2583 besökare just nu
Sida: 1 / 1 | Föregående | Nästa

Få motorn lite piggare volvo 944

frisken98
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-10-17
Inlägg: 35

Få motorn lite piggare volvo 944

tjennis! kör en orginal 944 jue, å den är ganska slö, orkar bara släppa på 2an om de är grus, alltså inte på blöt asfalt.. då måste de spöregna å man läre köra i en vattenskåra... tips på att få den piggare på något riktigt billigt sätt? smile studerar så har ej mycket pengar alls.... tacksam för svaaar smile smile

kan tillägga att det är en volvo 944 -94 B230F orginal motor smile

Senast redigerat av frisken98 (2013-09-12 17:29)

Offline

 
SuperGnaget
Medlem
Från: Mariestad
Registrerad: 2005-04-06
Inlägg: 333

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

turbo grejjer från en 940 lr 740 turbo e nog billigast o plocka ihop!


Team Active Gatbilar

Offline

 
ivarzzzon
Medlem
Från: Skåne
Registrerad: 2013-08-24
Inlägg: 24

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

eller om du lyckas hitta en 531 topp billigt smile

Offline

 
frisken98
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-10-17
Inlägg: 35

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

blir för dyrt å drygt de smile ingen som vet nå lättare sätt?smile

Offline

 
Mack
Videomoderator
Från: Jämtland
Registrerad: 2006-01-28
Inlägg: 18723
Mazda 323 1.4 "Emanuel"
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard"
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot"

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

Släng ut all inredning och lätta den.
Det är gratis.


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Videomoderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Projekttråden om Mazda 323 RWD anno 1979: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 43#p560443
Eller varför inte om V70:in? http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2374968

Offline

 
simlar
Medlem
Från: Luleå
Registrerad: 2011-04-24
Inlägg: 1755

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

Senast redigerat av simlar (2013-09-13 23:33)

Offline

 
frisken98
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-10-17
Inlägg: 35

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

simlar skrev:

Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Offline

 
henke_99
Offroad Racing
Från: Ulricehamn
Registrerad: 2007-12-15
Inlägg: 3095
Chevrolet Blazer "Real Fullsize"
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel"

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

Ja så mycket roligare än så blir det inte utan att spendera pengar. Kanske går att lura fram 5-10 hk på lite olika sätt men den extra effekten kommer du ju ändå aldrig märka. Se som sagt till att allt är fräscht så du kommer så nära effekten motorn hade från början som möjligt.

Det går inte hur gärna man än vill på ett enkelt sätt att få en gammal trött åsna att springa som en travhäst wink


Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offline

 
frisken98
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-10-17
Inlägg: 35

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

simlar skrev:

Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Offline

 
henke_99
Offroad Racing
Från: Ulricehamn
Registrerad: 2007-12-15
Inlägg: 3095
Chevrolet Blazer "Real Fullsize"
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel"

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

frisken98 skrev:

simlar skrev:

Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Varför posta samma svar en gång till?


Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offline

 
Nybergrobin
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2010-07-24
Inlägg: 1652

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

Byt till en 531 topp och vx3 kam smile  Billigt och går faktiskt mkt bättre än original

Offline

 
frisken98
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-10-17
Inlägg: 35

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

henke_99 skrev:

frisken98 skrev:

simlar skrev:

Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Varför posta samma svar en gång till?

det laggade

Offline

 
frisken98
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-10-17
Inlägg: 35

Re: Få motorn lite piggare volvo 944

Nybergrobin skrev:

Byt till en 531 topp och vx3 kam smile  Billigt och går faktiskt mkt bättre än original

får se om ja kanske gör det då smile

Offline

 

Index » Motorteknik (Grundläggande) » Få motorn lite piggare volvo 944

Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Ford MUSTANG SHELBY GT500
Skapades för 33 minuter sedan
Alfa Romeo Giulietta 1,4t Multiair
Skapades för 44 minuter sedan
Audi S4 1999 Avant "ådy"
Skapades för 81 minuter sedan
Volvo 244 -88 "Pärlan"
Skapades för 85 minuter sedan
Audi A4 2.0 TDI Avant Quattro "Norrlandsraggen"
Skapades för 100 minuter sedan
Seat Leon "TSI 110 Style I-Tech"
Skapades för 101 minuter sedan
Audi A6
Skapades för 3 timmar sedan
BMW 320i E46
Skapades för 3 timmar sedan
Audi A6 v6 "familj racer"
Skapades för 4 timmar sedan
Ford KA
Skapades för 5 timmar sedan
Statistik
2 583 besökare just nu
(634 medlemmar och 1 949 gäster)

189 088 medlemmar

Bilar online: 188 058
Videoklipp: 80 501
Bilder: 3 301 482
Blogginlägg: 80 602

Kommentarer: 8 763 601
Gästboksinlägg: 7 375 723
Betyg: 5 549 054

Prylannonser: 729

Forumtrådar: 283 073
Foruminlägg: 3 849 934

Evenemang: 155

0.047594