre.

Eller dubbla generatorer och ett till batteri, två separata system, så har man en 100A till ljudet eller vad man nu ska ha det till. wink

men hur får man plats med den andra generatorn tongue ?
någon som kanske har monterat dubbla i en 854/855 utan att ha tagit bort nästan hela vänstersidan ?

båda generatorerna ska gå på billjud ena till framsystem och den andra på basar

+ någon som vet hur mycket ström bilen tar från generatorn?

Det beror väl på hur många strömförbrukare du har påslagna!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jockk3
30 juli 2013 · 1 426 Inlägg

henke_99 skrev:
Precis, man kan ha ett litet gräsklipparbatteri och 300A generator om man nu känner för det.

Du ska kunna sätta dit vilken generator som helst, men se till att den har inbyggt laddningsrelä så du slipper ha ett löst sånt med. Tror dom flesta generatorer har det inbyggt idag.

Hellre en stor generator än två små, ska man ha två måste dom vara helt identiska så dom ger ut samma laddspänning. Annars kommer den ena få jobba själv ända tills den blir överbelastad o inte orkar hålla spänningen. Uppgradera laddningskabeln mellan generator och batteri om du sätter dit en större. (eller egentligen skadar det inte att byta den kabeln även till en originalgenerator då dom nästan alltid är underdimensionerade)

Okej smile

skiljer det mycket på en 100A och en 300A i storlek?
och vart hittar man 150+A generatorer? måste kolla mått på 100Amp annars får man ju göra eget fäste sad

Senast redigerat av Jockk3 (30 juli 2013)

Expoze
30 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Finns 200A generatorer som är mindre än 80A, beror helt på modell. Modernare dieselbilar brukar ofta ha 150A+ generatorer. Gå till en skrot och kolla lite, jämför med den du har så du hittar nåt som är smidigt att få dit.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang