BMW e30 elfel

Mick-eee
6 augusti 2013 · 2 Inlägg

Jag behöver hjälp med min Bmw 318i 1989! startmotorn snurrar och det går ström fram till tändspolen. Men den tänder inte och de går ingen ström till tändkablarna. jag såg att det låg ström på både plussen och minusen på tändspolen så jag gjorde en till jord kabel som jag satt på minusen så nu när jag mäter med voltmätarn så står det 12 volt på plussen och 0 på minusen. vad kan det vara för fel ? vad är det som gör att den inte tänder ? hjälp är i stort behov av hjälp med bilen! Mvh Mikael

Drönirettab
6 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Plocka bort den där jordkabeln som du satte dit, annars kommer tändspolen att pajja snart. Sätter man en jordkabel på minusanslutningen så jordas spolen hela tiden, dels överhettas den och dels kan den inte ge gnistor eftersom den hela tiden är "aktiverad".

När man mäter spänningen på tändspolens plus/minusanslutningar så blir det ungefär 12 V på båda anslutningarna, det beror på att lindningen har så pass låg resistans att spänningsskillnaden på båda sidor om lindningen är minimal.

Varför den ursprungligen inte ger ut gnistor vet jag inte, men kanske någon Hallgivare eller tändlägesgivare bråkar. smile

Iam2fast4U
6 augusti 2013 · 1 534 Inlägg

vevaxelpositionsgivare?

BMW E34 "538" (1990)
Mick-eee
9 augusti 2013 · 2 Inlägg

jag har testat utan den extra jordkabeln men blir ingen skillnad. vart sitter dem där givarna ? och hur ser dem ut  ?

Iam2fast4U
9 augusti 2013 · 1 534 Inlägg

vevaxel positionsgivaren sitter i framkant på motorn
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … rKbr7hpbUl

Här ovan på bilden sitter den till vänster, under kylarröret, riktad emot "kugghjulet" /svängningsdämparen
det är den som ger impulserna när gnista och spridare skall ges

BMW E34 "538" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang