V70n 2001 Automat. Flera symptom samma fel?

prajtor
25 december 2013 · 57 Inlägg

Jag har en serie fel som kanske beror på varandra eller inte. Jag har en V70n från 2001, 140 hk automatad långmilare.

När jag idag startade bilen tändes SRS-lampan, efter en liten stund även ABS-lampan. Efter ytterligare några sekunder/minut slocknade hela kombiinstrumentet och ingen visare fungerade. Dessutom fungerade inte heller farthållare,helljus eller fönsterhissar. Bilen gick dock att köra som normalt. När jag startar om bilen upprepar sig problematiken på samma sätt.Tror också att ljudet från stereon bara kommer ur en högtalare.

Jag sätter detta i samband med att batteriet tömdes för några månader sedan pga kvarglömd lampa och liknande symptom visade sig. Jag laddade batteriet och lyfte av batteripolerna. Dock dröjde sig SRS-lampan kvar. Inga andra fel har visat sig på flera månader. Igår var jag på verkstad för att släcka lampan. Körde ifrån verkstaden, startade om bilen några gånger och allt var frid och fröjd.

Idag fick jag idén att jag skulle lägga tillbaka golvmattan som normalt är vid förarplatsen (har varit ur bilen en längre tid pga reparation), innan jag gjorde detta lyfte jag av pluspolen på batteriet och bilen var strömlös i kanske 30 minuter. Sedan visade sig ovanstående problem.

Någon som har en ide om vad jag ska göra? Jag har inte tidigare haft andra problem som är relaterade till kombiinstrumentet och misstänker att felet inte primärt är kopplat till de så vanliga kallödningarna (men vet inte). Är beteendet en sorts "Limp-home"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang