Dieselvärmare - kupéfläktkrångel

zoopåse
26 november 2013 · 1 171 Inlägg

Hej!

Är det någon som är bra på dieselvärmare eller har någon idé? Jag har en Webasto Thermo Top C, med fjärr.

Det är så att kupefläkten normalt inte startar som den ska. Allting annat verkar funka, det kommer avgaser ur värmaren utan att det ryker, motorn verkar bli varm, bränslepumpen klickar på, det surrar från cirkulationspumpen osv.

Från att den har startat varje gång tidigare så har den startat mer och mer sällan och nu startar den bara om jag har kört bilen nyligen och startar värmaren efteråt (som test). Misstänkte batteriet, men det mäter 12,17V med värmaren igång. Bilen startar utan problem eller att det går trögt. Annars känns det som att det skulle kunna vara batteriet.

Senast redigerat av zoopåse (26 november 2013)

Erick
26 november 2013 · 4 767 Inlägg

Oftast sitter det ett separat kabelage från värmaren/värmarens styrbox till fläktmotorn/fläktstyrningen för att köra denna.
Ibland finns även säkring på denna kabel, alternativt kan det vara kabelbrott eller ett stift som hoppat av/ligger och glappar eller liknande.

Fungerar kupéfläkten som vanligt när du kör bilen?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
zoopåse
26 november 2013 · 1 171 Inlägg

Ja, kupefläkten fungerar som vanligt när man kör och den går även igång från dieselvärmaren om man startar dieselvärmaren efter att man har kört med bilen. Har klimatanläggningen inställd på auto som det ska vara enligt instruktionen.

SLG
26 november 2013 · 498 Inlägg

Mät hur mycket ström du har till värmaren.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Erick
26 november 2013 · 4 767 Inlägg

För mig låter det som att fläkten bara orkar gå när den är varm. Antagligen då en kall elmotor är mycket trögare än en varm. Så när den är kall orkar den helt enkelt inte starta på strömmen den får från dieselvärmarens styrning.
Kolla kontaktpunkter för värmarens strömförsörjning, både plusmatning och jordning.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
zoopåse
26 november 2013 · 1 171 Inlägg

Ok, jag har mätt strömmen nu från batteriet och den är 5-6A med värmaren igång och 10-12A kortvarigt. Sitter man i bilen märker man att den försöker starta fläkten några gånger innan den går igång helt när bilen är ganska varm innan värmaren slås på.

zoopåse
2 december 2013 · 1 171 Inlägg

Enligt verkstaden är det fläktstyrningsboxen som det är glapp i. Den ska bytas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang