Problem med extraljus

thobbeee
28 november 2013 · 299 Inlägg

Hade ett par extraljus liggandes som jag kopplade in idag. från reläet kopplade jag på 30 kopplade jag direkt till batteriet. 85 kopplade jag till jord, 87 till extraljusen och 86 skarvade jag in på sladden till helljuset lite bakom strålkastaren. slog på täningen o slog på helljuset och extraljusen lös men sen slog jag av och dom var fortfarande tända. stängde av lyserna och drog ut nycklen men extraljusen lös fortfarande. Så tog väck plus från batteriet och va o drog lite i kontakterna på reläet och kopplade ihop allt igen. Denna gången funkade det, slog på helljuset och dom lös, slog av och dom slocknade. gjorde det en 5-6 gånger o dom funkade. sen körde jag iväg och slog på dom men sen hände samma sak igen, dom slocknade inte så fick rycka ut plus kabeln. reläet är helt nytt också. Hm vad kan felet vara?

BMW 528i "Rurre" (2000)
mb_pucken
28 november 2013 · 5 087 Inlägg

Hur många extraljus och watt har du per relä?
Hur många ampere klarar relät?
Biltema relä?

Sådär kan belöna göra om dom överbelastas och då fastnar dom i stängt läge och lyser hela tiden smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
thobbeee
28 november 2013 · 299 Inlägg

2 extraljus, på 55w stycket. Och reläet vet jag inte, men det kommer nog från biltema har jag för mig! Men annars är det väl rätt kopplat? jorden från reläet, den har jag jordat till karossen men såg på nått schema att den ska man dra till jord på org. helljus kabel, men spelar det någon roll?

BMW 528i "Rurre" (2000)
Drönirettab
28 november 2013 · 21 761 Inlägg

En del bilar har minusstyrt helljus, dvs det är minuskabeln som bryter spänningen till helljuset istället för pluskabeln. Kopplar man relät "på vanligt sätt" i en sån bil så är det i draget läge hela tiden, därför måste minuskabeln kopplas till helljusets minuskabel.

Vill man vara helt säker på att allting ska fungera så kopplar man både stift 85 och 86 på helljusets minus/pluskabel, då blir det rätt oavsett hur bilens helljus styrs.

Jag föreslår att du plockar fram en multimeter och mäter på relästift 85 och 86 om det finns kvar spänning fastän helljuset har slagits av. Är spänningen 0 V där, men att extraljusen ändå är påslagna, så bör det vara reläfel. smile

blink_pj
28 november 2013 · 477 Inlägg

Drönirettab skrev:
En del bilar har minusstyrt helljus, dvs det är minuskabeln som bryter spänningen till helljuset istället för pluskabeln. Kopplar man relät "på vanligt sätt" i en sån bil så är det i draget läge hela tiden, därför måste minuskabeln kopplas till helljusets minuskabel.

Vill man vara helt säker på att allting ska fungera så kopplar man både stift 85 och 86 på helljusets minus/pluskabel, då blir det rätt oavsett hur bilens helljus styrs.

Jag föreslår att du plockar fram en multimeter och mäter på relästift 85 och 86 om det finns kvar spänning fastän helljuset har slagits av. Är spänningen 0 V där, men att extraljusen ändå är påslagna, så bör det vara reläfel. smile

Hum... blir inte original kabeln bilen helljus lite väl överbelastad om den leverera både signal och hålla reläet jordat? Och i min beräkning lite snabbt tänkt kan väll inte relät "öppna" om den har + på 30 och fråg jorssignal från helljuset till 85 och 86 ??? hmm
jag brukar dra + från batteriet till 30 och 85 och sen styrningen (minus från helljuset) till 86.
Känns bra och har alltid fungerat för mig... eller har jag fel?hmm

Senast redigerat av blink_pj (28 november 2013)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Drönirettab
28 november 2013 · 21 761 Inlägg

Strömmen blir inte högre bara för att man kopplar både 85 och 86 till helljuset, relät drar fortfarande lika mycket ström. Du har kopplat rätt på din bil om den har minusstyrning, men det jag menade var att om man kopplar både 85 och 86 till helljuset så behöver man inte bry sig om hur helljuset styrs eftersom det kommer att fungera oavsett. smile

Jag menade förresten inte att både 85 och 86 skulle kopplas till helljusets jordkabel, du missförstod litegrann där.

Senast redigerat av Drönirettab (28 november 2013)

thobbeee
28 november 2013 · 299 Inlägg

problemet verkar löst nu, de biltema reläet som va helt nytt verkade lite himpajimpa, bytte till ett hella relä jag hade liggandes o funkade klockrent. va ute o körde en sväng o testade de o slå på och av mycket men nu verkar det fungera utan problem! Men jag tackar så mycket för hjälpen smile

BMW 528i "Rurre" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang