Huvsensor visar att huven är öppen audi a4 b7

Larsson93
21 december 2013 · 11 Inlägg

Huvsensorn visar att huven är öppen på min audi a4 - 06.

bilen tror alltså att huven är öppen

Började helt plötsligt när jag var körde utan att något speciellt hände.

Har öppnat och stängt huven utan resultat.

Går två sladdar till huvlåset som ser hela ut. Mer än så har jag inte gjort och undrar vad jag kan göra för att felsöka.

I och med detta larmas inte bilen när man låser den.

Tack på förhand

mb_pucken
21 december 2013 · 5 083 Inlägg

Händer att microbrytaren går sönder och då visar den antingen att huven är öppen eller alltid stängd smile byt brytaren om den finns lös eller byt huvlås smile
Kan nog även gå att lura den genom att sätta ihop kablarna men då kan du få andra problem om tex oljenivålampan tänds och du fyller olja så kommer den ändå varna för låg oljenivå. Detta för att bilen måste känna av att huven öppnats för påfyllning smile sen blir ju huven olarmad smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Larsson93
21 december 2013 · 11 Inlägg

Tack för svar.

Vill helst inte göra någon snikvariant då det är en så pass ny bil, men man kan ju alltid felsöka på det sättet.

Jag hade trott på det alternativet mer om det hade hänt när jag hade stängt/öppnat huven, men nu hände det under färd.

klart det kan vara den ändå men sannolikheten är ju mindre i mina ögon.

Larsson93
29 december 2013 · 11 Inlägg

Jag provade att bara pumpa på huven vid huvlåset nu igen och nu fungerade det. Glapp i givaren är det alltså.

Ser om det håller sig nu annars får jag byta huvlås.

(Tråkigt om det bli glapp när den är larmad så att larmet går.)

Larsson93
29 december 2013 · 11 Inlägg

Går det att smörja huvlåset (brytaren)? och i så fall med vad, det får ju gärna komma in till brytaren och då är ju fett svårt.
Ser ut som att det sitter fett sedan fabrik.

Senast redigerat av Larsson93 (29 december 2013)

beckstroem
29 december 2013 · 871 Inlägg

Fick samma problem på jobbet när jag servade en bil! Dock en v70 -11.. stog å öppnade, smörjde "låsen" med wd-40 och slog igen. Fick göra den proceduren x40..

Kanelbullen
29 december 2013 · 1 722 Inlägg

beckstroem skrev:
Fick samma problem på jobbet när jag servade en bil! Dock en v70 -11.. stog å öppnade, smörjde "låsen" med wd-40 och slog igen. Fick göra den proceduren x40..

menar du att du fick göra proceduren 40 gånger.........

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang