Styrdon till farthållare 745

jaka54
18 april 2013 · 5 728 Inlägg

Hej!
Har en 745 från -87 där antaglige styrdonet till farthållaren pajat.
Mitt styrdon har 17 kontakter! De styrdon som finns på "Bildelsbasen" har alla 9 kontakter. Volvo säger detsamma: Till min volvo (230F motorn) ska det vara en 9 kontakters styrdon och så gäller fram t.o.m 1991.
Någon som känner igen att han /hon har ett styrdon med 17 kontakter????

240bns
18 april 2013 · 1 008 Inlägg

17 st?? 

Vilket artikelnummer  är det på din styrenhet då?

På den första styrenheten så är det 9, på de senare 14 stift.

jaka54
18 april 2013 · 5 728 Inlägg

Hej!
Ooops! Ska naturligtvis vara 14! Senare...? menar du fram till -98??? Kollar man på "bildelsbasen" på -98 års 940 så har de bara 9 kontakters styrdon.

240bns
18 april 2013 · 1 008 Inlägg

Hittar ingen 98:a  som har gamla styrdonet på basen..

Från och med 1995 är det fördraget för farthållare i 940 och då för den nya modellen av styrenhet (14-poliga)
Tidigare modeller har uteslutande den 9-poliga (8+1) men 14-poliga förekommer också.

Om jag söker på artikelnumret på den 14-poliga så får jag en hel del träffar på basen.
Artikelnumret på styrenheten är 3523880 som är ersatt av 9130207.

jaka54
19 april 2013 · 5 728 Inlägg

Hej!
Jag har nr 9130207 på mitt styrdon (14 kontakter).
Problemet är att varken bilskrotarna eller Volvo känner igen det numret!!!

240bns
19 april 2013 · 1 008 Inlägg

Jag får upp 4 träffar på 9130207:   http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … ry=9130207
och även 4 träffar på 3523880: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … ry=3523880

Hittar den även på Volvo part store: http://www.volvopartswebstore.com/produ … rm=9130207

Senast redigerat av 240bns (19 april 2013)

jaka54
20 april 2013 · 5 728 Inlägg

Hej!
Köpte styrdon på skroten i Malsta (norr om norrtälje) men farthållaren funkar ändå inte.
Kan ju vara fel på det styrdonet med men ...sad

Saffranskalle Palfinger tekniker
20 april 2013 · 1 248 Inlägg

Vad är det som händer med farthållaren eftersom du antar att styrdonet är paj? Det kan ju lika färna vara en givare till bromsen eller kopplingen om det är en manuell bil. Eller ett luft läckage eller vakumklockan.

Volvo Xc70 (2001)
jaka54
20 april 2013 · 5 728 Inlägg

Hej!
Vi har testat att bägge kontakterna vid koppling och bromspedaler funkar. Likaså har vi provat att vackumpumpen funkar genom att direkt koppla på 12V och samtidigt kollat att bälgen som reglerar gasreglaget är tät(drar ihop sig när vakumpumpen går. Slangarna är också testade och hela. Så det var därför vi chansade på att styrboxen var trasig. Men det är ju möjligt att den "nya"begagnade styrboxen också är trasig...

Saffranskalle Palfinger tekniker
20 april 2013 · 1 248 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vi har testat att bägge kontakterna vid koppling och bromspedaler funkar. Likaså har vi provat att vackumpumpen funkar genom att direkt koppla på 12V och samtidigt kollat att bälgen som reglerar gasreglaget är tät(drar ihop sig när vakumpumpen går. Slangarna är också testade och hela. Så det var därför vi chansade på att styrboxen var trasig. Men det är ju möjligt att den "nya"begagnade styrboxen också är trasig...

Okej. Det låter ju som att ni har gått igenom allt. Har ni kollat spaken också? Är givarna till pedalerna rätt justerade så att dom bryter när man snuddar pedalen?

Då skulle jag också ha prövat med en ny styrenhet. :-/ lycka till med felsökningen.

Volvo Xc70 (2001)
240bns
21 april 2013 · 1 008 Inlägg

Jag har aldrig stött på ett trasigt farthållarstyrdon, oftast har det varit slangbrott,säkringen,bromsljuslamporna eller pedalgivarna som varit boven..
Om allt verkar OK så skulle jag rikta in mig på anslutningen till hastighetsmätaren, om kabeln verkligen sitter på signalutgången och om det är ok mellan mätaren och anslutningen, annars kan man misstänka att pulsomvandlaren är död inne i mätaren.

jaka54
21 april 2013 · 5 728 Inlägg

Hej!
Vi har kollat spaken (kontakten på spaken) och den bryter och leder ström som den ska. Bromsljuslamporna och  slangar och kontakter vid pedalerna funkar.

Pulsomvandlaren i mätaren??? Berätta mer!

Senast redigerat av jaka54 (21 april 2013)

240bns
21 april 2013 · 1 008 Inlägg

Signalen från givaren på bakaxeln går in i hastighetsmätaren, på mätarens kretskort finns lite komponenter som sköter signalbehandlingen dels för att driva mätarnålen och dels för att ge signal till farthållare,ac och motorstyrning.
Nu kommer jag inte ihåg hur signalutgången är ansluten ut till flatstiftet på mätarhuset men kolla så det är fullgod kontakt mellan det stiftet och mätaren, det kanske räcker att dra åt några skruvar.
Annars kan de vara ide att prova att byta mätaren eller hela mätarhuset om du har möjlighet att göra det.

jaka54
30 december 2013 · 5 728 Inlägg

Hej!
Vi har bytt instrumenthus men ingen skillnad...farthållaren funkar ändå inte!
Vi kan konstatera att alla anslutningar på styrdonet som ska ha 12V spänning när man vrider om tändningsnyckeln  får det. Jordningen på anslutning 10 fungerar också.
Det som inte funkar är att det inte blir någon 12V spänning på anslutning 1 resp 9 som går till vakumpumpen när man trycket på SET -knappen under färd.
Vi har den 14 poliga styrenheten som kom 1992.

jaka54
31 december 2013 · 5 728 Inlägg

Hej!
Rätta mig om jag har fel...
Men utgående signal från instrumenthuset till styrenheten är väl den (sammankopplad med en annan sladd) grön/orange färgade sladden som sitter på ett flatstift på instrumenthuset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang