Problem med tändningslåset Golf MKII - 91

pettermagnus
3 augusti 2013 · 2 Inlägg

Okej första inlägget här och är ganska osäker på om jag placerat det i rätt kategori, känner mig helt övertygad om att felet inte är ett elfel men det är heller inte ett motorfel utan jag skulle väl kanske klassa det som ett mekaniskt fel, sorry om jag gjort helt fel nu!

Jag har problem med tändningslåset på min bil, skulle tippa att felet är rent mekaniskt i själva låset.
Det som är problemet är att när man sätter i nyckeln för att vrida om tändningen så går den inte runt som om man hade haft fel nyckel, det brukar dock funka efter att man dragit ur och stoppat i nyckeln ett par gånger och när det väl fungerar är det aldrig något strul med tändningen i övrigt. Det har varit såhär sedan jag köpte bilen i våras men då tänkte jag att det var för att jag var osäker på vilken nyckel som hörde till tändningen då det vid något tillfälle varit inbrott i bilen och den fått en annan låscylinder i förardörren med en annan nyckel som dock ser likadan ut till, men det har alltid löst sig efter 1-10 "isättningar" av nyckeln. Häromdagen så var det dock mycket värre och efter att ha suttit och försökt i ca 30 minuter gav jag upp och testade med extranycklarna då fungerade det efter ett par gånger men även detta tog lite väl lång tid igår när jag skulle starta bilen, men återigen fungerade efter några gånger.
Har testat låssmörj utan något vidare resultat och inte hittat något "magiskt" sätt att stoppa i nyckeln som man ibland kan få ha med t.ex. ytterdörrar till hus som krånglar.
Någon som har något tips på vad man kan göra eller måste jag ta och byta cylinder?

valle22 Smidd i rostigt stål
3 augusti 2013 · 933 Inlägg

låter precis som delarna är slitna(cylinder/nyckel) och lämnar sådana problem. När du väl fått i nyckeln startar den som vanligt förmodar jag?

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
crescentcompact
3 augusti 2013 · 280 Inlägg

Ibland kan det hjälpa att jucka lite på ratten åt vänster och höger just när man ska vrida om nyckeln. Hjälper dock inte om delarna är helt utslitna.

/Fredrik

pettermagnus
4 augusti 2013 · 2 Inlägg

Precis när nyckeln väl sitter i startar bilen utan problem, har försökt att vika ratten lite för att se om det var rattlåset som kärvade men verkar inte ge någon förbättring så det är väl helt enkelt slitna nycklar och cylinder.. Tack för svaren!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang