Släcka SRS-lampa. Hur ska jag bära mig åt?

Hebbe95
4 augusti 2013 · 85 Inlägg

Jag har sökt på massor av forum och trådar men inte hittat svaren på det jag undrar.

Jag har alltså en sportratt i min Volvo 940 -93a. Till besiktningen ska SRS-lampan släckas, den ska inte plockas ur.

Jag köpte ett motstånd från Ridetech, tillverkare Luisi, 2 ampere. Jag kopplade in det och lampan lyser fortfarande. Sen bröt jag strömmen från batteriet i 30 minuter och satte sedan på strömmen igen men lampan lyser ändå. Måste lampan släckas via felkodsdosan under huven innan motståndet kommer att funka? Eller är det något annat som är fel? Mvh Hebbe

Brådhis * Voff voff *
4 augusti 2013 · 10 279 Inlägg

Risken är ju rätt stor att besiktningen ser att bilen är tillverkad med airbag (misstänker iaf att dom kan se det i sin dator) och då lär du ju få en två iaf...

Smidigast är ju att byta tillbaka till originalratten under besiktningen.

Men ja, du måste släcka koden i dosan under huven.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (4 augusti 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hebbe95
4 augusti 2013 · 85 Inlägg

Okej, tack så mkt! Men kommer inte lampan att tändas direkt efter att jag raderat felminnet? Eftersom jag ändå måste ha tändningen på medan jag raderar minnet så kommer väll koden omedelbart tillbaka eftersom tändningen är på? Eller ska motståndet monteras innan släckning?

Brådhis * Voff voff *
4 augusti 2013 · 10 279 Inlägg

Hebbe95 skrev:
Okej, tack så mkt! Men kommer inte lampan att tändas direkt efter att jag raderat felminnet? Eftersom jag ändå måste ha tändningen på medan jag raderar minnet så kommer väll koden omedelbart tillbaka eftersom tändningen är på? Eller ska motståndet monteras innan släckning?

Motståndet måste monteras innan du försöker släcka koden, annars finns ju "felet" kvar.

Men min personliga rekommendation är att behålla airbagen, smäller man så är den mycket bra att ha...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hebbe95
4 augusti 2013 · 85 Inlägg

Brådhis skrev:

Hebbe95 skrev:
Okej, tack så mkt! Men kommer inte lampan att tändas direkt efter att jag raderat felminnet? Eftersom jag ändå måste ha tändningen på medan jag raderar minnet så kommer väll koden omedelbart tillbaka eftersom tändningen är på? Eller ska motståndet monteras innan släckning?

Motståndet måste monteras innan du försöker släcka koden, annars finns ju "felet" kvar.

Men min personliga rekommendation är att behålla airbagen, smäller man så är den mycket bra att ha...

//Brådhis

Ett sportnav med airbag är på gång! smile Men tills dess blir det motstånd. Vet du vilken sockel jag ska radera felkoden på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2013 · 13 742 Inlägg

det är dummare att ha lampan fungerade så den slocknar som den ska än att inte ha någon lampa alls!!!!


för ser dom lampan tänds och släcks och du inte har en airbag ratt så blir det en 2:a pga det.
och det missar dom inte!!!

men därimot kan dom missa att bilen har airbag orginal.
min 91:ans 740turbo har airbag orginal och den går igenom utan airbag med bort plockad lampa

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
sexy_d
5 augusti 2013 · 665 Inlägg

Om du ska ha sportratt så köp motstånd, montera den och radera felkod.
Annars montera tillbaka din org ratt o radera felkod.
Motstånd kan du köpa färdig på ebay.de eller googlar du och tillverkar egen motstånd.
Enklare än det kan det inte bli.

Med vänlig hälsning Adde

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2013 · 13 742 Inlägg

sexy_d skrev:
Om du ska ha sportratt så köp motstånd, montera den och radera felkod.
Annars montera tillbaka din org ratt o radera felkod.
Motstånd kan du köpa färdig på ebay.de eller googlar du och tillverkar egen motstånd.
Enklare än det kan det inte bli.

Med vänlig hälsning Adde

problemet är att det kommer inte gå att bes om man ska ha lampan lysande..en så gammal bil har man ingen funktion mer än en kudde inga bältes sträckare eller nått.

så det är lättare att slita ur lampan och se glad ut.
eller så krånglar man till och för bes om pga det inte finns möjlighet för srs att fungera pga avsaknad av krockkudde.. ena kostar väll minst 500kr andra är gratis svårt val ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hebbe95
5 augusti 2013 · 85 Inlägg

Nu är det så att sportratten sitter i och Airbagen eldade jag upp. Jag har köpt ett motstånd och monterat det och behöver bara släcka lampan och montera original ratten så märker dom inget. Problemet är att jag inte lyckas släcka lampan.

turbodeath
5 augusti 2013 · 2 452 Inlägg

eller så tar du ut lampan o löder på baksidan till nått annat som lyser med tändningen på...

döden kommer tillbaka
sexy_d
6 augusti 2013 · 665 Inlägg

Growe skrev:

sexy_d skrev:
Om du ska ha sportratt så köp motstånd, montera den och radera felkod.
Annars montera tillbaka din org ratt o radera felkod.
Motstånd kan du köpa färdig på ebay.de eller googlar du och tillverkar egen motstånd.
Enklare än det kan det inte bli.

Med vänlig hälsning Adde

problemet är att det kommer inte gå att bes om man ska ha lampan lysande..en så gammal bil har man ingen funktion mer än en kudde inga bältes sträckare eller nått.

så det är lättare att slita ur lampan och se glad ut.
eller så krånglar man till och för bes om pga det inte finns möjlighet för srs att fungera pga avsaknad av krockkudde.. ena kostar väll minst 500kr andra är gratis svårt val ;-)

Om du tar bort airbag lampa kommer lysa, Drf ska du montera motstånd o radera felkoder, då kommer du lura databax som att det finns airbag.
Så har jag på min BMW just nu, då barnet sitter framme.

När du går på besiktningen så besiktnings gubbe kommer att se att airbag lampan lysser INTE ALLS, då blir det 2an på en gång. 

Du kan koppla airbag lampan på olje lampan, så har jag gjort på x mina vinter bil som har airbag på passagerarens sidan.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Hebbe95
7 augusti 2013 · 85 Inlägg

Problemet kvarstår hur jag än gör.
1. Är det någon som vet hur stort motstånd jag ska ha? Är 2 ampere för lite?
2. Är det någon som vet vilket stift i vilken diagnosdosa som raderar felkoden? Eller räcker det att ta batteriet tillräckligt länge?
3. Krävs det att jag har bältesvarnaren inkopplad för att SRS lampan ska slockna?
4. Jag har läst att man måste läsa felkoderna tre gånger innan man kan radera dom, stämmer de?
5. Hur raderar jag felkoderna? Står olika överallt på alla forum och trådar.

Tack på förhand!

ScReAm
7 augusti 2013 · 3 Inlägg

"Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först.

Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag."

Källa: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=1631

Hebbe95
8 augusti 2013 · 85 Inlägg

Jag får bara felkoder i uttag fem i B boxen. Jag har enligt instruktioner läst alla felkoder och sedan raderat dom. Men ändå lyser lampan. Det jag tycker är konstigast är att enligt info så ska SRS koderna lagras i uttag 5 i box B. Men där får jag koden 2, 1, 2 = Lamdasond signal orimlig. Någon som vet vilket uttag som ska sökas och vilken som är koden för SRS-fel?

xXSammy
8 augusti 2013 · 6 570 Inlägg

Tror Ford har ca 3-4Ohm motstånd i sitt airbagsystem

De du kan ha fel på är bältessträckaren alternativt styrdonet själv.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang