Koppla extraljus!!

zerkzez
15 oktober 2013 · 2 Inlägg

Hejsan, är inte så duktig på el osv så tänkte fråga en enkel fråga.

När man kopplar in extraljusen så säger många att det är bättre att ha en knapp i bilen där man stängar av och slår på ljusen. Men tycker det låter smidigare att koppla dom på spaken brevid ratten istället, så min fråga är, går det inte att dra in jorden till en knapp i kupen, sedan drar man plus kabeln från extraljusen till plus kabeln på helljusen?

Alltså så länge jorden är jordad så kan man använda spaken brevidratten, å vill man bara slå av extraljusen så trycker man på knappen i kupén?


http://piclair.com/dclzn Typ så menar jag

Senast redigerat av zerkzez (15 oktober 2013)

patrikke
15 oktober 2013 · 1 749 Inlägg

zerkzez skrev:
Hejsan, är inte så duktig på el osv så tänkte fråga en enkel fråga.

När man kopplar in extraljusen så säger många att det är bättre att ha en knapp i bilen där man stängar av och slår på ljusen. Men tycker det låter smidigare att koppla dom på spaken brevid ratten istället, så min fråga är, går det inte att dra in jorden till en knapp i kupen, sedan drar man plus kabeln från extraljusen till plus kabeln på helljusen?

Alltså så länge jorden är jordad så kan man använda spaken brevidratten, å vill man bara slå av extraljusen så trycker man på knappen i kupén?


http://piclair.com/dclzn Typ så menar jag

Då bränner du "SWITCH"

Ta styrström från spaken till en knapp i kupen, sen från den knappen till relät, som styrström.
Då styrs de av spaken, och du kan slå av dem på knappen, vid tex snöfall eller dimma.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
zerkzez
15 oktober 2013 · 2 Inlägg

patrikke skrev:

zerkzez skrev:
Hejsan, är inte så duktig på el osv så tänkte fråga en enkel fråga.

När man kopplar in extraljusen så säger många att det är bättre att ha en knapp i bilen där man stängar av och slår på ljusen. Men tycker det låter smidigare att koppla dom på spaken brevid ratten istället, så min fråga är, går det inte att dra in jorden till en knapp i kupen, sedan drar man plus kabeln från extraljusen till plus kabeln på helljusen?

Alltså så länge jorden är jordad så kan man använda spaken brevidratten, å vill man bara slå av extraljusen så trycker man på knappen i kupén?


http://piclair.com/dclzn Typ så menar jag

Då bränner du "SWITCH"

Ta styrström från spaken till en knapp i kupen, sen från den knappen till relät, som styrström.
Då styrs de av spaken, och du kan slå av dem på knappen, vid tex snöfall eller dimma.

http://piclair.com/5swxh Så alltså?

mb_pucken
15 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Du kan koppla som på sista bilden. Ännu enklare är det att koppla styrströmmen direkt från helljuskabeln i lyktan till relät och sedan dra en kabel från jorden på relät till kroppen i kupén och sedan till lämplig jordpunkt i kupén. Då behöver man bara dra en kabel till knappen genom torpeden och slipper böka i kabelstammen till spaken. Om det ens går att ta styrströmmen där. Beror på vad det är för bil smile

Senast redigerat av mb_pucken (15 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
15 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Kan även tillägga att en fördel med mitt förslag är att kabeln till knappen ej behöver avsäkras vilket en styrströmskabel ska göras om den inte har samma area som helljus/signalkabel smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang