Volvo S40 intermittent fel på centrallåset

daekol
15 september 2013 · 34 Inlägg

Tjena!

Har en kompis som äger en S40 med strulande centrallås. Han har ingen fjärr så han låser och låser upp på gammalt hederligt vis i dörren. Hur som helst så blir det problem ibland. När han låser upp bilen så är det endast förardörren som låser upp sig. Övriga dörrar, bagagelucka samt tanklock förblir låst. Sen helt plötsligt kan det börja fungera igen. Min tanke var att det kanske har med ett dåligt batteri att göra men det skall tydligen vara bytt för inte så länge sen enligt kompisen.

Det som är lite störande är ju att tanklocket är låst för det var en kväll när han nästan var helt tom på bensin och behövde tanka omgående, väl på macken gick det ju såklart inte att öppna locket. Då körde han en sväng till nästa mack bara för att se om det fungerade då. Han gick ur bilen, låste dörren och låste upp varpå allting äntligen låstes upp. Därför fick jag en tanke på batteriet att man måste köra ett tag så att generatorn laddar batteriet...

Men eftersom att detta fel kommer oftare och oftare kanske det kan vara ett tecken på att generatorn också är halvtaskig? Spånar bara nu, men om någon känner igen felet och har en lösning så vore det perfekt. Kompisen är helt ointresserad av bilar (tyvärr säger jag) så han ringde mig tidigare under kvällen och var väldigt arg för att felet finns där.

Förtydligande, bilen är en Volvo S40 årsmodell 96 (osäker på årsmodellen dock).

Henkix
16 september 2013 · 6 737 Inlägg

tror mer att det är glapp i givaren som sitter i förardörren tongue
kan även vara relät som börjar ge upp wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
daekol
16 september 2013 · 34 Inlägg

Okej, får tipsa honom om det då. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang