Problemfritt att koppla extraljus Volvo S40 2009?

tomiso
6 november 2013 · 12 Inlägg

Hej!

Har för avsikt att koppla in tre xenonkonverterade (55w) NBB extraljus på min Volvo S40 (fas 2) 2009.
Någon som vet om det är bara att koppla in efter vanligt maner, eller kommer jag få problem med felkoder mm?

Tänker alltså inte använda Volvos orginalkablage utan "vanlig" xenonkablage med relä.

tomiso
7 november 2013 · 12 Inlägg

Någon som vet?

mb_pucken
7 november 2013 · 5 087 Inlägg

Har du inte xenon original på helljus utan en vanlig lampa så ska det funka. Bara att mäta sig fram till vilken kabel som ger ström till hellljuslampan och sen koppla in sig på den. Ett relä drar så lite ström så ljusövervakning med mera känner ej av det.

Har du bi-xenon utan projektor lins kan det bli problem men oftast så har du en 12V matning till ställmotorn om du har projektorlins och den går bra att koppla in sig på smile men då behöver man nästan ett elshema för att veta vilken kabel det är. Rycker man kontakten kan bilen slå av strömmen nät kretsen bryts.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
tomiso
8 november 2013 · 12 Inlägg

Jag har bi-xenon med projektorlins (i alla fall ser det ut att vara projektorlins). Varför behöver man elschema ? Tar man inte styrström som man gör på vanliga lampor?

explosiv
8 november 2013 · 133 Inlägg

För att då slipper du gissa vilken kabel som du skall ta styrströmmen från?

jocke_gronberg
8 november 2013 · 4 586 Inlägg

Känner en som kopplat in andra lampor i helljuset och bränt torkarmotorn på just s40/v50

han böt ifrån halogen till xenon.

Kanske även gäller när man kopplar in extraljus då du tar startströmmen ifrån samma ställe

Vet att det låter konstigt men hände en arbetskollega som kopplade in med relä och allt man behöver. Finns även en del trådar om detta.

Senast redigerat av jocke_gronberg (8 november 2013)

mb_pucken
8 november 2013 · 5 087 Inlägg

Det underlättar med elshema för att slippa peta sönder kablarna och mäta för att veta vilken kabel som sköter ställmotorn till projektorlinsen. Rycker man kontakten och mäter i den så är det troligt att bilen känner att kretsen är byten och slår av strömmen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
tomiso
8 november 2013 · 12 Inlägg

Var in till bilbolaget och snackade med en bilmekare och han tog fram elschemat för min bil och meddelade att jag ska koppla in mig på GRÖN-SVART (förarsidan) alternativt GRÖN-ORANGE (passagerarsidan).

Ingen fara för felmeddelandet eller annat krångel enligt honom, då signalen kommer från relät.

Edit: Ändrade färgkombinationen... Hade skrivit fel först.

Senast redigerat av tomiso (8 november 2013)

explosiv
8 november 2013 · 133 Inlägg

Perfekt, blir som lättare när man slipper "gissaleken" gällande vilka kablar som gäller. Bara att tjuva singal därifrån till ett relä. Glöm ej att säkra av och grövre kabel ger bättre ljus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang