"Kollade" lite under rattkåpan på min Saab 9000, nu lyser TCS CTRL, behöver bilen imorn HJÄLP!

Doidon
19 december 2013 · 2 Inlägg

Det ena problemet efter det andra ska man få dras med på biljäveln! Märkte idag att mitt helljus inte fungerar (händer inget när drar i reglaget). En polare hjälpte för en tid sen mig att byta ratt, airbag och kontaktrulle, så i och med att vi har haft av grejerna för inte så länge sen (tror inte jag har använt helljuset sen dess) så tänkte jag att det kanske kan va någon kontakt vi inte fick i eller nåt. Så jag tänker, det här ska jag väl kunna klara av utan hjälp, så jag skruvar av undre rattkåpan, känner lite på alla kablar, trycker ihop alla konakter jag kan se, inget verkar sitta löst. Men nu efter det så lyser TCS CTRL-lampan och bilen går inte "limp-mode" eller vad det heter när man knappt kan gasa nåt och den dör jättelätt.

Vet någon felet kan vara? Jag är helt säker på att jag inte ryckt ur någon kabel, så vad kan ha hänt? Kan jag ha kommit åt nåt? Jag hade tänkt ta bilen på långfärd hem till familjen över jul imorn så det här kom jävligt olägligt så att säga...

Bilen är en Saab 9000 2.3t -92

pim_pim
19 december 2013 ·

Det där med helljuset kan nog vara reläfel, hade det på min Saab 9000. Har för mig att det var ett grönt eller rött som jävlades, det sitter under huven där.
Kika där.

olof102
19 december 2013 · 342 Inlägg

Troligtvis helljusreläet som pim_pim säger, det är oranget. Problemet är att lödningar brister i reläet, det går bra att löda om istället för att köpa ett nytt för över tusenlappen.
Har själv gjort det mycket lyckat resultat.

Ang. airbagen. Ni råkade inte slå på tändningen när ni hade loss airbagen?

Doidon
19 december 2013 · 2 Inlägg

olof102 skrev:
Troligtvis helljusreläet som pim_pim säger, det är oranget. Problemet är att lödningar brister i reläet, det går bra att löda om istället för att köpa ett nytt för över tusenlappen.
Har själv gjort det mycket lyckat resultat.

Ang. airbagen. Ni råkade inte slå på tändningen när ni hade loss airbagen?

Helljusreläet hade jag isär för inte så länge sen då halvljuset glappade och gjorde om de största lödningarna(de hade lite rost på sig) precis som du säger, och efter det så funkade halv- och helljus. Men visst, någon annan lödnigng kanske har gett upp?

Ang airbag bytet så hhar tändingen varit på utan airbag då ratten var helt av efter ett stöldförsök av bilen, så SRS-lampan lyser, men det har den gjort innan detta med TCS CTRL-lampan. Kan SRS-problem leda till att TCS CTRL börjar lysa?

Senast redigerat av Doidon (19 december 2013)

pim_pim
19 december 2013 ·

olof102 skrev:
Troligtvis helljusreläet som pim_pim säger, det är oranget. Problemet är att lödningar brister i reläet, det går bra att löda om istället för att köpa ett nytt för över tusenlappen.
Har själv gjort det mycket lyckat resultat.

Ang. airbagen. Ni råkade inte slå på tändningen när ni hade loss airbagen?

Haha, orange var det visst.

Jag tog ett beg på skroten för en 20lapp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang