Subaru legacy 2,0 -99 något fel med Laddning

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
3 november 2013 · 467 Inlägg

ja, det skulle passa bättre än under veckan. Ska kolla lite kablar som rör generatorn när de slutat regna tänkte ja

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
19 november 2013 · 467 Inlägg

Kan informera alla om att generatorerna har varit iväg och testats i en bänk. Alla har hamnat inom gränsvärdena för att bli godkända. Mekonomen har kollat batteriet och det är okej, säkringar är okej. Den laddar 13 volt och 20 amp på tomgång. Vid full belastning sjunker volten till ca 11,9-12 volt. Höjer man varvet så ökar volten till 13,5 och amp till ca 60. Drar ingen tjuvström. Även testat med extra jord till generatorn.

Mekonomen gick bet på bilen....

Vad är felet?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
SUBARU2-5 Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
19 november 2013 · 385 Inlägg

Tallifjant skrev:
Kan informera alla om att generatorerna har varit iväg och testats i en bänk. Alla har hamnat inom gränsvärdena för att bli godkända. Mekonomen har kollat batteriet och det är okej, säkringar är okej. Den laddar 13 volt och 20 amp på tomgång. Vid full belastning sjunker volten till ca 11,9-12 volt. Höjer man varvet så ökar volten till 13,5 och amp till ca 60. Drar ingen tjuvström. Även testat med extra jord till generatorn.

Mekonomen gick bet på bilen....

Vad är felet?

kom hit så kollar jag. kan jämföra saker o ting med nån av mina 4 likadana bilar smile

mos ä gött
MammDiin
19 november 2013 · 2 019 Inlägg

Hart du testat mäta om det finns något spänningsfall över plus- och minussidan till generatorn?
Går att mäta med multimeter från pluspolen på batteriet till plus på generatorn och se spänningsfallet i ''kabeln''.
Och likadant på minussidan från batteriets minuspol till minus på generatorn.

Drönirettab
19 november 2013 · 21 761 Inlägg

Tallifjant skrev:
Kan informera alla om att generatorerna har varit iväg och testats i en bänk. Alla har hamnat inom gränsvärdena för att bli godkända. Mekonomen har kollat batteriet och det är okej, säkringar är okej. Den laddar 13 volt och 20 amp på tomgång. Vid full belastning sjunker volten till ca 11,9-12 volt. Höjer man varvet så ökar volten till 13,5 och amp till ca 60. Drar ingen tjuvström. Även testat med extra jord till generatorn.

Mekonomen gick bet på bilen....

Vad är felet?

Vilket tomgångsvarv är det normalt sett?
Har du testat med extern voltmätare under körning än?

En någorlunda modern generator med bra fungerande laddregulator borde enligt min åsikt kunna ge åtminstone 14 V på tomgång med endast halvljuset påslaget. Ligger det ner mot 13,5 V eller lägre så anser jag att det antingen är otillräcklig funktion på generatorn eller så kan tomgångsvarvet vara så pass lågt att generatorn inte ens klarar av att ge ström till bilens basbehov (dvs insprutning och normala belysningen) fastän den är i bra skick. smile

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
25 november 2013 · 467 Inlägg

har även nu fått reda på att det inte är startmotorn, då flera tipsade om det. Bilen ligger på ca 8-900 varv i tomgång. laddar 13,5 max.

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
25 november 2013 · 467 Inlägg

MammDin, vad ska de ge för värden då? å vad innebär de när det är spänningsfall?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
MammDiin
25 november 2013 · 2 019 Inlägg

Tallifjant skrev:
MammDin, vad ska de ge för värden då? å vad innebär de när det är spänningsfall?

Vet inte om spänningen du angivit är mätt över batteriet eller generatorn, men misstänker det är över batteriet.
Och om du kommer åt att mäta spänningen över generatorn så gör det och ta det värdet minus det du får över batteriet, för att få fram spänningsfallet.

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
25 november 2013 · 467 Inlägg

okej. brukar man mäta på ett speciellt sätt? eftersom mekonomen har gjort jobbet

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Drönirettab
26 november 2013 · 21 761 Inlägg

Du gör en helt vanlig spänningsmätning nere på generatorn, plusmätpinnen sätts på generatorns B+ och minusmätpinnen sätts på en rengjord yta på generatorns hölje. Inget avancerat alltså, men du får naturligtvis vara försiktig så att inte kläder eller mätsladdar fastnar i drivremmarna. smile

Jag anser fortfarande att 13,5 V inte är tillräckligt, sedan får Mekonomen och andra firmor säga vad de vill.

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
27 november 2013 · 467 Inlägg

ja, jag har hört att över 14volt ska det ladda när det är bra. Ska lära mig min mätare också. så får vi se vad jag kommer fram till. har köpt en batterifrånkopplare som ska installeras snart. å se ifall det är tjuvström eller inte

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang