Farthållare Volvo 240 signal

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 september 2013 · 3 730 Inlägg

Någon som vet om man kan ta signalen till farthållaren från tändlägesgivaren då jag saknar hastihetsgivaren i bakaxeln (vajer i lådan). Någon som pysslat med detta tidigare?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sahl_83
28 september 2013 · 149 Inlägg

DiwraZ skrev:
Någon som vet om man kan ta signalen till farthållaren från tändlägesgivaren då jag saknar hastihetsgivaren i bakaxeln (vajer i lådan). Någon som pysslat med detta tidigare?

En lagom träregel som du kilar mellan gaspedalen och sätet ;-)

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
240bns
28 september 2013 · 1 008 Inlägg

man monterar en liten mojäng på baksidan av kombiinstrumentet där vajern går in som ger signal till farthållaren.
har ingen mer info om detta, men kommer ihåg att de satt nått där på min glt 81:a som hade farthållare.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 september 2013 · 3 730 Inlägg

240bns skrev:
man monterar en liten mojäng på baksidan av kombiinstrumentet där vajern går in som ger signal till farthållaren.
har ingen mer info om detta, men kommer ihåg att de satt nått där på min glt 81:a som hade farthållare.

Ok, men om man inte har mojängen i fråga undrar jag om man kan ta pulsen från tändningen? Varvräknarsignalen alltså.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
240bns
28 september 2013 · 1 008 Inlägg

Nää det funkar inte...

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 september 2013 · 3 730 Inlägg

240bns skrev:
Nää det funkar inte...

Jag är tacksam för att du försöker hjälpa till men du får gärna utveckla varför det inte skulle gå. Både varvräknarsignal och hastighetssignal är väl 12v puls om jag inte har fattat fel. Boxen begriper väl inte om jag kör i 50 eller 300, den vill ju bara hålla pulsen konstant.. eller är jag helt ute och cyklar?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Nyman1337 Hhehehehhest
29 september 2013 · 375 Inlägg

DiwraZ skrev:

240bns skrev:
Nää det funkar inte...

Jag är tacksam för att du försöker hjälpa till men du får gärna utveckla varför det inte skulle gå. Både varvräknarsignal och hastighetssignal är väl 12v puls om jag inte har fattat fel. Boxen begriper väl inte om jag kör i 50 eller 300, den vill ju bara hålla pulsen konstant.. eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag inte är helt ute och cyklar så går varvräknaren på tändpulserna från tändspolen.
En elektronisk hastighetsmätaren har ju en egen pulsgivare som mäter av ett triggerhjul i bakaxeln
240's hastighetsmätare finns i två olika signaler. 270Hz signal (12kuggars krans) och 1048Hz (48kuggar.) om jag inte missminner mig.
Hoppas du löser det på något smidigt sätt!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang