Funkar centrallås utan batteri? (Volvo 850)

JimmyAndersson
6 november 2013 · 1 679 Inlägg

Tja, har 850in min undanställd i ett garage under vintern och min fråga är om centrallåset funkat utan batteriet inkopplat?
Har s70 handtag runt om så att använda nyckeln i nån av dörrarna funkar inte då det är täckt.
Det enda stället är på bagageluckan jag kan använda nyckel funkar det med batteriet borttaget?
Kommer ha huven "öppen" men man vet ju inte om den stängs under tiden batteriet är borttaget så jag vill ju veta ifall jag kan öppna upp bilen  endå smile

Eller klarar batteriet sig över vintern i ett kallgarage inkopplat och att man laddar batteriet till våren?

Säg till om jag varit otydlig.
Tacksam för svar smile  // Jimmy

Volvo 244 "GLT" (1988)
740_Greggy
6 november 2013 · 33 Inlägg

Centrallåset funkar inte utan batteri.

Volvo 760 Gle "orginalet vällkomen hem igen" (1983)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
7 november 2013 · 2 307 Inlägg

En solenoid (elektromagnet) funkar inte utan ström nej.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
gravityone Fixare
7 november 2013 · 321 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Tja, har 850in min undanställd i ett garage under vintern och min fråga är om centrallåset funkat utan batteriet inkopplat?
Har s70 handtag runt om så att använda nyckeln i nån av dörrarna funkar inte då det är täckt.
Det enda stället är på bagageluckan jag kan använda nyckel funkar det med batteriet borttaget?
Kommer ha huven "öppen" men man vet ju inte om den stängs under tiden batteriet är borttaget så jag vill ju veta ifall jag kan öppna upp bilen  endå smile

Eller klarar batteriet sig över vintern i ett kallgarage inkopplat och att man laddar batteriet till våren?

Säg till om jag varit otydlig.
Tacksam för svar smile  // Jimmy

Är som JaggaChafen skrev en elektromagnet till c-låset på 850 så funkar tyvärr inte utan batteri.
Batteriet kommer med största sannolikhet inte ha någon ström kvar i sig om det står inkopplat hela vintern.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
JimmyAndersson
7 november 2013 · 1 679 Inlägg

Okej, men bästa sätt för att garantera att huven står lite öppen så inte huvlåset sitter i då?
Men funkar låset till bagageluckan utan batteri?
För isf så kan man ju alltid klättra in via baksätet för att öppna huven om det skulle behövas smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
MrPontus
7 november 2013 · 69 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Men funkar låset till bagageluckan utan batteri?

ja visst gör den det, där vrider du ju handen med egen kraft som inte har något med batteriet att göra.

VD-Design
7 november 2013 · 1 324 Inlägg

Självklart funkar det inte..  Se till att underhålls ladda batteriet i vinter så är det fräscht till våren smile

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
JimmyAndersson
7 november 2013 · 1 679 Inlägg

Så bagagelucke låset funkar inte utan batteri?
Tänkte om man bara kan låsa upp den, men hur ska jag lyckas hålla huven i lite öppet läge, man vet aldrig vad som kan hända om den råkas stängas eller nåt där den står.

Att underhåll ladda batteriet där den står nu är inte tillgängligt, ingen ström där den står hmm
Annars hade den fått stå och underhålls laddas hela vintern.
Kanske finns ström där, men isf så är den strömmen bara på timer hmm

Volvo 244 "GLT" (1988)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
7 november 2013 · 296 Inlägg

Lägg typ en trä kloss under motorhuven och lägg ner den på , då kommer den inte kunna stängas! Plocka ur batteriet om du har möjlighet och förvara det varmt och där du kan underhålls ladda det vid något tillfälle. Om du nu inte har nära till garaget där bilen ska stå.

Det blir som det blir!
JimmyAndersson
7 november 2013 · 1 679 Inlägg

Jag har ett annat garage också där finns alla möjligheter förutom förvaring av bilen, så batteriet kommer isf vara där och laddas under vintern smile
Blir att lägga nån träkloss under huven så den inte stängs smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
VD-Design
7 november 2013 · 1 324 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Så bagagelucke låset funkar inte utan batteri?
Tänkte om man bara kan låsa upp den, men hur ska jag lyckas hålla huven i lite öppet läge, man vet aldrig vad som kan hända om den råkas stängas eller nåt där den står.

Att underhåll ladda batteriet där den står nu är inte tillgängligt, ingen ström där den står hmm
Annars hade den fått stå och underhålls laddas hela vintern.
Kanske finns ström där, men isf så är den strömmen bara på timer hmm

Jo bagageluckan fungerar självklart.  Men inte centrallåset.  Ska du komma in i bilen  så får du fälla sätena innan du låser bilen..  Sen krypa in :p

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
JimmyAndersson
7 november 2013 · 1 679 Inlägg

VD-Design skrev:

JimmyAndersson skrev:
Så bagagelucke låset funkar inte utan batteri?
Tänkte om man bara kan låsa upp den, men hur ska jag lyckas hålla huven i lite öppet läge, man vet aldrig vad som kan hända om den råkas stängas eller nåt där den står.

Att underhåll ladda batteriet där den står nu är inte tillgängligt, ingen ström där den står hmm
Annars hade den fått stå och underhålls laddas hela vintern.
Kanske finns ström där, men isf så är den strömmen bara på timer hmm

Jo bagageluckan fungerar självklart.  Men inte centrallåset.  Ska du komma in i bilen  så får du fälla sätena innan du låser bilen..  Sen krypa in :p

Då fäller jag sätena och klossar under huven smile
Då måste det ju vara riskfritt smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
VD-Design
7 november 2013 · 1 324 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

VD-Design skrev:

JimmyAndersson skrev:
Så bagagelucke låset funkar inte utan batteri?
Tänkte om man bara kan låsa upp den, men hur ska jag lyckas hålla huven i lite öppet läge, man vet aldrig vad som kan hända om den råkas stängas eller nåt där den står.

Att underhåll ladda batteriet där den står nu är inte tillgängligt, ingen ström där den står hmm
Annars hade den fått stå och underhålls laddas hela vintern.
Kanske finns ström där, men isf så är den strömmen bara på timer hmm

Jo bagageluckan fungerar självklart.  Men inte centrallåset.  Ska du komma in i bilen  så får du fälla sätena innan du låser bilen..  Sen krypa in :p

Då fäller jag sätena och klossar under huven smile
Då måste det ju vara riskfritt smile

Jadå inga problem smile

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2013 · 17 477 Inlägg

VD-Design skrev:

JimmyAndersson skrev:

VD-Design skrev:

Jo bagageluckan fungerar självklart.  Men inte centrallåset.  Ska du komma in i bilen  så får du fälla sätena innan du låser bilen..  Sen krypa in :p

Då fäller jag sätena och klossar under huven smile
Då måste det ju vara riskfritt smile

Jadå inga problem smile

En till variant är att du nyper/skruvar fast 2 startkablar på batteripolerna och lägger dessa under bilen så är det bara att fiska fram dessa och koppla på ett batteri till våren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang