Ta ström från larmets panel lampa till led ljus. möjligt?

paketerad
12 december 2013 · 223 Inlägg

Stämmer bra!

Den börja blinka när den röda försvann.

Tyvärr blockera röda locket ca 80% av ljus styrkan samt 90% blev rött rätt igenom glaset.
Får nog strunta i locket.. ser inte snyggt ut men ljuset kommer inte förbi.

Senast redigerat av toorop (12 december 2013)

it_mutt Avstängd
12 december 2013 · 10 388 Inlägg

toorop skrev:
Stämmer bra!

Den börja blinka när den röda försvann.

Tyvärr blockera röda locket ca 80% av ljus styrkan samt 90% blev rött rätt igenom glaset.
Får nog strunta i locket.. ser inte snyggt ut men ljuset kommer inte förbi.

Alternativet är;

Skaffa en "larmatrappdiod" (en liten diodhållare med en blinkande diod i). Ta bort dioden i denna och löd dit din blå diod på kablen istället.

Löd fast andra kabeln där dioden har suttit på din nuvarande panel.

Sätt panelen på något annat ställe och ha den lilla dioden och hållaren vid fönstret.

Om det nu är möjligt att ha din panel på något annat ställe givetvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xoff Volvo tönt... =)
12 december 2013 · 2 344 Inlägg

it_mutt skrev:
Det där stämmer inte.

Du kan ha en blå diod, en röd diod och en grön diod, som alla "kräver" samma motstånd. Har exempelvis liggande här bredvid; vit, blå och röd och samtliga ska ha samma motstånd för att fungera på, i mitt fall, 12v.

Sen kan du, på det, ha två blåa dioder som kräver olika motstånd för att lysa optimalt.

Vaa? Nu skojjar du va? När det gäller högintensiva lysdioder så kan tillochmed samma färg ha olika framspänningar!

Strömmen är däremot nästan alltid samma, 20mA så på tex mina dioder så skall röd och blå inte ha samma motstånd, för då brinner de röda upp omgående då de röda har en framspänning på runt 2.3V medans blå har 3.4V de blå skall ha runt 470ohm och de röda 560ohm för 14V (som det är i en bil som går)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
it_mutt Avstängd
12 december 2013 · 10 388 Inlägg

Xoff skrev:

it_mutt skrev:
Det där stämmer inte.

Du kan ha en blå diod, en röd diod och en grön diod, som alla "kräver" samma motstånd. Har exempelvis liggande här bredvid; vit, blå och röd och samtliga ska ha samma motstånd för att fungera på, i mitt fall, 12v.

Sen kan du, på det, ha två blåa dioder som kräver olika motstånd för att lysa optimalt.

Vaa? Nu skojjar du va? När det gäller högintensiva lysdioder så kan tillochmed samma färg ha olika framspänningar!

Strömmen är däremot nästan alltid samma, 20mA så på tex mina dioder så skall röd och blå inte ha samma motstånd, för då brinner de röda upp omgående då de röda har en framspänning på runt 2.3V medans blå har 3.4V de blå skall ha runt 470ohm och de röda 560ohm för 14V (som det är i en bil som går)

Du noterar inte skillnaden i det du själv skriver och det jag svarade på?

Där var det; "har" = så är det utan undantag.

Det du skriver; "så kan" = inte något absolut, men det just -kan- vara så.

Så nej, jag skojar inte, jag står fast vid vad jag säger. Dioderna som ligger här bredvid har alla; 2.2-2.6v
Samtidigt har jag då också blå dioder som ligger på 3-3.6.

Det jag motsatte mig var alltså att det skulle vara en absolut sanning att olika färger kräver olika framspänning. Vilket det uppenbarligen inte är.

Varför du upprepar att samma färg t.o.m. kan kräva olika framspänning i olika dioder vet jag inte heller. Jag avslutade med det, och du inledde med det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xoff Volvo tönt... =)
12 december 2013 · 2 344 Inlägg

det jag reagerade på va att du citerade inlägget som innehöll: "Det är helt enkelt inte säkert att motståndet som sitter i larmet är rätt för dina nya blåa lampor." med "Det där stämmer inte."

det va så jag läste det och va det inte så du menade ber jag om ursäkt! smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
it_mutt Avstängd
12 december 2013 · 10 388 Inlägg

Xoff skrev:
det jag reagerade på va att du citerade inlägget som innehöll: "Det är helt enkelt inte säkert att motståndet som sitter i larmet är rätt för dina nya blåa lampor." med "Det där stämmer inte."

det va så jag läste det och va det inte så du menade ber jag om ursäkt! smile

Ingen fara, nej det motsäger jag mig inte, absolut kan (kunde) det vara så. Det var mer biten att det framställdes som att "alla LED har garanterat olika krav på framspänning och det beror enbart på färg".

Och absolut, det kan, precis som du sa, variera mellan färgerna och ofta kräver blå lite högre, men det är ingen absolut sanning. Och då också, som vi båda konstaterade, att "samma färg" kan kräva olika framspänning. Det var mer det jag ville ha fram smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
paketerad
16 december 2013 · 223 Inlägg

blev riktigt bra ska jag säga. blinkar starkt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang