Problem med laddning / tjuvström Audi a6 avant 2.4 Q

Pehrnow
11 oktober 2013 · 118 Inlägg

Tja alla kunniga, hoppas någon här kanske kan hjälpa mig med mitt problem.
hoppas jag lägger detta i rätt tråd, annars får en mod gärna flytta tråden.

För ca 2 mån sen köpte jag en Audi a6, bilen fungerar utmärkt men jag la märke till
att föregående ägare satt en huvudströmbrytare vid batteriet, och senare att laddningslampan inte lyste vid start, och att den kan lysa väldigt svagt under körning, nu idag när bilen stått ca 4 dagar och jag inte kört någon längre sträcka så startade den inte, (vanligtvis kör jag minst 2 mil om dagen) någon som har nån teori ? Generatorn verkar ladda som den ska, tror mer på att något drar tjuvström, och det här med att laddningslampan inte lyser är lite konstigt.

Tacksam för alla svar!

(hoppas jag lägger detta i rätt tråd, annars får en mod gärna flytta tråden)

Drönirettab
11 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Gör en tjuvströmsmätning med multimeter genom att koppla in mätaren mellan batteripluspol och batteripluskabel. Du bör kolla upp varför inte batterilampan lyser med tändningen påslagen, ta loss kabeln på generatorns D+ och mät om det finns spänning i kabeln när tändningen är påslagen. smile

Pehrnow
11 oktober 2013 · 118 Inlägg

Drönirettab skrev:
Gör en tjuvströmsmätning med multimeter genom att koppla in mätaren mellan batteripluspol och batteripluskabel. Du bör kolla upp varför inte batterilampan lyser med tändningen påslagen, ta loss kabeln på generatorns D+ och mät om det finns spänning i kabeln när tändningen är påslagen. smile

tackar för svar! ska kolla detta imorgon, är lite drygt då generatorn sitter så galet illa till på dessa bilar sad
menar du att jag ska ta loss pluskabeln och mäta mellan den och batteriet ? aldrig mätt så förr så är lite osäker

Senast redigerat av Pehrnow (11 oktober 2013)

Drönirettab
11 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, mellan batteri och batterikabel. Då mäter multimetern vilken ström som går genom den och man kan se ifall det är onormalt hög viloström på bilen.

Multimetern ställs i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde till att börja med är 10/20 A beroende på mätare. Vid mätningen ska bilen vara låst och inga lampor ska vara tända, har bilen larm och annan säkerhetselektronik så bör du dessutom vänta typ 20-30 minuter med att läsa av mätvärdet för att elektroniken ska hinna "gå i sleepmode".

Visar mätningen på betydligt mer än 20 mA, tex 100 mA eller ännu högre, så plockar du bort en säkring i taget och ser ifall strömmen minskar märkbart. Hittar du en säkring där det verkar dra mycket ström så kollar du vilka saker som går till den säkringen, sedan undersöker du vardera sak individuellt. smile

Men det där med generatorn är viktigt, kan ju hända att den bara precis laddar tillräckligt för att försörja bilens förbrukare och att det nästan inte blir något över till batteriet.

Pehrnow
12 oktober 2013 · 118 Inlägg

Har försökt bli lite klokare på det idag , men kom inte fram till så mycket, enligt min mätning ska bilen inte dra någon tjuvström alls, vilket den dock verkar göra. Hittade dock en ensam sladd som såg avklippt/avskavd ut vid generatorn, denna sladden får lite under 12 när jag slår på tändningen, kan detta vara D+ ?
Sen tycker jag det ser ut som en kontakt som saknar något på generatorn. Tog lite bilder för att underlätta.

Bild 1, generatorn då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51953/51953-4a0c7ed920765188bbec24dc24ed6d00.jpg

Bild 2, den ensamma sladden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51953/51953-58060e3976fc87102b9465547713a3b1.jpg

Bild 3, den lilla svarta plastsaken på generatorn ser ut att sakna något ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51953/51953-6034a7968be51295c882f10e6efbd041.jpg

Senast redigerat av Pehrnow (12 oktober 2013)

Drönirettab
12 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Är det möjligen så att det står D+ vid den svarta plastsaken?

Om det just nu inte sitter någon annan kabel på generatorn än den grova (B+) så tycker jag det är mycket rimligt att den där blå kabeln kan vara D+. Kolla om det är på det sättet och plocka i så fall loss den lilla svarta kåpan för att se om det sitter en kabelsko utan kabel. smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 oktober 2013)

Pehrnow
13 oktober 2013 · 118 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det möjligen så att det står D+ vid den svarta plastsaken?

Om det just nu inte sitter någon annan kabel på generatorn än den grova (B+) så tycker jag det är mycket rimligt att den där blå kabeln kan vara D+. Kolla om det är på det sättet och plocka i så fall loss den lilla svarta kåpan för att se om det sitter en kabelsko utan kabel. smile

det är så sjukt svårt att ens se vad där står sad generatorn sitter så dåligt till, ska fortsätta försöka kolla imorgon , men jag va inne på samma spår som du är smile så det är bara till att hoppas att den ska sitta där.

Pehrnow
15 oktober 2013 · 118 Inlägg

Problemet löst ! iallafall med lampan, sladden skulle ju givetvis sitta där kontakten satt smile
får hoppas detta löste tjuvströmsproblemet med.

tack för hjälp drönirettab!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang