Köra utan värmepaket? #becauseracecar

zetec
21 november 2013 · 603 Inlägg

Hej!
Jag har en Peugeot 306 (Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215434) som jag håller på o bygger på som mer o mer blir enligt tema #becauseracecar - min definition av det är att jag ett antal gånger per år kör på bana och strippen.
Den körs även i trafik så den ska genomgå besiktning.

Jag håller nu på och demonterar instrumentpanel för att riva ut onödig isolering mm. Då slog tanken mig att värmepaket och allt vad det innebär är ganska klumpigt.
Min "enda" spontana tanke är:
-Hur det blir med fenomenet ventilation och imma på rutorna. Räcker det att dra lite rör av något slag från luftintag och borra lite lätt så det kommer in luft i kupén!?

Men det finns säkert fler aspekter att ta hänsyn till som Ni kan hjälpa mig påminna mig om i mina funderingar på detta.

Sebastian

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Greenmeenie Arn Racing
21 november 2013 · 194 Inlägg

funkar fint att dra in "rör" så var det ju på alla gammla bilar smile du måste ju tänka på att plugga vattnet in i kupén bara.

Oh man, this is gonna hurt!
Nissan 200sx s13 "KrånglarAlltidSomFan" (1993)
Knugcab
21 november 2013 · 5 111 Inlägg

Du måste ha defroster för besiktningens skull.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
gravityone Fixare
21 november 2013 · 321 Inlägg

http://rallyshop.se/produkt/Varmepaket-Race Nått liknande den kan vara lösningen. Ska själv montera en sån i min 300.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
it_mutt Avstängd
21 november 2013 · 10 388 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Du måste ha defroster för besiktningens skull.

Neee?

-Aldrig- varit med om att de kollar det. Haft ECC-enheter som varit heldöda (o då går det inte att dra igång den), aldrig hört något om det.

Så; säker på det?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gravityone Fixare
21 november 2013 · 321 Inlägg

it_mutt skrev:

Volvo544special65 skrev:
Du måste ha defroster för besiktningens skull.

Neee?

-Aldrig- varit med om att de kollar det. Haft ECC-enheter som varit heldöda (o då går det inte att dra igång den), aldrig hört något om det.

Så; säker på det?

Bil, med undantag för chassi utan förarhytt, skall om den är försedd med vindruta ha defroster som kan hålla vindrutan fri från imma och is. Personbil som är typgodkänd enligt direktiv 78/317/EEG (se 2 kap. 36§) anses uppfylla detta krav.

Dock ovanligt att dom kollar men ska man gå enligt regelboken måste det finnas.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
it_mutt Avstängd
21 november 2013 · 10 388 Inlägg

gravityone skrev:

it_mutt skrev:

Volvo544special65 skrev:
Du måste ha defroster för besiktningens skull.

Neee?

-Aldrig- varit med om att de kollar det. Haft ECC-enheter som varit heldöda (o då går det inte att dra igång den), aldrig hört något om det.

Så; säker på det?

Bil, med undantag för chassi utan förarhytt, skall om den är försedd med vindruta ha defroster som kan hålla vindrutan fri från imma och is. Personbil som är typgodkänd enligt direktiv 78/317/EEG (se 2 kap. 36§) anses uppfylla detta krav.

Dock ovanligt att dom kollar men ska man gå enligt regelboken måste det finnas.

Ah, se där ja. Nej det var som sagt mest att jag aldrig varit med om att de kollat det. Men, då vet man det också smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Knugcab
22 november 2013 · 5 111 Inlägg

Nej, de förutsätter väl att det finns så wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang