Avanserad Fråga Om Styrning För Rgb Dioder!

blink_pj
9 augusti 2013 · 477 Inlägg

Har läst mig till att en rgb styrd diod växlar färg efter motstånd/strömstyrka. Jag har köpt en voltmätare som har 7 olika bakgrundfärger. Dessa ändras automatiskt varje sekund. Finns ingen valmöjlighet att välja själv med någon knapp eller dylikt, så det jag undrar över är om jag på något sätt kan bygga om/ta bort någon komponent och få den att enbart lysa med EN fast färg?

har skruvat isär den och tjuvkikat lite men inte säker på vad som styr antigen färgen eller automatiska "bytet"
Fråga för mer info om vilka komponenter som finns i den!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
yttrium
9 augusti 2013 · 69 Inlägg

Svårt att säga utan att veta hur grejjerna ser ut, men det borde inte vara nåt problem att ordna till det där.
Vad är det för mätare?
Har du några bilder på hur det hela ser ut inuti?


Det ska finnas tre förkopplingsmotstånd i anslutning till dioden/dioderna. Ett motstånd för varje färg, röd ,grön, blå.
Du kan säkert kapa dom tre sladdarna/ledningsbanorna som går till dessa motstånd och istället koppla in en permanent drivspänning till dom dioder du vill ha tända för att få fram önskad färg.

blink_pj
10 augusti 2013 · 477 Inlägg

ok. har fått lite hjälp från ett annat forum, men är tacksam för fler idéer o tips. smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f32d80.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d23d98.jpg

just nu är den enklaste tanken att få alla dioder o lysa samtidigt genom att koppla ihop dom yttre benen på dom 3 transistorna som syns på bilden.
Men har du en bra ide på hur jag kan "välja" färg själv vore det ännu bättre. kan du förklara mer hur de menar och hur jag ska bära mig åt!

Senast redigerat av blink_pj (10 augusti 2013)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
yttrium
10 augusti 2013 · 69 Inlägg

Den där lilla svarta fyrkantiga kretsen med 8 ben är en liten microprocessor. Det är den som genererar färgväxlingarna.
Det sitter tre transistorer alldeles bredvid den, dessa transistorer förstärker sedan signalerna från kretsen för att kunna leverera tillräckligt med ström till lysdioderna.
Genom att kortsluta collector-emitter-benen på transistorerna så kommer lysdioderna att få konstant ström.

Om det varit min mätare så skulle jag lött bort dom tre transistorerna och sedan lött fast en 2-polig stiftlist mellan dom yttersta hålen, och sedans använt kortslutningsbyglar
för att ställa in dom färger som jag vill ha tända.
Såna här:
http://imall.iteadstudio.com/media/cata … 06_6_1.jpg
Stiftlister och byglingar finns att köpa på nätet, men enklast är nog om du har nåt gammalt datorskrot liggandes som du kan löda ur tre stycken ur.

Problemet med denna lösningen är att du måste mecka isär mätaren för att komma åt och byta byta färg.
Vill du kunna ställa färgen utifrån så får du på nåt sätt montera tre stycken yttre brytare istället för stiftlister med byglar.

Är du osäker på lödning så kan jag hjälpa dej om du vill. Hör av dej via PM i så fall.

blink_pj
11 augusti 2013 · 477 Inlägg

köpte den inte för att ja ville byta färg utan mer för att det inte fanns någon annan till liknande priser...
kan jag prova mig fram nu och hitta en färg som passar mig bäst så räcker det med det. Ska prova löda ihop dom yttre benen och se vad det blir för färg. Om de är möjligt är jag mest intresserad av VITT ljus, och som jag förstår det så är det en blandning av R G B! kanske inte blir vitt med full styrka på alla dioder men känns lättare för en amatör som jag att prova med de först än att byta ut dom som du skulle gjort.
Tack för stor hjälp smile tar gärna mer hjälp om de inte funkar som de va tänkt.

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang