Säkringen går hela tiden

breip
30 december 2013 · 13 Inlägg

Hejsan, fick ju riktigt snabba svar förra gången så varför slösa tid på att "googla".
Aja håller på att sätta ihop bilen. Men nu när jag vart klar såg jag att vindrutetorkarna inte funkade. Så kollade lite på elen osv, men snabbt såg jag att säkringen var pajj. Bytte den, säkringen smäller och batteri blir stendött. Laddar upp det och tar ur den säkringen allt funkar, provar igen samma sak, Satt i en 30säkring, men då går torkarblade segare än en snigel.. Lyssnade och såg att de blixtrade till när jag stoppade ner så blixtrade till och den gick igen. OBS är ett gammalt batteri så ksk kan va de som e felet? kopplade även ut motorn till torkarbladen, ingen skillnad. Tacksamförsvar smile

mb_pucken
30 december 2013 · 5 083 Inlägg

Vilka förbrukade har du på säkringen?
Aja baja att stoppa i en säkring med större amperetal än den som ska vara där, har du otur har du bränt upp kablarna....

Är säkert någon av förbrukarna som är dålig eller har dålig jord.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
breip
30 december 2013 · 13 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vilka förbrukade har du på säkringen?
Aja baja att stoppa i en säkring med större amperetal än den som ska vara där, har du otur har du bränt upp kablarna....

Är säkert någon av förbrukarna som är dålig eller har dålig jord.

men är lite ny med de hära, Vad menar du med "Vilka förbrukade har du på säkringen?" Ja men vilka kablar kan jag bränt upp då ? vill ju veta hur man löser det tongue
Men om det är nå jordfel och man stoppar in större är de inte dumt ?
Och vad menar du med att förbrukarna har dålig jord, vad menas med förbrukar smile?

mb_pucken
30 december 2013 · 5 083 Inlägg

Förbrukare, det är dom saker som drivs av elen som går via säkringen. Du nämnde torkarna, det är en förbrukare.

Om nu tex torkaren drar för mycket ström mot vad den är tänkt att göra så kommer säkringen att smälta för att skydda kabeln mot överhettning som kan leda till brand smile

Om du kopplar ur kontakten till torkarmotorn, håller då säkringen?
Om du har dålig jord till torkarmotorn så kan strömförbrukninen öka och bränna säkringen. Samma sak om motorn går tungt. Då kommer den att förbruka mycket ström vilket leder till att säkringen brinner av smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
breip
30 december 2013 · 13 Inlägg

mb_pucken skrev:
Förbrukare, det är dom saker som drivs av elen som går via säkringen. Du nämnde torkarna, det är en förbrukare.

Om nu tex torkaren drar för mycket ström mot vad den är tänkt att göra så kommer säkringen att smälta för att skydda kabeln mot överhettning som kan leda till brand smile

Om du kopplar ur kontakten till torkarmotorn, håller då säkringen?
Om du har dålig jord till torkarmotorn så kan strömförbrukninen öka och bränna säkringen. Samma sak om motorn går tungt. Då kommer den att förbruka mycket ström vilket leder till att säkringen brinner av smile

Jaop jag drog ut, motorn men inget annat hände, men funderar på om de kan va batteri.  Men ska prova imorgon med fullladdat batteri och en starkare säkring, Men om de ikke funkar, vad bör jag göra då smile?

mb_pucken
30 december 2013 · 5 083 Inlägg

Dåligt batteri bränner ingen säkring. Utan av någon anledning drar motorn för mycket ström eller om det är en kortslutning mot karossen om kabeln ligger imot plåt och kortsluts.

Sätt i den säkring med det amperetalet som ska vara där och inget annat. Sätter du i en säkring med ett högre ampere tal riskerar du att bränna upp kablar eller bilen.
Håller säkringen om torkarmotorn är urkopplad?
Om den gör det är det mycket troligt att torkarmotorn är trasig eller att något annat har kopplats in på samma säkring.

Vad är det för bil?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
breip
30 december 2013 · 13 Inlägg

mb_pucken skrev:
Dåligt batteri bränner ingen säkring. Utan av någon anledning drar motorn för mycket ström eller om det är en kortslutning mot karossen om kabeln ligger imot plåt och kortsluts.

Sätt i den säkring med det amperetalet som ska vara där och inget annat. Sätter du i en säkring med ett högre ampere tal riskerar du att bränna upp kablar eller bilen.
Håller säkringen om torkarmotorn är urkopplad?
Om den gör det är det mycket troligt att torkarmotorn är trasig eller att något annat har kopplats in på samma säkring.

Vad är det för bil?

drog ut motorn och de går endå, ska kolla om jag hittar nån jord som ligger fel, men eftersom det är bara är på torkarbladen så borde de ksk vara någon specill jord som ligger fel ? Bör jag följa och kolla ?smile Men varför blir batteriet ur laddad ? Kan de vara så att man kopplat in fel kablar på felställen på relät, för förut var 3 utdragna, men stoppade in 3 av de, dock funkade de då också men ksk något som hänt eftersom?

mb_pucken
30 december 2013 · 5 083 Inlägg

Då har du nog en kortslutning eller liknande längs kabeln. Har dock ingen koll på hur det ska vara kopplat på din bil eftersom jag ej vet vilken bil du har.
Händer samma sak om du kollar ur relät?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
breip
30 december 2013 · 13 Inlägg

mb_pucken skrev:
Då har du nog en kortslutning eller liknande längs kabeln. Har dock ingen koll på hur det ska vara kopplat på din bil eftersom jag ej vet vilken bil du har.
Händer samma sak om du kollar ur relät?

kollar  ? har en vulva 740 85. De jag menar  är att på reläet så finns de typ 10 st ställen man kan fästa kablar på, tänkte om de kan vara att de sitter på fel ställe om de gör något ? Eller om de kan vara för mycket kablar i kopplat, om de gör nå smile?

Walleandersson En såndär Multitasker
1 januari 2014 · 152 Inlägg

jag vill inte vara sån men jag tror lite el lära hade gjort stor nytta i denna tråden !
det är fel någonstans efter säkringen så det ör bara fram med multimätern och MÄTAA är det allra bästa att göra !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang