C-lås volvo 940 bränner relä!

Demmpa
3 augusti 2013 · 329 Inlägg

har tydligen bränt 2st relä nu, så tar hela historian!
köpte bilen, och vänster bak funkade inte? jag sket i det, körde på som vanligt..
nu för ca 1v sedan så låste jag upp bilen, och sedan gick det inte att låsa igen, kollade säkringar och allt, och självklart hitta jag ett bränt relä,
fixade ett nytt och så fort jag satte i det, så låstes hela bilen.. och det börja lukta bränt, nu får jag inte upp resten av bilen..? ska på peka att det är en polis så man kan inte öppna bakdörrarna innefrån.. och det viktigaste jag får inte upp skuffen?

någon som har en ide? kan det vara vänster bak som strular? om motorn är bränd kanske det påverkar resten av systemet? eller om man kan öppna skuffen med elmotorn men dra direkt kablar?

//Dennis

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Demmpa
4 augusti 2013 · 329 Inlägg

ingen som har någon ide?

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
joH900
4 augusti 2013 · 414 Inlägg

Ett enkelt sätt är ju att koppla ur alla motorer och montera ett annat relä som funkar och anslut en motor/solenoid åt gången. Nackdelen är väl att de antagligen kostar dig ett relä till...

Men en bra början är väl annars och koppla ur/byta motorn i vänster bakdörr. Det kan ju va bra och kolla så ingen har vart i reläcentralen/säkringscentralen och tjuvat ström (efter nått gammalt larm kanske?) så det är nån kortslutning där som gör att du eldar relän.

Demmpa
4 augusti 2013 · 329 Inlägg

joH900 skrev:
Ett enkelt sätt är ju att koppla ur alla motorer och montera ett annat relä som funkar och anslut en motor/solenoid åt gången. Nackdelen är väl att de antagligen kostar dig ett relä till...

Men en bra början är väl annars och koppla ur/byta motorn i vänster bakdörr. Det kan ju va bra och kolla så ingen har vart i reläcentralen/säkringscentralen och tjuvat ström (efter nått gammalt larm kanske?) så det är nån kortslutning där som gör att du eldar relän.

får nog pröva det, får åka till skroten och hämta några relän så man kan sitta och pilla lite,
en sak som jag upptäckte är att det sitter dubbla i bak? finns knappar ifram på dörrarna som tydligen ska kunna öppna bakdörrarna, men dom låter och det rör sig men sen händer det inget mer?

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
240bns
4 augusti 2013 · 1 008 Inlägg

I 940 Polis så brukar det sitta en extra styrbox med relän för bakdörrarnas c-låsning, låter nästan som att det är den som kortsluter, prova att koppla ur denna,  en svart plastlåda med två kontaktstycken på under instrumentbrädan rakt ovanför sirenboxen,pedalstället brukar den ligga.

Demmpa
5 augusti 2013 · 329 Inlägg

240bns skrev:
I 940 Polis så brukar det sitta en extra styrbox med relän för bakdörrarnas c-låsning, låter nästan som att det är den som kortsluter, prova att koppla ur denna,  en svart plastlåda med två kontaktstycken på under instrumentbrädan rakt ovanför sirenboxen,pedalstället brukar den ligga.

sitter den boxen på förar sidan? annars så får jag ta lite bilder så får du gärna hjälpa mig.

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
240bns
5 augusti 2013 · 1 008 Inlägg

japp

Demmpa
5 augusti 2013 · 329 Inlägg

Hittar inte den boxen? Hittar en som sitter på sidan av pedalstället en silvrig (alu)
Kan det vara den?

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
240bns
5 augusti 2013 · 1 008 Inlägg

Nepp, det är styrboxen till blåljusen och radion, den ska ligga högre upp typ i höjd med mätarhuset typ..

Demmpa
7 augusti 2013 · 329 Inlägg

240bns skrev:
Nepp, det är styrboxen till blåljusen och radion, den ska ligga högre upp typ i höjd med mätarhuset typ..

hittade inget där? hitta en och den stog det (7) på, och en silvrig, och en lite längre upp och längre bort, men den var det bara en kabel på..? kan man annars klippa det gammla kabel systemet och dra vippknappar till alla dörrar?

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang