Mätarhusproblem, Laddar inte generator, Volvo 940 GL -91

Briidom
24 augusti 2013 · 44 Inlägg

Mätarhuset på min 940 har börjat strula och glappa, varningslamporna vill inte lysa riktigt som dom ska, spolarvätska, batterilampa och (!) lampan vill inte lysa när jag slår på tändningen, dom andra lamporna gör det däremot.

Eftersom batterilampan inte vill lysa så laddar inte generatorn något och det går inte köra speciellt långt med bilen utan att den dör då strömmen blir för klen.

Jag är 100% säker på att det beror på mätarhuset som jag vet är kasst då tidigare ägare försökt med några fuling lödningar och generatorn och batteriet är bytt och det är inget fel på dem.

När batterilampan och allting inte lyste förut så knackade jag bara till mätarhuset så lamporna började lysa så laddade generatorn 14V som den skulle, men nu när glappet kommer och jag knackar till mätarhuset så börjar enbart lambdalampan (motorelektronikslampan) och oljelampan lysa, inte dom andra lamporna som batteriet och kan då inte köra bilen längre utan att den kommer dö inom en liten bit.

Någon som vet om det tillfälligt går att fuska förbi det här problemet och lura mätarhuset eller något att batterilampan lyser så jag kan köra bilen till jag fått tag på ett nytt mätarhus?

Tack på förhand, Johan!

Drönirettab
25 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Fixa fram en 2-3 W lampa och anslut ena sidan till någon säkring som ger spänning när nyckeln vrids till läge 2+3 (start), anslut andra sidan till generatorns D+. Du får alltså plocka loss den befintliga kabeln på generatorns D+ när du sätter dit den nya.

På så sätt har du kopplat in en extern laddningslampa som ska fungera utan problem och du kan köra bilen tills du har fått tag på ett nytt mätarhus. smile

Briidom
25 augusti 2013 · 44 Inlägg

Drönirettab skrev:
Fixa fram en 2-3 W lampa och anslut ena sidan till någon säkring som ger spänning när nyckeln vrids till läge 2+3 (start), anslut andra sidan till generatorns D+. Du får alltså plocka loss den befintliga kabeln på generatorns D+ när du sätter dit den nya.

På så sätt har du kopplat in en extern laddningslampa som ska fungera utan problem och du kan köra bilen tills du har fått tag på ett nytt mätarhus. smile

Tack, okej får kika på det.. Sen funderar jag på om det skulle gå att sätta in nyare mätarhus av 1995+ års modell, det är ju andra kontaktstycken på dem, men om man snor kontaktstyckena från någon skrotat bil och skarvar ihop med mina sladdar, dock så behöver jag i så fall få  tag på ett elschema över hur det skall skarvas, om det nu ens skulle fungera och att dom mätarhusen passar i min 1991 årsmodell?

PMPerformance
25 augusti 2013 · 2 266 Inlägg

Ta ur mätarhuset och kolla över ledningsmattan , den blåa plasten med trådar och gnugga lite runt lamphållaren.
Finns även en smältsäkring i plasten precis nästan vid 120 tecknet pajar den funkar inte mätarna alls.
Mätarhus finns i tre grundvarianter 91-92 ,93-94 och 95-98 och som du visste själv så passar dom inte emellan årsmodellerna.

svetsdiff !!!
Dawnofhonda
13 september 2013 · 587 Inlägg

jag har samma problem som du så tänkte bara höra hur det löste sig??

L_R
13 september 2013 · 184 Inlägg

Du har avbrott i ledningsmattan bakom. Har lagat exakt samma fel.

Hälften av lamporna ville intelysa och det blev för lite effekt för att magnetisera fältet i generatorn.

Dawnofhonda
13 september 2013 · 587 Inlägg

så ett nytt instrumenthus då?? eller går det att laga???

L_R
13 september 2013 · 184 Inlägg

Det går att laga. Men lite lödkonskaper, en bit kabel och en vass kniv.

L_R
13 september 2013 · 184 Inlägg

Du kan felsöka det genom att mäta om du har plussmatning till alla lampor när du har tändningen på.

Dawnofhonda
13 september 2013 · 587 Inlägg

det är just dem kunskaperna jag saknar tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang