Stolsvärme bara varm i 3-5min

illius
16 oktober 2013 · 4 Inlägg

Hej!
Jag har en liten VW polo 99' med ett problem, stolsvärmen i bilen blir varm men bara några minuter sen dör den igen. Vad kan vara felet? (kan man fixa själv eller vad är annars ungefärlig verkstadskostnad)

MVH

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2013 · 6 170 Inlägg

Något inbyggt överhettningsskydd eller defekt termostat i sätet ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
illius
16 oktober 2013 · 4 Inlägg

Låter vettigt! vart hittar ja dessa prylar? Jag är systemutvecklare^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2013 · 17 386 Inlägg

illius skrev:
Låter vettigt! vart hittar ja dessa prylar? Jag är systemutvecklare^^

Frågan är hur överhettningsskyddet fungerar? Ohm utanför spec? en värmesensor?
Jag tror nog att om du tar ut sätet och kollar under så kanske det ger sig. Så länge sätet får kräm så ligger ju felet där.

EDIT: Prova tvångsmata sätet med 12v. Det bör man ju kunna göra utan att riva ut det.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (16 oktober 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2013 · 6 170 Inlägg

illius skrev:
Låter vettigt! vart hittar ja dessa prylar? Jag är systemutvecklare^^

Jag kan ju inte din bils konstruktion men allting sånt brukar sitta i stolen så prova att lyfta stolen och kolla undertill.

I värsta fall så får du rent av ta av klädeln på stolen och kolla efter avbrända värmetrådar eller andra skadade komponenter.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
illius
16 oktober 2013 · 4 Inlägg

Tack kanske ska tillägga att det är samma "problem" med andra stolen vid samma tillfälle. Dvs det bör nog inte ha med stolen att göra utan förmodligen någon termostat som slår av och aldrig sätter på igen... Undrar därför var jag hittar denna komponent?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2013 · 17 386 Inlägg

illius skrev:
Tack kanske ska tillägga att det är samma "problem" med andra stolen vid samma tillfälle. Dvs det bör nog inte ha med stolen att göra utan förmodligen någon termostat som slår av och aldrig sätter på igen... Undrar därför var jag hittar denna komponent?

Hm. Kolla om bilen laddar ordentligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
illius
16 oktober 2013 · 4 Inlägg

Ja men de tror jag, den startar bra iaf.. lr hur tar jag annars reda på de?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2013 · 17 386 Inlägg

illius skrev:
Ja men de tror jag, den startar bra iaf.. lr hur tar jag annars reda på de?

Mät spänning batteri innan start. Det ska ligga på ca 12.6 volt
Mät sen efter start efter du gasat till lite. 14-14.5 volt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JofooN Skrap
16 oktober 2013 · 2 098 Inlägg

Köp en simpel verkstadshandbok, så kan du nog få reda på var grejerna sitter.

med vänlig hälsning

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang