Bilstereon slutar fungera och "glömt ljuset" varning hörs

Thomas_P
1 augusti 2013 · 2 Inlägg

Efter ett luddigt och svårförståeligt ämne så ska jag försöka förklara lite bättre här.
Saken är att jag har en Ford Galaxy 2.3 -97. För ett par veckor sedan började detta problem uppkomma. Det är som så att ifall jag slår på tändningen så fungerar bilstereon och allt är som det ska vara. Men så fort jag startar bilen stängs stereon av och startar inte igen (förrän jag stänger av bilen och sätter på tändningen igen). Har jag sen även förardörren öppen så börjar varningen för att jag glömt ljuset att höras, vilket slutar så fort jag stänger dörren tack och lov. Denna varning hörs inte ifall bara tändningen är på utan uppkommer så fort jag startar bilen.

Det lustiga är att båda problem uppkom samtidigt, vilket får mig att tro att felet kanske sitter i tändningslåset. Hur det skulle felsökas har jag dock inte en aning om (är inte speciellt kunnig på något av dessa områden men försökt felsöka själv så långt jag kan).

När det gäller bilstereon: Jag har haft ute stereon och kollat att alla sladdar sitter fast, och även kollat så att säkringen baktill på stereon är hel. Stereon är felkopplad på så sätt att den tappar minnet när bilen stängs av och radiokanaler får sökas om varje gång. Har provat koppla om den men det löste inte det nuvarande felet. Där är även ett problem med att den ena högtalaren inte går igång förrän jag höjer ljudet. Har inte haft av dörrsidan och kollat ifall där är någon dålig kontakt än, men kan det ha något med detta att göra?

När det gäller varningsljudet för att man glömt ljuset så har jag bytt det relä som styr detta utan framgång. Varningen för glömt ljuset fungerar som det ska på så sätt att ifall jag startar ljuset med bilen och tändningen avstängd så varnar den som den ska.

Har kollat och provat byta säkringar men inte hittat någon som hjälpt. Nu hoppas jag att någon här kanske kan hjälpa mig genom att komma med förslag på vad det kan vara som orsakar felet.

MVH
Thomas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang