Få motorn lite piggare volvo 944


#1
63

2013-09-12 17:26

tjennis! kör en orginal 944 jue, å den är ganska slö, orkar bara släppa på 2an om de är grus, alltså inte på blöt asfalt.. då måste de spöregna å man läre köra i en vattenskåra... tips på att få den piggare på något riktigt billigt sätt? smile studerar så har ej mycket pengar alls.... tacksam för svaaar smile smile

kan tillägga att det är en volvo 944 -94 B230F orginal motor smile

Senast redigerat av frisken98 (2013-09-12 17:29)

#2
489 30

2013-09-12 20:24

turbo grejjer från en 940 lr 740 turbo e nog billigast o plocka ihop!


Ms Racing
#3
24 1

2013-09-12 22:11

eller om du lyckas hitta en 531 topp billigt smile


#4
63

2013-09-13 23:10

blir för dyrt å drygt de smile ingen som vet nå lättare sätt?smile

Mack Forum- och sitemoderator

#5
22727 6

2013-09-13 23:15

Släng ut all inredning och lätta den.
Det är gratis.


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)
#6
3019 8

2013-09-13 23:30

Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

Senast redigerat av simlar (2013-09-13 23:33)


#7
63

2013-09-14 09:05

simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

henke_99 Offroad Racing

#8
3122 4

2013-09-14 09:13

Ja så mycket roligare än så blir det inte utan att spendera pengar. Kanske går att lura fram 5-10 hk på lite olika sätt men den extra effekten kommer du ju ändå aldrig märka. Se som sagt till att allt är fräscht så du kommer så nära effekten motorn hade från början som möjligt.

Det går inte hur gärna man än vill på ett enkelt sätt att få en gammal trött åsna att springa som en travhäst wink


Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
#9
63

2013-09-14 09:29

simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

henke_99 Offroad Racing

#10
3122 4

2013-09-14 09:37

frisken98 skrev:

simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Varför posta samma svar en gång till?


Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
#11
1811 7

2013-09-14 10:36

Byt till en 531 topp och vx3 kam smile  Billigt och går faktiskt mkt bättre än original


#12
63

2013-09-14 10:48

henke_99 skrev:

frisken98 skrev:

simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Varför posta samma svar en gång till?

det laggade

#13
63

2013-09-14 10:49

Nybergrobin skrev:
Byt till en 531 topp och vx3 kam smile  Billigt och går faktiskt mkt bättre än original

får se om ja kanske gör det då smile





Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon