Dragkroks-el, problem!

SirKim SirKim
26 oktober 2013 · 35 Inlägg

Hjälp/Tips söks!

Ej R relaterat då det handlar om min vintertransport, en 855 SE -95.

I köpet ingick några fel och tyvärr verkar det komma fram lite mer varefter jag har bilen.. hur som helst, bilen är utrustad med dragkrok men elen/kontakten var ej inkopplad tills idag då jag fick "arslet ur". Kablar och allt fanns men det satt inte kopplat i dosan bara. En ny dosa införskaffades i tron att felet varit i den gamla och sen kopplade jag in det.
Kablaget är draget in i högra baljan (bakom höger bakdäck) där det sedan är kopplat i två kontakter inne i bilen. Dosan väl på plats och ett test skulle genomföras, blinkers och positionsljus fungerar men då jag bromsade fanns inga ljus.. varken på bil eller släp (VAD!?)
Jag har haft bromsljus på bilen i veckan vad jag kan komma ihåg, hände något då vi kopplade in nya kontakten? (varför var den gamla inte inkopplad..)
Jag misstänker att givaren vid pedalen gått sönder, men när.. nu? (kan vi ha gjort något?) Kommer den gå sönder igen om jag byter ut den, på grund av något vid dragkrokskontakten?
Jag vet att saker kan ge upp.. bara sådär, men ett sånt sammanträffande.

Jag sökte felkoder och fick fram:
1-2-4 Höger bakhjulssensor (under 40 km/h)
1-4-2 Felaktig bromsljuskontakt
3-1-4 Höger bakhjulssensor (avbrott / kortsl.)
3-2-4 Höger bakhjulssensor (över 40 km/h)

ABS lampan lyser inte trots vissa koder (misstänker att någon mixtrat med detta..) I skrivande stund har jag för mig att ABS'en fungerat och såklart bromsljusen.

Tankar och idéer?

850R -96
Volvo V70 2,5T "Familjebilen" (2005)
Volvo 850R "Mr Red" (1996)
SirKim SirKim
27 oktober 2013 · 35 Inlägg

Givaren vid pedalen hade lagt av.. hoppas att det bara var en tillfällighet och att dragkroken inte gjorde detta!
Tur att jag åker 850 vinter som sommar och att jag kunde ta givaren från R'en och köra med!

850R -96
Volvo V70 2,5T "Familjebilen" (2005)
Volvo 850R "Mr Red" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang