Boardcomputer och "ventilations" fråga BMW E36

dawwe ...has left the building...
23 december 2013 · 4 474 Inlägg

Håller på att eftermontera en BC (färddator) i min ena E36. Allt är så gott som klart, bara att stifta in grejerna i bilen. Det är dock en funktion jag är osäker på. Funktionen i fråga är "Timer" knappen. Vad gör den egentligen? Är det "parkeringsventilation"? Och är det isf standard på E36 med BC? Om man eftermonterar BC, vad behöver man montera utöver BC med tillbehör för att få detta att fungera? Enligt de instruktioner jag hittat så skall kabeln från "Timer-knappen" anslutas till nåt "ventilationsrelä" (X607), men var hittar jag detta relä (eller vad det är)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
NdL Konstruktör
1 januari 2014 · 1 053 Inlägg

Googla på "retrofit bord control E36" så får du fram allt du behöver veta.

dawwe ...has left the building...
2 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Allt är redan klart, o fungerar som det skall. "Stanluftung" som funktionen kallas (dvs man kan ventilera ut kupen en varm sommardag främst...) kräver att man installerar dels ett relä o drar lite kablar från säkringsdosan o till "fläktslutsteget". Det som fick mig att avstå denna funktion var att man behövde dra kablar från säkringsdosan, genom "torpeden". Va knepigt nog att få igenom kablarna till yttertempen. Så istället för "Standluftung" så får jag fram en vanlig "Timer klocka", som man kan använda till, ja till ex se hur länge man kört (klockan startar/går endast när tändningen är på, nollställs ej om man inte gör det aktivt), eller till nåt helt annat. Ungefär lika användbart som "Standluftung", iaf på en cab då man kan lika gärna cabba ner o få ut all värme med en gång typ...
Relä X607 skall sitta under ratten till vänster, finns en vit aktig relä-hållare med plats för fem(?) relän totalt, denna hållare var helt tom i min bil...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang