Lite generator frågor

Mickeymouse
3 augusti 2013 · 337 Inlägg

Hej som topic...

Jag har lite frågor om vad som är vad på en generator

Bild 1 effekten på generatorn? Ända jag hittade är att det står 145A och 120N på den..
Är det 145Amp generator?

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82783/82783-af222379d7f32dfeb3f0652461ea5be2.jpg

Bild 2 Spänningsregulatorn är det den med dom små "kylflänsarna" på.(Vanligt att denna lägger av?)
Dioderna är det som som ligger i en halvring runt ytterkanten i det svarta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82783/82783-dc2bd981f2e24b23165c4ace25daa0fa.jpg

Bild 3 Hur långa är kolen ung. orginal, dessa är väl ganska slitna om inte helt slut?

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82783/82783-dbc1d006c560d27a2b26ea885bc4b2e5.jpg

Anledningen till mina frågor så är det så att generatorn slutade att ladda, så tog isär och
tittade lite på hur det ser ut. Lite tips om vad jag skall kolla på hade suttit fint.....

Bilen som generatorn sitter i är en Savana -05

Tacksam för alla svar som ges!!

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
magnusson-86
4 augusti 2013 · 14 Inlägg

Kolen där är inte mkt att häng i granen men borde dock ha laddat.. tror ändå att den där andra bilden du la upp med nått med 3 kablar till var likriktaren å att det är den som är problemet :-)

Volvo 960 "T5" (1991)
Volvo 945 Turbo "16v Turbo" (1994)
Mickeymouse
4 augusti 2013 · 337 Inlägg

Glömde tillägga att den likbryggan som du menade, den sitter ihop med halvljus automatiken....


https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82783/82783-a6d4b4d90ee9d09d0c27623f94594e50.jpg

Detta relä hänger ihop med den bryggan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82783/82783-c1063434493704bcbd717262012121d8.jpg

Fick inte detta att fungera först men efter lite googlande så går halvljus automatiken igång för när spänningen kommer över 13V

Så med andra ord ingen ladd, inget halvljus automatik...

Senast redigerat av Mickeymouse (4 augusti 2013)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Drönirettab
4 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Då är min gissning att likriktarbryggan används som "backspärr" för spänningen så att inte det uppstår konstigheter pga automatiken, men jag bara spekulerar.

Har själv försökt koppla generatorstyrd halvljusautomatik på lite äldre 240, men man får då fenomenet att om ljusvredet står i läge "0" så går det inte att stänga av motorn. Troligen beror det på att det automatiska varselljuset gör att spänningen går bakvägen till tändspolen så att tändlåset inte kan stänga av spänningen dit.

Plockar man bort säkringen till varselljuset (och handskfackbelysningen) så går det att stänga av motorn precis som vanligt.....men varselljuset lyser ändå. wink

Mickeymouse
4 augusti 2013 · 337 Inlägg

Kan vara så som du gissar, med backspärr alltså.... Ska se när jag får fixat generatorn, som händer om man kopplar bort den. Men måste mäta lite innan jag vågar göra detta...

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Mickeymouse
5 augusti 2013 · 337 Inlägg

Så då vart generatorn bänkad!! ---Totalt jävla jätte död!!---

Vart på ett företag i Uddevalla som kunde testa dom 250:- tog dom för detta!!
Helt ok, så fick man ju svart på vitt eftersom jag hade lite andra funderar oxå.
Likbryggan någon post upp..

Ny inhandlad kommer på Tors eller Fre...

Så nu är det bara hoppas att grejorna fungera:D

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Mickeymouse
8 augusti 2013 · 337 Inlägg

Så ny generator på plats!! Fan va skönt att kunna använda bilen igen!!

Bara ett problem, kontaken på den nya vart inte samma som den gamla. Gamla vart 4pol och nya 2pol.
Men bara två kablar användes, så moddade kontakten lite och vips så funkade allt!!

Vet inte riktigt med likbryggan, har inte orkad bry mig om den ännu. Men återkommer och jag kommer på vad den är till för....

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang