Tända blinkers fram - hur gör man?

Slash Saabifierad
12 oktober 2013 · 2 026 Inlägg

Är sugen att på min Mercedes 190E fixa till så att blinkersen framtill lyser (som USA-blinkers), någon som har någon idé hur man skulle kunna göra detta själv??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
JordnoetN
14 oktober 2013 · 33 Inlägg

gör som jag gjort, jag borrade i en extra lamphållare och kopplade den till parkeringsljuset smile

BMW 325 Tdsa "slitvarg" (1996)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
14 oktober 2013 · 1 132 Inlägg

Men då har du problem, att den lyser samtidigt som blinkerslampan blinkar.
Med sidoblinkers vet jag att man kan ta minuskablen o dra den till plus. Då lyser den konstant, sen när Du slår på blinkers så börjar den blinka smile

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
mb_pucken
14 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Du kan dra konstant ström till lampan och montera ett växlande relä på jorden som du manövrera med blinkers plusen smile sen kopplar du så att du har jord till reläts utgång vid icke draget relä och när relät får ström växlar det till en icke jordad utgång vilket släcker lampan smile då får du en konstant lysande lampa som slocknar och blinkar smile dock behöver du ett motstånd annars kommer du få snabb blinkers smile

Senast redigerat av mb_pucken (14 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Slash Saabifierad
16 oktober 2013 · 2 026 Inlägg

JordnoetN skrev:
gör som jag gjort, jag borrade i en extra lamphållare och kopplade den till parkeringsljuset smile

Hur blev det med reflektorn? riskerar den inte att spricka om man borrar i den?

FjonkeeN93 skrev:
Men då har du problem, att den lyser samtidigt som blinkerslampan blinkar.
Med sidoblinkers vet jag att man kan ta minuskablen o dra den till plus. Då lyser den konstant, sen när Du slår på blinkers så börjar den blinka smile

Låter som något jag kanske kan testa, tackar smile

mb_pucken skrev:
Du kan dra konstant ström till lampan och montera ett växlande relä på jorden som du manövrera med blinkers plusen smile sen kopplar du så att du har jord till reläts utgång vid icke draget relä och när relät får ström växlar det till en icke jordad utgång vilket släcker lampan smile då får du en konstant lysande lampa som slocknar och blinkar smile dock behöver du ett motstånd annars kommer du få snabb blinkers smile

Kommer det då bli någon försening när man blinkar med blinkersen? tänker om den behöver tid för att släcka blinkersen för att sedan börja blinka?
Låter annars lockande smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
mb_pucken
17 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Ne inte mera än den tiden det tar att släcka en glödlampa smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Maxen Teknisk
17 oktober 2013 · 328 Inlägg

JordnoetN skrev:
gör som jag gjort, jag borrade i en extra lamphållare och kopplade den till parkeringsljuset smile

FjonkeeN93 skrev:
Men då har du problem, att den lyser samtidigt som blinkerslampan blinkar.
Med sidoblinkers vet jag att man kan ta minuskablen o dra den till plus. Då lyser den konstant, sen när Du slår på blinkers så börjar den blinka smile

Är väl inget problem egentligen. Huvudsaken är  ju att själva blinkerslampan är starkare än den man "borrar in i reflektorn".
Hade "USA-blinkers" fram på min 765 som jag byggt om till V90, och på den syntes det bra när jag blinkade. På den hade jag monterat dubbelpolig lamphållare och använde mig av en tvåpolig orange lampa med 5/21W.
5w lyste konstant och 21w var kopplat till bilens blinkersrelä.

(Är dock lite tveksamt om det går igenom besiktning etc, men det var ju iofs inte det som efterfrågades.)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang